Kåldolmar
Jag åt precis kåldomlar på skolans restaurang, smakade helt ok men blev förvånad när det var massa ris i! Googlade sen på receptet och såg att det visst SKA vara ris i kåldomlar
känner mig lite naiv, hade ingen aning om det, trodde att det bara var kål + köttfärs + kanske lite ströbröd eller liknande
Jag är 71 år, jag har aldrig någonsin haft ris i kåldolmar.
Det är nog så att man tagit till ris för att dryga ut köttet, samma gjordes med potatis tex till köttbullar.
Därav har troligen detta införts men självklart gör man som man vill, det kan också vara olika i olika landsändar.
Det är fel att säga att det SKA vara ris i, men vill man ha det så går det bra.
Utom för oss som äter enl LCHF.
Ja under min uppväxt tror jag inte att mina föräldrar hade ris i när vi gjorde kåldolmar… Menmen nu vet jag det till nästa gång
Tycker förövrigt att det borde finnas innehållsförteckningar till restaurangmaten, det är ju stor skillnad på köttbullar resp. hemmalagade köttbullar till exempel!

Jag har stött på koldolmar både med och utna ris i - Gillar de utan mest! För att spara pengar och späda ut köttet antar jag… lite typiskt för storkök
Jag är uppvuxen i Ungern och där har vi alltid lagat (mamma) kåldolmar med en risliknande gryn, korngryn.
När vi gör fyllda paprika i Ungern, då använder vi ris i den.
Men inte jag, mina är utan ris, enligt LCHF.