Ekologisk buljong
Jag har en tid tittat i affärerna efter buljonger som inte har glutamat i sig…..har inte haft så stor framgång. Men nu plötsligt så hittade jag i Örebro Coop Forum vid Lillån både en Grönsaks- och Köttbuljong som med mina lekmannakunskaper tyckte verkade vettiga….eller?
Det fanns även kycklingbuljong som var ekologisk och iaf utan glutamat.
Görnsaksbuljongen fanns även i Fellingsbro Hemköp.
Verkar väl ändå gå åt rätt håll utvecklingen och jag kunde äntligen börja exprimentera fram en tomatsoppa som blev så mycket godare med grönsaksbuljong (recept i annan tråd
)

Biofoods buljong är jättebra men tyvärr innehåller den en massa socker… Knorrs buljong var ju hyfsad men jästextrakt är också ett tecken på att de använt undermåliga råvaror, precis som glutamat. Maltodextrin, stärkelse och socker i den som allt är socker i olika form… De är så snåla på råvarorna så de måste förstärka smaken, det tycker jag är dåligt.
Om du vill använda de här så är de iaf bättre än de med glutamat men i mitt tycke bara ett snäpp bättre, de har lång väg att gå innan jag blir kund igen.
på våran hälsokost, dom som har kokosfettet, finns det grönsaksbuljong utan fett (i dom du har ovan är det palmolja resp, veg fett = margarin) samt utan socker och jästextrakt.
Bor du i Örebro så har stadsträdgårdens butik god ekologisk buljong, flera sorter.

Tack för det Anega
Bor inte i Örebro men har mailat dem för att få butikens öppettider. Verkar vara ett trevligt ställe med restaurang och café och växthus där de odlar all mat som äts där. Måste besökas när jag har annat ärende till Örebro.

Är det någon i sthlm som vet vart man får tag på en bra köttbuljong, hittar bara grönsaks.

Notera att den innehåller *Jästextrakt vilket, om jag inte missminner mig är ett synonym till Glutamat!
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgveta.htm
_Utöver dessa finns det ett antal andra tillsatser som ofta innehåller dold glutamat. Några av dessa är: kalciumkaseinat, natriumkaseinat, gelatin, autolyserad jäst, jästextrakt, sjögräsextrakt, karragenan och maltodextrin.
http://www.nwt.se/asikter/insandare/article68686.ece
Jästextrakt framställs från jästsvampar med högt innehåll av glutamat och puriner. Jästextrakt används som smakförstärkare istället för till exempel E 621.
---------------------------------
_Om du vill läsa mer: Google resultat
Det skulle kunna vara skillnad på glutamat från jästsvampar och syntetisk glutamat från en kemifabrik. I det gamla romar-riket var en jäst sås gjord på inälvor från fisk mycket populär som krydda i brist på peppar och liknande.
Typ så har jag hört att det kan vara. I alla fall att den glutamat som finns naturligt i alger är ok men inte den syntetiska.

#10 den där är jättebra, hittade min på hälskosten. Använder den även som aromatkrydda som jag annars saknar mkt

#8 #9
Bara för att det är utvunnet ur någon mer naturlig källa så betyder det inte att det är ofarligt. Har ett ämne en särskild molekylstruktur så spelar det ingen roll vart den kommer ifrån, har den en särskild uppsättning atomer så kommer den att fungera på exakt samma sätt i en organism, oavsett ursprung.
Tyvärr :(
Ibland talar man om hur dubbelbindningar mellan vissa atomer kan skapa skillnader hos ämnen. Men detta är bara nonsens från mindre pålitliga källor. :(