Vad är detta?
Har hört talas om denna metod i radio på söndagarna-Lotta Brome puschar väldigt för den,Jag har diabetes typ 2,och lyckades gå ner i vikt,helt enkelt genom att förbruka mer än jag åt,tappade ca 30 kg på de,men att stå kvar på den vikten var omöjligt,nu 2år senare har jag gått upp alltihop igen,Jag är slaktare till yrket,så kött är inga problem,det finns i överflöd,särskilt fläskött,hur ska jag bära mig åt-för att bli så där oemotståndligt smal?väger ca 125kg,1,85 lång,

Börja med att läsa foldern som finns i den "fastklistrade" tråden "LCHF-folder" högt upp i trådlistan!

Välkommen!
Ja om man kan säga något med någon säkerhet så är detta en livstil för just sockersjuka, sen att andra oxå får fördelar av att reducera kolhydraterna är mera omdiskuterat!
Iallafall blev socialstyrelsen tvungen att erkänna att metoden var förenlig med vetenskap o beprövad erfaren för diabetiker och kraftigt överviktiga!
"kolhydratsnål kost idag sägas vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet för viktreduktion vid övervikt och typ 2 diabetes med motiveringen att ett antal studier har visat effekter i ett kortare perspektiv och att evidens för farlighet inte framkommit i hittills gjorda systematiska litteraturgenomgångar."
http://pagina.se/filer/SocvsDahlqvist.pdf
Som sagt man rekomenderar inte nötallergiker att öka nötintaget och kontra med kortison.. det är bara sockersjuka som rekomenderas öka intaget av det de tål så dåligt, nämligen det som blir till blodsocker och sedan kontra med insulin!!
Jag rekomendera att du köper eller lånar den boken som reklameras här på sidan så flitigt "Fettskrämd" av Lars-Erik Litsfeldt som var diabetiker men som åt sig frisk!!
En annan diabetiker som oxå har blogg är Erik med http://blogg.passagen.se/matfrisk/
Eller det senaste från lowcarbvärlden på;
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Välkommen hit!!
Kunskap är makt:) Skaffa gärna en bok eller två, det brukar vara väldigt bra att ha ett par hemma på nattduksbordet. Sten Sture Skaldemans bok "Ät dig ner i vikt" förklarar mekanismerna bakom LCHF på ett bra sätt, medan hans "GI-Noll" innehåller mer recept men kanske mindre fakta. Båda finns att köpa t.ex här.
Det finns även en grupp som heter "LC-kost för nybörjare" till vänster, där du kan läsa en hel del. Lycka till!
Välkommen säger jag också. Du kommer att må finfint på den här kosten. På förstasidan finns också en artikel "LCHF för nybörjare". Mycket att läsa, men när du kommit igenom det kommer du också att vara redo att börja!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna