Då börjar det
34-årig man. 187cm och 99kg.
Sämsta kroppsformen i mitt liv just nu. 20 kg övervikt och nästan allt på buken. Lyckades komma i riktigt bra form med Body for Life för tre år sedan (78kg och vältränad) men gick upp snart igen till mer övervikt än innan.
Började LCHF igår (måndagen 17/11). Lite yr och virrig men helt OK. Har provat många olika saker tidigare och vet hur kroppen uppför sig vid stora omställningar.
Har alltid haft stora problem med blodsockerfall och hoppas bli kvitt detta med. Inga andra nämnvärda fysiska åkommor.
Har aldrig haft nämnvärt sötsug så den biten blir enkel. Värre med grovt bröd, rotfrukter och pasta som jag älskar.
Wish me luck!
PS. Min meny finns på min blogg om någon vill ge mig tips eller råd. DS.
Ändrat: Haha! lite virrig som sagt. Skrev fel datum.

Hej och välkommen hit
Självklart önskar jag/vi dig lycka till, men det behövs inte.. det kommer att gå så bra så….
Välkommen hit!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Hej och välkommen! Hoppas att du mår bättre idag!

Välkommen! Men var finns din blogg?
Välkommen hit tv-man!
Brödsug är problematiskt men här hittar du en del bra alternativ om du söker. Rotfrukter behöver du inte vara så rädd för. Kålrot, rättika, rädisa och majrovor ligger under 5 gram kolhydrater per 100 gram.
Morötter, rödbetor och palsternacka är OK i mindre (normal) mängd. Rårivna är de ett ännu mindre problem efersom kroppen inte kan bryta ned dem fullständigt. Lycka till!
Per Wikholm
Hur gör ni med kycklingfilé?
Min fru äter helt annan kost (mycket protein, lite fett, lite kolhydrat) och just kycklingfilé är en av hennes basvaror.
Funkar det med typ bearnaisesås eller är det ändå för mycket protein i förhållande till fett?
Vore bra att kunna kombinera en del av våran mat.
Mycket frågor på en gång nu men så är det väl för alla i början.
Räknade ihop min första dags mat:
Frukost: Omelett (3 ägg, grädde, ost) och bacon.
Lunch: Kalvlägg med gräddsås.
Middag: Omelett (3 ägg, ost) bacon.
Kvälssmat: Fetaost, avocado, olivolja.
Det blev 4000 kalorier. Är det verkligen OK? Har fått för mig att det här med "fett gör dig mer mätt" skulle hålla kaloriintaget hyffsat normalt. Eller har jag missförstått?
tv-man: Det är inte först och främst ett lågt kaloriintag som gör att vi går ner. Vissa som har väldigt lite övervikt KAN behöve begränsa kalorierna men de flesta av oss behöver det inte.
Jag tycker det låter som ett bra läge att börja på…
Kyckling med bearnaise låter också bra. Akta dig för socker i såsen dock, om du köper färdig…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jag äter mycket kyckling, det gäller att fetta till det bara :) Tror inte att man behöver räkna så noga på proteiner i början, upplever att det är ganska självsjusterande. Prova annars att skriva in i minmat.net det ger en hummm.
Smyg i vetja i fruns kost lite smööööör. Hon måste ju få mer näring en bara proteiner!
Jag själv räknar nästan aldrig kalorier, så jag kan inte direkt säga att jag har svaren, men iaf…
Hur mycket man äter är förstås helt individuellt, och hur kroppen hanterar kalorierna är det väl ingen som riktigt vet, vi bara tror…
Hur som helst så verkar det som att kaloriintaget ökar rejält i början, trots det går de ner i vikt. Jag gissar att när kroppen tillverkar glukos själv, i stället för att få det med maten, så går det åt fler kalorier än vad som blir kvar, så att säga. Bekymra dig inte om hur många kalorier du äter, utan ät tills du blir mätt, och vänta sedan med att äta tills du blir hungrig igen. För de flesta funkar det utmärkt när man låter kroppen styra själv.
Vad gäller kycklingen (eller andra proteinkällor) så ser jag inga problem där, komplettera med fett (till exempel riktig bearnaiesås - se upp med färdig- och pulversåser, så gott som alla innehåller mest kolhydrater, även om det finns undantag) och ät tills du är mätt. En del pekar på att protein ger insulinutsöndring, men det är ändå på en så mycket lägre nivå än kolhydraterna, och kroppen använder ju dessutom proteinet både som bränsle och byggmaterial. Människor med friska njurar tror jag inte behöver oroa sig för ett för högt proteinintag. 
Lycka till!
/Staffan (som inte saknar sina tappade 5,5 kg och som uppskattar den ökade orken)
En kalori är inte alltid en kalori
Det är många som märker att de kan äta fler kalorier med denna mat och ändå gå ner i vikt, än de kunde då de åt kolhydratkost. Och speciellt i början av kostomställningen. Efter ett tag krymper portionerna ofta "av sig själv" - man blir mätt av mindre mat. Men det verkar vara individuellt.
Jag skulle nog rekommendera att inte räkna eller mäta i början. Ät tills du blir lagom mätt på "tillåten" mat. Sen om du märker att du inte får den viktnedgång du vill efter ett par månader, så kan du kanske börja räkna, eller ta bort mjölkprodukter eller liknande "mixtrande" med kosten tills du får önskad effekt.
Kycklingfilé är ju utmärkt mat! Men filén är ju mager så det kan behövas extra fett, så som grädd- eller bearnaisesås. Ni kan säkert kombinera er mat om du bara tillsätter extra fett till din.
Fördelningen mellan fett och protein är ju över en dags mat, inte i en måltid.
Allt är individuellt men 4 000 kcal låter i överkant om du inte är elitidrottare. Vanligen infinner sig mättnadskänslan naturligt på en lägre nivå men om det inte funkar så får du nog (svär i kyrkan!) räkna på kalorierna.

Välkommen hit och lycka till! Försök få med dig frun också.
Om den färdiga beasåsen fungerar för dig eller inte får du avgöra. Olika människor är olika känsliga för socker och olika tillsatser i maten. Fungerar den inte så kan du säkert hitta ett alternativ här på forumet eller be oss om hjälp.
Som sagts är kyckling en bra grej, man behöver bara komplettera med något fett till. Äts det med skinnet, så har du automatiskt en del fett där. En vanlig 150 grams-filé är c:a 30 gram protein. Matcha då med minst 30 gram fett.
Idag åt jag kycklingfilé med pindjur (aubergine, lök, paprika, tomatpuré och kryddor) till frukost, och det var inga problem att få till fett där. Grönsakerna skulle småputtra i fett, jag tog c:a 20-25 gram smör och 10 gram olja. Och sedan var min filé med skinn på som jag även åt.
Ofta äter jag en feta-röra till, gjord på fetaost, grädde och CF. Serveras med 1-2 körsbärstomater till och basilika. Inga problem med fettet alls.
Lite extra peppning förresten. Jag är själv vansinnigt förtjust i grovt bröd och pasta, och det är väl de enda kolhydrater jag riktigt saknar (förutom en godisbit ibland), och någon enstaka gång "syndar" jag lite… Men så länge man äter mindre kolhydrater under en dag än vad kroppen behöver i form av glukos så tror jag inte det spelar någon större roll.
En bieffekt av LCHF är att känsligheten för sött verkar öka. Jag har hittat en 85%-ig mörk choklad som jag gillar. Häromdagen tog jag en liten bit 72%-ig choklad, och jisses vad söt den var!!! 

Välkommen hit! Innan hade jag grymma blodsockerfall; yr och kallsvettades. Känner inte av något av det längre :D

Det är klart ni kan och ska kombinera så mycket som möjligt
Det är bara du slevar på nåt fett så är du hemma 
Varför äter din fru som hon gör? Enbart protein är ingen hälsokost 
Välkommen hit!
Man brukar inte behöva räkna kalorier när man äter LCHF, men det är olika från person till person. Många blir väldigt hungriga i början. Det är dock inte ovanligt att man går ner i vikt ändå, trots att man äter mer än någonsin.
Aptiten brukar lugna sig så småningom. Det gör nog virrigheten också. 
Välkommen hit. Portionerna brukar minska med tiden så ät när du är hungrig. Kycklingen behöver lite extra fett, jag äter ganska mycket kyckling.
Lycka till!

Hej och välkommen hit ! 

Välkommen hit såklart…
Har även jag kört Body for Life för några år sedan. Gick nog oxå ner en 10 kilo på kuppen trots rätt mycket mer muskler. Det är ju ändå en viss skillnad om man bygger muskler samtidigt som man minskar fettprocenten jämfört med de som kaloribantar bort både muskler och fett 
Kör med en egen variant av BFL-träningen nu oxå fast med helt …annan kost. BFL-kosten var ju verkligt fettskrämd… typ ät bara äggvitorna ! :) Lite förundrad att det går att köra så pass tung träning ändå…
fett mättar länge, protein både snabbt och lite längre. Kolhydrater är det desto lättare att äta för mycket av trots att det mättar snabbt… men vi slipper ju paltkoman ! 
Medarbeterare på Kost
Välkommen hit…*ler*
Jag började med LCHF för ca ett år sedan och från början la jag upp mycket på min tallrik…av gammal vana…
Efter ett tag reflekterade jag av att maten på min tallrik minskade och minskade…fet mat mättar och håller mig mätt längre…
Ser jag storleken på min tallrik idag mot för ett år sedan ler jag…och kan ibland känna att på jobbet ser det ut som jag äter väldigt lite…
Ät tills du känner dig mätt…och ät bara när du känner dig hungrig…
Det är mitt råd till dig.
Lycka till
Jag märker redan samma sak. Jag fyller tallriken av gammal vana men klarade mig lika bra igår när jag halverade mängden mat jämfröt med i förrgår.
Ett problem är att jag nog tidigare sett blodsockerfall som hunger. Det gör att när jag nu i omställningen blir lite trött och yr reagerar jag direkt som att jag borde äta. Men jag låter bli och väntar till magen är "hungrig".
Grattis tv-man och fortsätt gärna berätta hur det går! :)

Sen får man inse att sug i magen inte är en dödlig fara, utan att man klarar sig ofta på o dricka vatten.
Jag har i alla fall alltid petat in mat så fort jag känner nått i magtrakten, VAD det än varit.
Lycka till o välkommen hit
Helt sänkt idag. Inte hungrig men yr och svårt att fokusera blicken. Känns som värdens blodsockerfall. Bara att härda ut antar jag.

Hade oxå sådär de första två veckorna,men det går som sagt var över

Går över. Passa på att vila lite. Snart kommer energin från ingenstans. Maaaasssor med energi. Värt att vänta.

Japp, räkna med ca 3 veckor av "må konstigt". Sen fick jeg en omgång efter 3 månader, när musklerna gick över till fett-drift, och av nån anledning nu också efter 8 månader.
Jag vet inte varför det går i vågor, men det är fler som har det så.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
OK, då har det gått en vecka.
Startvikt 17/11: 98,2kg
Ny vikt 24/11: 94,7kg
Framsteg: -3,5kg

*stor suck* killars viktminskning ska man som kvinna inte titta på *muttrar lite avundsjukt* …..men grattis iaf 
Jisses!! Stort grattis.
Sämre resultat nu. Till och med gått upp lite igen trots strikt LCHF-diet.
Startvikt 17/11: 98,2kg
Vikt 24/11: 94,7kg
Vikt 30/11: 94,7kg
Vikt 4/12: 92,8kg
Vikt 8/12: 93,4kg
Vikt idag 11/12: 94kg
Ligger fortfarande 4kg minus men tråkigt att det känns som om viktminskningen avstannat.
Äter du precis likadant som i början?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jepp. Främst kött, fisk, ost, smör, grädde och ägg.
YTTERST lite grönsaker (nån paprikabit eller en broccolibit), ingen frukt, inga spannmål, inget socker eller något annat.
Typisk dag (enligt Minmat):
Energi kcal:
2190,25
Proteiner:
125,08
Kolhydrater:
20,23
Fett:
175,95

En del skulle kunna vara muskler. Övriga hälsovinster?
Jag skulle säga att det kan vara för lite fett.
Om du drar ner på kolhydraterna från mjölkprodukter (det måste ju vara dem som de mesta kolhydraterna kommer frpn) ett par dagar och ökar på med fett (smör, kokosfett) och kollar vad som händer då. Vad sägs om det? Testa en vecka?
Mår du bra för övrigt? Infektioner? Hård mage? Annat?
Hur är måtten? Börjat sporta lite?

Välkommen hit!
För mig har också vikten svajat hit och dit upp, ner, stått still.
Men jag går alltid efter lägsta vikten och bryr mig inte om att det svajar hit eller dit eller står still. Har nu hållit på sedan mitten av agusti och gått ner ca 16 kg -1 kg sedan i går men vem vet hur det ser ut i morgon men jag har dagens vikt som utgångsläge och i tankarna om hur mycket jag gått ner i vikt samanlagt. Tänker positivt har massor av vikt att gå ner men sakta men säkert och tänker som så att kroppen förändras får säkert lite mer muskler än förut och därför svajar det lite.
Lycka till och tänk positivt 

Jag har gått ner väldigt "hackigt". Mycket första dagarna (vatten?). Tror att jag fått mer muskler och har helt klart blivit mindre om magen… Men är kilona ! Så kämpa på! Stirra dig inte blind på kilon, för det händer så mycket mer i kroppen. Testa att mäta dig också!
Känner mig inte på topp om man säger så. Svullen, tjockare än för någon vecka sedan. Men jo, jag ska både försöka justera menyn och se mer långsiktigt.
Jag har valt att inte ändra något annat (tex. motion) av den enkla anledningen att jag ser detta som lite av ett test. Vill se hur mycket förändringen av kost gör i sig självt. Ändrar man alla variabler samtidigt är det ju svårt att veta vad som gett vad.
I #36 står att du ätit ca 20 gram kolhydrater, men ändå så äter du i stort sett inga grönsaker- vilket borde innebära att de flesta kommer från grädden? 600 gram (ca 6 dl) grädde ger 18 gram kolhydrater.
Mitt hetaste tips är att om du äter större mängder grädde så kan det vara det som är "boven", både gräddens innehåll av laktos men även mjölkproteinet har en förmåga att höja insulinnivåerna.
Kanske 1-2 dl i såser/matlagningen vore en bättre nivå, om det nu inte är så att du redan ligger där förstås?
Precis som Magma skriver (och jag i #38) skulle det vara bra om du testade att dra ner på mjölkprodukterna. Jag är själv sådan att det inte får vara för mycket.
Om du har vispgrädde i kaffet t.ex. kan du ta en dl och späda ut den med 4 dl vatten. Det smakar i alla fall bättre än motsvarande mängd lättmjölk, haha! Eller minimjölk. Och du får bara i 3 gram kolhydrater från mjölksocker.
Hur går det för dig, tv-man?

Undrar jag med……………sitter du o kolkar cola light eller går du ner i vikt så mkt så man inte vill höra, fniss???