Äter ni mycket grönsaker?
Har aldrig riktigt dom senaste åren fått i mig mycket grönsaker för att jag är så trött på det.
Nu när jag började med LCHF så har jag märkt att jag äter hellre köttet o såsen och undviker grönsaker ännu mer.
Hur viktigt är det att få i sig grönsakerna, kan man vara utan dom? gör det ingenting?
Möjligtvis C-vitamin, men det finns i lever. Eller askorbinsyra om du är orolig. Behovet av C-vitamin tros vara mindre på LCHF. Ät en bit paprika någon gång då och då för säkerhets skull om du är orolig.
Oj, jag är tvärtom, jag äter mer grönsaker än tidigare för att jag tycker att det är lite trist med kött och sås bara… Risken för min del är ju att jag äter mig mätt på grönsaker och inte på fettet (men jag försöker att använda rikligt med olivolja eller smör på dem).
Äter du ägg får du i dig precis allt du behöver, utom c-vitamin.
Lever äter jag ju inte längre åt det som barn, har svårt att tillaga det konsistensen.
Ägg kan jag äta i olika ingredienser, men har svårt både kokt o stekt.
Jag är inte orolig för C-vitaminbrist eller så det finns ju vitaminer, utan jag tänkte mer på om kroppen kan vara utan grönsaker, hade hellre ätit en kokt potatis till godare

Jag äter mycket mera varierande grönsaker nu och mycket kålsorter i alla former med LCHF.
Tänk bara på Coleslaw som man kan variera så himla mycket med olika inslag, med olika smaker av smaksatta creame fraish, med olika färska kryddor i, med olika kryddor o.s.v.
Och att bara smörfräsa lite vitkål, blomkål o.s.v. går också att gör med olika smaker.
Jea59,
Vad menar du skulle vara ämnena i grönsaker kroppen måste få i sig?

Jag äter nog mindre grönsaker nu än förut!
Känner att protein och fett räcker gott och väl åt mig.

Jo ett tips som jag följde är att surfa runt på olika sidor här på "kolhydrater i fokus" så hittar man mängder av recept, både till fest, julbordet och till vardags.
Likaså på Annikas sida finns länkar hur mycket som helst och framför allt till recept ur Annika Dahlqvist & Maria Höglund LCHF-kokbok
#5 lite så har jag tänkt eftersom vi har ätit grönsaker i alla tider, om det är någon näring i dom som vi behöver
Min mor berätta att sådant utbud av grönsaker som vi har nu fanns inte i affärerna förr, det var säsongsgrönsaker sånt som vi odlade här i sverige.
Frukt som apelsiner o bananer fanns inte när hon var liten att köpa
Vi kanske kan vara utan frukt o grönsaker helt, det är väl i så fall C-vitamin som saknas eller vad gör dom för nytta annars i kroppen
Jag är personligen mycket glad över att slippa tänka på att äta grönsaker
jag tycker inte om dem och tål dem dåligt, nu kan jag skippa dem helt, utan dåligt samvete, det samma gäller frukt som jag verkligen alltid haft svårt för, men tvingat mej att äta.
Den enda frukt jag gillade var banan, den är ute ur bilden sedan 3 månader och nu har jag istället gått över till avokado och DET är gott.
Jag har absolut inga problem med att äta kött och fisk helt utan något till, en god sås gör underverk med det mesta, samt en klick keso vid behov.
Här är en som kör "perioder".
Just nu vill jag inte ha grönsaker. De är i o för sig goda när jag väl äter dem, men jag dras inte tll dem. Men det går nog över framåt våren.. 
Jea59,
Säger inte det din mor berättade för dig allt? Att vi inte har särskilt mycket grönsaker här men klarar oss fint ändå?
Ser att fler kör utan, då behöver jag inte ha dåligt samvete för att jag undviker grönsaker till maten.
#11 Jo det har du rätt i och det var det som fick mig att fundera.
Villhjalmar Stefanson (plus stavning) åt enbart kött ett helt år. 1 kg/dag tror jag det var. Han blev på köpet av med en tandköttsinflammation. Alla värden perfekta.
Jag äter bara precis de grönsaker jag vill ha vilket är gröna ärtor ett par gånger i veckan och lite sallad/groddar/gurka/tomat/paprika till tacos. Annars struntar jag i dem.
Jag äter mycket grönsaker eller rättare sagt ofta. Till varje måltid faktiskt. Omlett med spenat i till frukost, färsbiffar med brytbönor och beasås till lunch och kycklingsås med paprika till middag.
Jag har alltid flera påsar frysta grönsaker i frysen: broccoli, brytbönor, spenat, champinjoner. I kylen har jag ofta tomat, gurka, vitkål, morötter och paprika. Det gör det lätt att variera och gör att jag inte tröttnar på maten fast det händer att jag äter färsbiffar tre dagar i rad.
Grönsaker tycker jag är gott.
Jag äter väldigt mycket mer grönsaker nu än under "kolhydratperioden". Det beror dels på att jag älskar grönsaker och på att det blir lite trist med bara sås och kött. Sen är en vanlig grönsallad (sallad, tomat + gurka) underbar att "fånga upp" såsen med! 
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

#3 Jag älskar lever men inte barnen. Något jag gör är att jag finhackar kycklinglever och steker ihop med köttfärs. Kycklinglever är mycket mildare i smaken och man märker knappt att man har det i färsen. Sedan gräddstuvar jag allt förstoss :-) Tycker att lite salt, peppar och krossade enbär blir kanongott ihop. Barnen har inte förstått att det är lever i maten än så inga klagomål där :-)
Jag äter nästan inga grönsaker alls just nu. När jag kommer i nån slags jämviktsläge kommer jag att öka på kolhydratmängden med just grönsaker. Det är ett snyggt pynt på tallriken och smakar kul tycker jag! 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Undrar vad som får folk att tycka grönsaker är gott!? Är det kolhydraterna i dem månne!?
Nämen allvarligt. Om konventionellt odlade grönsaker på urlakade jordar, i normalfallet inte tillför oss någonting alls, så vore väl det logiska att kroppen genom sina smaklökar INTE attraherades av dem!?
(Vet inte om det var ett litet kinesiologiskt tänk som kom fram där, men hur som haver skulle det förvåna mig om det inte ligger någonting "naturligt-logiskt" som är till gagn för oss, i det här med vad vi styrs till för mat… Kolhydraterna styrs vi väl knappast till för att de tillför oss något näringsmässigt och motverkar någon brist. Kolhydraterna är väl för oss med "kallanpassade" gener endast något vi dras till för att de får oss att lägga på oss ett par lager kroppsfett extra för att klara vintern…)
Nu kanske det i.o.f.s. i något enstaka fall, om man har lite sydländska gener (med kanske mer anpassning till vegetabilisk kost), eller att kostomlägget inte hunnit få balans på kroppen än, och att man verkligen lider brist på något ämne som en viss grönsak trots allt innehåller rikligt av (t.ex. c-vitamin i paprika som nämndes), är så att kroppen dras till detta av DEN anledningen. Jag funderar lite… Fast nog kan det väl vara kolhydraterna som gör att även folk som gått länge på LCHF, attraheras av grönsaker!? Sedan kanske kroppen i.o.f.s. verkligen VILL ha NÅGON kolhydrat extra än vad den som köttet och fettet erbjuder, även vintertid!? Jag tänker då inte för att det tillför någon näring, men kanske för att det underlättar för kroppens energiomsättning på något vis.
Ja, eller faller måhända mina funderingar genom att det inte är alla grönsaker ni grönsaksdiggare faller för, och att det i många fall är dem med mindre andel kolhydrat, ni dras till!? Jag, jag funderar lite som sagt. Kom dock gärna med respons…

Det finns undersökningar om mänskliga instinkter som visar att vi med automatik dras till Kolhydrater och speciellt söt mat - inte av någon annan anledning än för att vi SKA lägga på oss. Så i detta forumet måste vi ju alla ha starka mänskliga instingter :-) Det har ju inte alltid funnits mat så lättillgängligt och i dom mängderna som idag och inte så mycket snabba kolhydrater - så förr hade ju dom få kolhydrater man fick i sig ett viktigt värde.
#20: Jag är absolut inte någon som har dragits till sött i mitt liv (saft är bland det äckligaste jag vet, jag har inte ens druckit mjölk för att jag tyckte att det var för sött - då gick jag lågstadiet). Någon större grönsaksdiggare är jag faktiskt inte heller. De grönsaker jag äter, äter jag faktiskt för att jag tycker att det är GOTT. Men jag ställer höga krav på det jag äter, och det gäller såväl grönsaker som kyckling. Lokalproducerat ska det vara. Det smakar mer än bara vatten.

gröna ärtor till fisk
avokado till allt
auborigin till "gratäng" eller squash
vitkål att steka eller göra stuvad..
paprika enstaka ggn..
lök till lever
vitlök till baconsås..
e de nå mer man man behöver?
jag har funderat många ggn på att prenumerera på tex årstiderna.se men varför nu? det skulle kosta mer än det e värt då det ofta är bananer, potatis och morötter.. =/..

# 22:
Jag förstår… Ja, fast vi kanske inte ska sätta ett lika-med-tecken mellan sött och kolhydrater…
Skaldeman skriver i sin bok att kvinnor kan ha svårare att gå ner i vikt eftersom de tycker mer om frukt och grönsaker. Vilket han förklarar med att i jägarsamhället stannade kvinnorna hemma och medan de väntade på bytet att tillaga kunde de gå ut och plocka bär mm som fanns i skogen. Medan männen åt bara köttet. Det om varför vil tycker att grönsaker är gott.
Men kvinnornas fysiologi gör ju också att vi lägger på oss mer för att kroppen vill spara så det räcker till kvinnan och avkommor.
Jag har ätit strikt LCHF i tre år nu i januari och äter väldigt sällan grönsaker. Kan bli ett par strimlor sallad nån gång för pyntets skull.
har då inte märkt nåt att jag skulle har nån brist (skörbjugg??)
Å andra sidan klämmer jag i mig en multivitamin/mineral-tablett om dagen…
Grönsaker är väl ändå väldigt överrekalmerat. Det är mest vatten och kemikalier i dem nu för tiden. Om man inte räknar rotfrukter som ju mest är proppfulla med stärkelse då…
Hur mycket paprika o tomater o salladsblad o annat pynt tror ni urfarfar drog i sig? Rotfrukter var antagligen endast nödföda när det var slut på kaniner o annat kött…
#20: Jag tycker om grönsaker för att konsistensen skiljer sig från köttet! Ffa isbergssallad och gurka! Knaprar så härligt!
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Äter nog ungefär samma, men äter mer broccoli, kål, blomkål och avocado än innan då det mest blev tomat, sallad och gurka.
Jag ska nog skippa grönsakerna ett tag nu, för jag har bara ätit dom för att man ska äta dom för nyttans skull, men med tanke på bekämpningsmedel och urlakade jordar, så finns det nog inte så mycket nyttigt kvar.
#25 Tänk om det skulle vara så rättvist att nu när man har kommit till åren, då behöver man inget fett till någon avkomma, då kan väl det bara ramla av.
#26 Jag tror inte ens att urfarfar hade ens rotfrukter att tillgå utan det var väl ätliga rötter, min mor är 72 och när hon var barn fanns det knappt någon tomat, det är inte så längesedan vi hade knappt några grönsaker, jämfört med idag då det finns mängder med variationer. Så bakåt i tiden åt vi lite grönsaker om knappt alls.
Jag började med LCHF i våras. Åt inte några grönsaker alls - saknade dom inte, trots att jag tidigare ätit en hel del grönsaker (istället för pasta, ris, potatis, bröd - som jag inte mår bra av).
Min man hakade på, men åt ibland potatis, pasta, bröd. Slutade med det för någon månad sen, när vi började äta grönsaker (som min man förut avskytt). Brocccoli, blomkål, vitkål. För att få till MATRÄTTER - istället för bara protein/fett och pyntgrönt på serverings-faten. Smörstekt strömming med mos (gjort på blomkål och smör) + skirat smör. Smörstekt entrecote med gräddig gratäng (gjord på squasch) + kryddsmör. Kyckling med ris (av mixad blomkål) + gräddcurrysås. Fiskgratäng.
#29 Visst är det så att det mesta du kan handla i butiken av ganska dålig kvalité och helt klart är grönsaker ur nyttosynpunkt ganska gravt överskattade, men jag gillar variationen och tycker precis som #30 att det blir mer av en rätt med lite grönsaker.
Tycker det känns fräscht med lite grönsaker bland allt kött och fett. Det gör maten fin att titta på också och mer aptitlig, då jag är en tjej som ofta lider av illamående och ingen matlust (men fysisk hunger)
Men om alla vitaminer och mineraler finns i ägg, varför sånt "tjat" (under hela uppväxten) att man måste få i sig tillräckligt med frukt och grönsaker för att få i sig alla vitaminer man behöver? Då kunde man väl lika gärna det alternativa tipset: "Eller så äter du ett par ägg om dagen och lite paprika då och då."?
Finns det nån pålitlig källa där man kan se hur mkt av olika ämnen man behöver få i sig och vilken mat som uppfyller det?
Jag tycker också att det verkar skumt att man ska äta så mkt grönsaker.. Kan inte tänka mig att stenåldersfolket gick runt och knaprade sallad!? Däremot kan jag tänka mig att de åt nötter och frukt (om det fanns tillgängligt). Sen måste ju stenåldersmänniskor i norden ha ätit helt annorlunda än i sydligare länder? Och i så fall: Tål människor i varmare länder bättre kolhydrater (tex fruktsocker) än vi i norden??
För att vanligt folk kanske inte vill leva på ägg? :P
Färgglatt = näringsrikt enligt de flesta. Frääääsch mat.
äter inte grönsaker och tänker inte börja med det heller…

Jag äter betydligt mindre grönsaker nu, och saknar dem inte. Den enda grönsak jag äter är vitkål.
Grönsaker innehåller nästan ingen näring. Lite eller inget fett o protein, ok eller väldigt mycket kolhydrater, en hel del vatten och i bästa fall en del C-vitamin.
Näring finner man i feta animaliska livsmedel! 

Cellulosan i salladen är mums för bakterierna i tjocktarmen och utav detta producerar de viktiga vitaminer (såsom k-vitamin mm).
K-vitamin finns naturligt i grönsaker som broccoli, spenat och vitkål. För oss kvinnor som löper mycket större risk för benskörhet så är K-vitamin viktigt.
Jag åt MYCKET grönsaker innan eftersom jag tyckte att detta mättade.
Nu behöver jag inte äta det av den anledningen eftersom jag håller mig mätt alldeles utmärkt i alla fall. Den enda anledningen till att jag äter framför allt grönsallad är att jag tycker det är gott och jag gillar det krispiga (som jag saknar från äpplen och andra frukter).
Jag tror också på teorin om att vi inte behöver det i de mängder vi blivit övertalade till men tror ändå att vi behöver lite då och då. För oss är LCHF:are är det dessutom väldigt bra eftersom k-vitamin är fettlösligt 
Tror faktiskt du ska lyssna på din kropp. Mår du bra nu så gör du nog rätt.
Malinka
Äter nog mer grönsaker numera än vad jag gjorde på tidigare kost, men ändå ganska litet i jämförelse med många andra… Jag har sällan eller aldrig extra grönt till min mat i form av blandade grönsaker vid sidan av (varför öda tid, pengar och energi på näringsfattig bukfylla?) utan det som blir är det som ingår i maträtten.
Har aldrig varit speciellt förtjust i vare sig grönsaker eller frukt (möjligen bortsett från citrusfrukter) och har inte haft plats med dem på tallriken vid sidan av pastan och "maten" men nu när pasta, ris och potatis är historia ersätts de ofta med broccoli eller blomkål, men ganska sparsamt ; typ 3 broccoli- eller blomkålsbitar till en portion.
Köttfärssås brukade jag strimla vitkål eller zucchini till i början som pasta-substitut, men numera kör jag varianten med köttfärssåsen i en djup skål, en skaplig näve riven ost och en klick creme fraiche istället…
Kommer i helgen göra en köttgryta, och då blir det med grytgrönsaker (morot, palsternacka, rotselleri), deras höga kolhydratinnehåll till trots, det får det vara värt…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
#23 Äter du aboriginer!?
Är du kannibal?
Nä läste fel du skrev auboriginer men det såg ut precis som du skrev aboriginer!
Ursäkta att jag skämtar med dig, men aboriginer är Australiens urbefolkning så jag förmodar att det du äter är auberginer?

jaja…..