Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2291 ggr
frostis
0

Nyårsmat

Hej!

Jag skulle behöva tips på lite festligare "kolhydratsersättningar" för nyårsmåltiden. Skall på fest med vänner och eftersom vi ordnar maten ihop så har jag sagt till att jag kan byta ut de kolhydratsspäckade delarna av maten mot egenlagade grejor.

Den ursprungliga menyn ser ut såhär:

Förrätt: Ugnsstekta rödbetor med chevreost och ruccola, toppat med honung
Huvudrätt: Rosépepparlax med hasselbackspotatis och sherrysås
Efterrätt: Kanelparfait med lingon och kolasås

Jag tänkte mig att förrätten kan jag lugnt käka utan honung, men potatisen (och ev såsen?) måste bytas ut mot nåt mer "carb free", och eventuellt avstår jag helt från efterrätt om det inte är någon som har ett bra tips på festlig efterrätt för en person.

Normalt brukar jag till huvudrätter käka broccoli, blomkål, brysselkål och andra grönsaker. Dessa brukar jag oftast arrangera i t.ex. goda mosvarianter och annat. Detta känns ju dock inte så nyårsfestligt, och det är just "festligt" som jag är ute efter.

Har ni några tips till hur jag kan snitsa till min nyårsmeny?

Tack på förhand!

bazz
0

Behöver du egentligen fixa så mycket? Ät chevre + ruccola, bara laxen (stor portion) samt sedan parfait (under förutsättning att det är mycket grädde i). Det räcker väl att ta bort det med mest kolhydrater! Inte så kul när någon sitter o petar i egen mat, förtar liksom känslan av gemenskap runt bordet.

nobban7
0

Kanske skulle du prova att göra "hasselbacksrättika"?
Till efterrätt kan du ju göra kanelpannakotta.

frostis
0

bazz: jag håller helt med dig om att det är ofint med att sitta och peta i maten (mina föräldrar har uppfostrat mig väl). poängen är här att eftersom vi lagar maten tillsammans har jag ändå möjlighet att byta ut det som inte passar mig, och mina kompisar är helt införstådda med att jag inte käkar carbs och att jag fixar substitut själv.

..och eftersom kvällen definitivt kommer att innehålla ohemuliga mängder vin och bubbel under förmodligen drygt 12h festande lär jag ändå få i mig ganska mkt kolhydrater på bara dryck, så då vill jag minimera det i maten. jag är ganska snabb på att känna mig yr när jag får för mkt kolhydrater i mig.

nobban7: kanelpannakotta låter underbart bra. tack för mkt bra tips!

hasselbacksrättika har jag aldrig testat, skall fundera lite på det :)

MiaP
0

Varför inte göra en grön gratäng till fisken. Och en pannacotta med hallon till desserten.

Puhlo
0

Jag skulle ha vanligt smör till laxen istället för sås. När jag gjort rosépepparlax är den så himla god i sig att den inte behöver nåt smakstarkt tillbehör. :) Men som sagt, stor portion fisk, och sen smör till det. Kanelpannacotta tycker jag låter supersmarr också , och det är ju rätt likt det vanliga som de andra äter. Annars kan du kanske göra egen parfait (inte svårt) utan socker i. :)