Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 5262 ggr
Perska
0

Andedräkt

Hej Listan.

JAg undrar om någon har ett bra tips att förbättra sin andedräkt. Hustrun klagar och jag tror det beror på ketosen.

Sockefria tuggummi finns ju, men tittar man noga i innehållet så finns det 60% kolhydrater i vanliga White Professional. Sockeralkoholer kallas det. JAg vet inte om de påverkar insulinet men det k'nns dum,t att chansa.

Någon som har en bra idé?

Hälsningar Per

magma
0

Jennix tuggar visst på pepparmyntblad:) Kanske kan vara något? Eller persiljeblad?

Annars får du (din fru;) stå ut en tid, efter ett tag så har du förhoppningsvis anpassat dig och slipper ha "dragons breath".

Wildrat
0

Halita munspray från Apoteket. Möjligtvis SB12 också men det har jag själv inte testat.

irode
0

Jag har börjat använda Vogel's Dentaforce. I Sverige finns den kun som munvatten, men i Danmark hittade jag den i en liten munspray. Innehållet är örttinkturer (alkohol-lösning)

seventeen
0

Borsta tänderna ofta :)

MimLan
0

#4 Aningens svårt att bota ketos-andedräkt med tandborstning. Den beror inte på någon som helst dålig munhygien utan är en effekt som en del råkar ut för i kostomställningen.

aggebruden
0

Skölj och gurgla (samt svälj) "silvervatten"!! Har ej haft några klagomål eller själv känt någon obehaglig smak i munnen. Använder det varje morgon och kväll. Silvervatten finns att köpa på hälsokostaffärer.

Fjallraven
0

Försvinner ketos-andedräkten efter ett tag? Men man är fortfarande i ketos?

Sambon har klagat i flera veckor på min andedräkt, tills häromdagen då han sa att jag inte luktade längre. Och jag har ätit precis som jag gjort veckorna innan, så jag hade inte fuskat någe. Blev nervig och tänkte att skit också…nu bränner jag inte fett längre men ner går jag iaf.

Zanna44
0

Vanligt citronte (ex.Lipton) hjälper mot min "drakandedräkt".

I värsta fall gurglar jag med Listerin men det är så äckligt sött att jag aktar mej noga för att inte sväljaFlört

Villemoda
0

Jag vet inte om det är så här

Men man sväljer ju inte tuggummit utan tuggar ett tag och sedan spottar man ut det. Så de flesta av kolhydraterna får man väll inte i sig.

Eller??

Pasi
0

#7 Ja, ketosandedräkten försvinner efter några veckor, trots att man är i fortsatt ketos. Skillnaden är att kroppen lärt sig tillverka rätt mängd av de dyrbara ketonkropparna.

#9 Kolhydrater löser sig, tillsammans med smakämnena, i saliven i munnen (annars hade vi inte känt den söta smaken) och sväljs ner.

#0 Sockeralkoholerna är visserligen kolhydrater, men eftersom kroppen inte kan använda dem som energi så går de vidare till att livnära svamp och bakterier i tarmen. Kan därför ge diarré vid större mängd.

anso1971
0

Får inte alla ketosandedräkten? Jag har ätit 20 gram kolhydrater/dag nu i två veckor men märker inget. Kommer det senare eller kanske inte alls?

Jag går liksom och väntar på att få någon slags bekräftelse på att det händer något i min kropp.

MimLan
0

#11 Nej, det är individuellt.

HakanKrakan
0

"dragons breath" hahahahahaha

Ewerhof
0

Förr, innan tandkrämens intåg, var det vanligt att man tuggade på anisfrön eller fänkålsfrön….har jag hört. 

Jag har bara hållit på i en vecka ännu men är redan lite less på den där lite söta smaken av grädde och smör i munnen och tänker prova anisfrön.

pitch
0

Det är ju kul att höra att andra har en smak av sött istf metallisk smak…

Jo, man blir jävligt less på söt smak när den inte ska vara där…

Det är frustrerande när man vill ha en "Salt smak" och får den blandad med "typ Stevia"

lizaohman
0

SB12 fungerar jättebra för maken och mig!

asagasa
0

Jag har inte lidit av dålig andedräkt förrän nu och jag har följt LCHF i snart tre år…

Jag misstänker att det beror på ett litet överintag av kolhydrater i form av tre tårtbitar i mitten av november, att det kan ha stört min ketosproduktion?

Jag hoppas att det rättar till sig snart och kör under tiden med SB12 och vademecum.

sarag
0

Pepparmyntsolja som man handlar på apoteket. Droppa ett par droppar på tungan så sitter det i en bra stund. En mycket liten flaska som man lätt tar med sig.

Ewerhof
0

#17 Vademecum! Det älskade jag när jag var mindre! Hade med mig en mini flaska i skolväskan. Det ska jag titta efter i affären. Trodde inte det fanns kvar. :-)

riotflickan
0

Sorry för lite OT, men det där med sötningsmedel var intressant. Har alltid skytt det som pesten, men för ett år sen när jag gick på Candida-diet (eller FÖRSÖKTE kanske man ska säga…) så blev det lite choklad med sötningsmedel etc. Behöver jag säga att dieten giock totalt åt skogen? Fick snarare värre magbesvär, men det kanske berodde på alla fiberrika grejjer jag stoppade i mig?

eval5
0

Jag fick tips om Zilopop och den har hjälpt mig utmärkt den dåliga lukten från munnen har försvunnit helt. Jag har frågat min familj och ingen har känt något sedan jag började använda Zilopopen. Ingen dålig lukt alls längre.

bazz
0

Klassiskt i arabvärlden är att tugga på kardemummakärnor. Gott. Kan man kalla det för fusk-kardemummasnurror för oss LCHFare?

Brukar också använda tungskrapan flitigt samt gurgla med Zendium (inte lika stark som de övriga munvattnen)