OT om evolutionen
Eftersom det talas en del om evolutionen här på forumet och eftersom jag är nyfiken:
En del menar att kvinnor och män är anpassade till olika saker, i viss mån, och att vi utvecklat olika egenskaper. Men hur då? Alla män och kvinnor ärver ju gener från båda sina föräldrar. Om nu mannen jagade och fick egenskaper som styrka och snabbhet - sådant borde väl kunna gå i arv till döttrarna också? Eller finns det även en annan mekanism bakom evolutionen än naturligt urval och att de starkaste generna överlever? T ex att vi anpassar oss till någonting om vi lever så tillräckligt länge - även om de "gamla generna" egentligen inte dött ut? Eller något slags "kollektivt minne" som påverkar?
Jag har frågat något liknande innan men jag tror inte jag frågat om just detta - något som jag länge funderat över. Någon som har en idé?
"Every point of view is a view from a point."

Det hänger på kromosomerna snarare än generna.
I vilket fall som helst så kan du ju studera ett gäng 1-åringar och jämföra deras rörelsemönster. Ett bra exempel är en 1-åring som plockar upp en kloss i vardera hand och knackar dem mot varandra innan den lägger ner dem i lådan eller golvet. Eller andra beteenden hos små barn som ännu inte är allt för påverkade av omgivningen.

#1: Hur menar du nu? Jag vet i och för sig att vissa sjukdomar får bara pojkar och och vissa får bara flickor - även om både män och kvinnor kan vara bärare. Det ska då ha med könskromosomerna att göra, antar jag.
Men även om en viss egenskap följer med könskromosomerna så förklarar det inte denna skillnad från början. Varför ärvs vissa egenskaper oavsett kön - men inte andra? Vad placerar vissa egenskaper "i kromosomerna"?
Kanske det inte finns några vettiga svar på detta egentligen. Det har med vårt ursprung att göra där vissa tror på någon slags skapare medan andra bara tror på naturligt urval. Men just detta stämmer inte med bara naturligtr urval, på något sätt. Eller så gör det det - fast jag inte riktigt har fatta ännu.
"Every point of view is a view from a point."