Frukost
Vad i hela friden äter jag till frukost?? Jag har tänk dra in på filet, eftersom det ger ganska mycket kolhydrater. Vill få i mig något på morgonen, som inte är så krångligt att tillaga, annars blir jag så hungrig innan lunch. Tänkte man kunde ta lite bacon och ägg men det känns besvärligt att ställa sig 05:30 och steka sådant. Tacksam om jag kan få lite tips.
Du kanske kan steka det dagen innan, eller ha kokta ägg? Eller bara resten från gårdagen?
Om du inte klarar av sådan mat på morgonen kanske det funkar med turkisk yoghurt & grädde med hackade nötter? Sedan en ordentlig lunch för att kompensera.
Min man och jag gör alltid färdigt frukosten kvällen innan. Vi brukar göra en omelett på 4 ägg, ca 1-2 dl grädde och tillreder den i smör. Till detta äter vi ett halvt paket stekt bacon var eller 4-5 skivor stekt fläsk. På morgonen är det bara att värma i micron. Vi tycker att det fungerar väldigt bra. Vi äter frukost vid 6-tiden nästa mål är inte förran vid 12-tiden men det är inga problem att hålla sig mätt på den här frukosten.
Mawi
Själv äter jag i äggröra med salami i stort sett varje dag till frukost, det går riktigt snabbt att göra. När jag ska börja jobba kl 6.30 gör jag frukosten hemma och tar med till jobbet i en mat-termos.
Ett tips är annars att göra en laddning ägg o bacon-muffins. Det finns recept på det nånstans här på forumet, åtminstone hittade jag det här. De är enkla att göra, går att ha i frysen och så tar du fram en eller två på kvällen så de är upptinade till morgonen. De är lika goda kalla som varma. Fördelen är att du slipper stå och laga mat på morgonkvisten, bara att äta lika enkelt som det tidigare har varit att göra en macka.

Tack för tipsen
I dag på morgonen åt jag omelett med champinjoner. Den gjorde jag i går kväll. Det kändes bra att variera sig lite. Men jag tror att jag ska prova turkisk yoghurt någon morgon, är det mindre kolhydrater i den än fil??

3,7/100 kolhydrater i turkisk yoghurt och 4/100 i ekologisk A-fil så vitsen är säkert att TY innehåller 10/100 fett mot endast 3/100 i filen.
En mugg med äggmjölk mättar bra också.
Frukosten är en stötesten, iaf för mig som inte får i mig lagad mat på morgonen. Jag behöver äta något lättsväljt!
Jag blandar ca 1 dl TY, 1 dl keso och drygt 0,5 dl vispgrädde (det blir nog nästa 1 dl). Kryddar ofta blandningen med kanel! Äten även 2 st kokta ägg på morgonen. Fungerar bra för mig!
Har provat att utesluta vispgrädden, men då blir jag hungrig fort på fm.
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se