Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1987 ggr
Ta-Co
0

Sötsugen

Oj, vad sötsugen jag är… Jag fattar inte varför jag är det, jag försöker vara så noga med maten. Imorse t.ex. åt jag äggröra på två ägg och äggmjölk, med några skivor stekt bacon. På dagen åt jag rester från igår, gryta med griskött och lite svamp och till middag åt jag 1½ kotlett med lite stekt svamp (burkchampinjoner) till och lite cole slaw. Jag äter mig mätt, är inte hungrig när jag går från matbordet.

Jag tycker sötsuget bli bara värre och värre, är nog bara sugen på choklad. Läste inne här på Kif att det kunde bero på brist på något så jag käkar en vitamintablett till frukosten varje morgon med D-vitamin och magnesium osv…

Jag vill verkligen fixa det här, tyvärr käkar jag nu lite mörk choklad… Sötsuget försvann i början och jag tyckte det var så skönt. Tidigare har jag ätit sött alla dagar och haft humörsvängningar hej vilt. Jag har fortfarande humörsvängningar men inte alls lika hemska som före LCHF.

Ingen i min närhet äter som jag gör. Pojkvännen provade detta när jag testade det första gången men det rann liksom ut i sanden och han vill ha sitt bröd, potatis,pasta osv säger han nu. Idag har jag suttit ensam hela dagen och kvällen pga att han skulle fara hem till sina föräldrar och jag kände att jag orkade bara inte kämpa emot igen. De äter pasta eller potatis till all mat, efterrätter, bullar, kakor eller glass osv till kaffet… Det är mycket viktigt att äta rejält tycker de och varje gång vi är där får jag spjärna emot, tacka nej och säga att jag inte är så hungrig osv och peta över potatisen till pojkvännen som jag låtsas ätit på.

Jag vill verkligen inte göra någon ledsen eller besviken. Samtidigt tycker jag att jag är en hycklare mot mig själv. Jag vill ju så gärna må bra! Jag läste i GI-Noll! att man inte får vara väluppfostrad men det är så svårt. Har alltid varit en "försiktig", lugn person, foglig som gör som jag blir tillsagd… Skulle kännas väldigt konstigt att stå upp för mig själv och ja… hävda min rättighet att slippa kolhydrater Skäms

Skulle jag sitta och bara äta kött och smör osv på tallriken skulle mamman tjata ifall jag vill ha pasta/ris eller något annat istället. Hon vill ju bara vara snäll. Oj, nu kom jag ifrån sötsuget här… Men det här är också ett stort problem eftersom jag känner mig så udda och jag vill inte verka bättre än andra/näsvis, vara till besvär eller liknande…

Hoppas någon här har något råd till mig, jag vill verkligen fortsätta med LCHF,vill inte det ska rinna ut i sanden igen men antar att det blir svårt med för många chokladavsteg… är bara på 3e veckan och det har blivit fler än ett avsteg, suck.

MimLan
0

Eftersom du bara hållt på i tre veckor skulle jag säga att du knappt börjat och att det inte är så konstigt att du har kvar sötsuget. I början är det flaxigt med både sug och hunger. Kroppen är helt enkelt inte van vid att äta vettigt och att känna sig trygg i att den får energi.

Konkret tips för att mota undan suget är att äta. Ät något litet.

Att lägga sig flat som en matta, är en mental pryl som är mycket bra att göra sig av med. Det gäller inte för LCHF bara, utan för hela ditt liv.  Fråga de som, trots allt välmenande, vill att du skall äta annat, om de tycker om att du mår dåligt av den maten? Ge dem böcker relaterade till kosten i julklapp. Träna på att bara ta en lite potatis när du äte rhos dem. Lämna sedan kvar potatisen när du deklarerat att du är mätt.

Fundera på om inte kognitiv beteendeterapi kan vara något för dig. Det är trots allt en ohälsosam faktor att inte klara av att stå för sig själv.

Emea67
0

Håller med MimLan att du måste gör det för din engen skull och inte LCHF, va då vara snäll och inte såra andra! Du sårar ju dig själv och sviker dig själv om din svärmor blir ledsen eller besviken för att du tackar nej får hon ta ansvar för det själv, hon är vuxen. Vill inte låta som en besservisser eller så men när jag fick förklarat det så för mig när jag var ung så var det lättare att vara snäll mot mig själv och tänka på mitt välbefinnande. Det handlar inte bara om att jag/du ska resspektera andra det handlar om att de också ska visa respekt för dig, din kropp och dina livstils val. Undrar om dom hade trugat på dig kött om du var vegetarian? Det handlar om att du ska må bra!!

Lycka till!!

marie123
0

Jag äter inte borta så ofta. Jag har inga speciella krav på kost när jag äter borta. Dom frågar vad jag äter och jag säger ett jag äter det som bjuds. Sen väljer jag det jag vill ha. Tar en pytteliten potatis men lite mer grönsaker. och så säger jag att det är jättegott. När det blir kaffe efter maten låtsas jag som ingenting. Jag dricker mitt kaffe utan att ta något till.

Jag brukar förbereda med en rejäl LCHF-frukost så att jag inte sitter där och petar i maten och är hungrig. Det genomskådas annars.

Om man hela tiden markerar vad man äter skapar det osäkerhet hos den som bjuder och allt blir bara fel. Dom lägger all sin energi på att få in sin gäst på rätt väg. Men om man äter det som bjuds slappnar dom av. Det viktiga är vad du äter till vardags. Och det är enkelt med LCHF. Man behöver inte alls krångla till det.

Jag har varit på julbord och valt helt enligt den kost jag vill äta. Jag kommenterar det inte och ingen reagerar.

Hemma äter min man och jag LCHF och sonen äter som vi men lägger till en potatis och en knäckemacka. Det är inget konstigt med det.

Du behöver ju inte äta bröd och potatis bara för att din sambo gör det.

När vi har gäster serverar jag ris, pasta eller potatis till maten. Var och en äter det den vill.

Anders-S
0

Åt ett libanesisk 'julbord' igår. Helt vegetariskt dessutom och en massa sötsaker till kaffet. Antagligen mer kolhydrater på 9 timmar än jag fått i mig på flera månader innan dess.  Fick inget direkt sötsug. Upplevde sötsakerna närmast som oätligt söta.  Men tappade ork och eufori så jag var tvungen att fylla på med mer under festens gång och nattamat på slutet för att kunna ta mig hem.  Väl hemma blev det en hel tallrik med kött istället och likadant nu på morgonen och en nu laddning med kalla grillade kycklinglår. 

Förstår inte det där med att man måste bjuda gäster på kolhydrater.  Bjud på det du själv äter och tycker är rätt.  En muslim eller jude köper inte hem gris till sina svenska gäster.  Klart man serverar enligt sin övertygelse.  Om man anser att någonting är skadligt vill man väl inte att käresta, barn eller vänner skall få i sig det.

Ta-Co
0

Tack för era svar!! Blev verkligen glad att höra att allt det här var normalt och att det är att härda ut som gäller, trodde nästan det var kört…

#1 Jag som trodde att eftersom jag blev av med sötsuget direkt så skulle det inte komma tillbaka. Skönt att höra att 3 veckor inte var så lång tid och att kroppen behöver längre tid på sig.

Ledsen om jag uttryckte mig för svävande. Jag kan stå för mig själv i flera olika situationer. Jag hatar t.ex. när en del människor försöker trycka ner andra i skorna och då kan jag sparka bakut men när det gäller maten så verkar det snabbt bli väldigt infekterat om man inte äter massor och allt som "alla andra" äter och speciellt äldre människor verkar tycka att potatis är det viktigaste som finns och det är just det jag får mest ont i magen av om jag tar av. "Har du magsår? Kanske du borde gå till läkare? Kan du inte gå in på apoteket och begära något för magen om du får ont i den bara för att du äter?" och så vidare i all oändlighet… Suck.

Mina föräldrar har alltid varit noga med att vi barn skulle smaka på allt och aldrig tacka nej direkt utan att ta lite iaf. Jag har fortsatt med det men det här är verkligen något jag måste ta mig i kragen för och försöka arbeta bort.

#2 Så rätt du har!! Inte skulle de tjata på mig att äta kött om jag var vegetarian!

#3 Ja, det var smart. Äta ordentligt före man far någonstans fast man är bortbjuden på mat, då behöver man inte höra magen kurra.

#4 Det där har jag verkligen tänkt på, att jag köper hem t.ex. pasta och potatis och lagar till det och serverar det men skulle själv inte äta av det för att jag vet hur bra jag mår om jag låter bli.

Ha det gott allihopa! Kram

helvete
0

Sötsug kan vara en flykt bort- allt är jobbigt, vad gör man. Jag kan ofta önska att jag kunde få fly från stress och krav, stänga in mig i ett rum och leva på russin. Jo, du läser rätt. All översöt torkad frukt är mitt problem. Om om du fick leva på choklad eller jag på russin, så skulle vi inte vara lyckliga för det.Det hjälper inte att äta ordentligt, jag bara inte tål socker i min närhet. På fest äter jag det som bjuds, utan socker  och minsta möjliga mjöl i.Det är svårt att ta diskussioner m människor som inte är på samma linje, ett avsteg ibland utan dåligt samvete får man kosta på sig. Men du kan ju inte behöva tvingas att äta vad andra människor finner är bra för dig. De kan ju vara påverkade av vad som står i alla hälsoråd: ät 5 portioner frukt och grönt, rikligt  fullkornsprodukter o fibrer, magra margariner osv.

Ta-Co
0

#6 Tack! Det känns som du förstår mig riktigt bra för det är verkligen svårt att ta diskussioner med människor som inte alls fattar ett dugg. De vill så väl och tror att det de gjort i hela sina liv inte kan vara fel.

Kanske det är bättre att spara på min energi och låtsas äta kolisarna och säga att jag är mätt och belåten trots att jag inte ätit ett dugg och istället har ätit hemma innan jag for Tungan ute

Ja, det där med flykt tror jag på. Jag har slutat röka (april i år) och då började jag äta mer sötsaker och nu är den "trösten" borta också…

magma
0

#6: Asch, nu hann du före!FlörtSkrattande Det var exakt min tanke också, att sötsug inte behöver ha en fysisk orsak.

I mitt fall handlar det i många fall inte om att jag ätit något som triggat igång suget och sockerklådan, utan det handlar om: stress, sömnbrist/trötthet, irritation/ilska, frustration och att jag har tråkigt och därför känner mig handlingsförlamad.

Det du använde för att aktivera ditt belöningscentra (rökningen) i hjärnan ersatte du med socker när du slutade röka. Och nu har du tagit bort även sockret- klart hjärnan blir förbannad!! Och rädd att "belöningen" kanske inte kommer tillbaka och i den vevan även irriterad, frustrerad, sorgsen osv.osv. samtidigt som den kämpar för att få dig att tillfredsställa den igen.

Mig hjälper det inte heller alltid att äta rätt, men det är en bra grund att stå på. Kämpa emot genom att äta fett och protein när du känner suget (eller helst innan), se till att få sova tillräckligt och försök att inte stressa. Ge dig iväg ut och gå, läs en bok, lägg dig och sov- förflytta dig fysiskt bort från kylskåpet/skafferi!

Och försök se fram emot att suget kommer lugna sig så småningom, och om det går så undvik att underhålla det med frukt, grädde med bär, nötter och dylikt.

Lycka till, och håll oss gärna uppdaterade!

Ta-Co
0

#8 Att stress, sömnbrist/trötthet, irritation/ilska, frustration och att ha långtråkigt kan trigga sötsuget har jag inte tänkt på trots att det säkert funnits en liten tanke kring det i bakhuvudet, det låter väldigt troligt och ju mer jag tänker på det låter det mer och mer självklart.

Ja, jag försöker äta "rätt" sorts godis som just grädde med hallon, choklad 86%-ig men det lindrar bara en liten stund och sen kommer suget tillbaka nästan dubbelt värre.. Låta bli sånt helt och hållet är nog svaret men det är svårt för när jag är sötsugen tycker jag att det nästan tar emot att äta fett istället… Konstigt…

Väldigt skönt att höra att andra också upplevt samma sak trots att man är säker på att man äter "rätt" så blir man ändå sugen.

Tack för att ni finns allihop! Kram

helvete
0

Du ska nog inte äta nåt godis alls, fast själv blandar jag ibland ihop 2 msk kakao med ½ dl grädde. Går bra utan socker, ev kan man hälla hett vatten i.

Du får vara glad att du har pojkvän, djur, snälla föräldrar och svärföräldrar. Om du räknar ihop det positiva i tillvaron, så kan det kännas bättre.

Jag började röka en gång för att jag trodde jag skulle kunna äta mindre.Men det tillkom bara röksug istället. Jag slutade efter 10 år. Jag skulle behöva ett datachips runt halsen, som kor har i ladugårdar. Skåp med mat i skulle bara kunna öppnas med viss tid mellanrum.

Fast det går lättare med LCHF kost.

Lycka till.

Ta-Co
0

#10 Ha ha! Det där var roligt! Kanske skulle det vara en bra och enkel lösning tills man har programmerat in det i huvudet både mattider och mängden mat.

Det här med att äta enbart frukost, lunch och middag tycker jag är svårt. På kvällen hamnar jag oftast framför tvn, är trött i benen och kroppen på kvällen och vill varva ner och då är soffan så mjuk och tvn så lämpligt där och då, av gammal vana antar jag, så vill jag ha något att tugga på…

Ja, det har du rätt i (allt utom mina egna föräldrar som jag av många orsaker inte har kontakt med öht). Man ska tänka på allt det positiva i livet och ta det negativa med en klackspark, försöka iaf.

En annan sak jag funderat på är det här med grönsaker. SSS säger glöm dem, iaf till en början och många här inne verkar hålla med men sen andra säger tvärtom att det är viktigt med grönsaker för fibrer och vitaminer.

Någon som har några funderingar?