"LOPPFRÖN" alternativ till linfrön
Hejsan!
Är ny här och har mest snurrat runt i Forumet för att få info. Såg då diskussionen om linfrön.
Om du som jag måste vara säker på att magen funkar - är "loppfrön" överlägset bäst. De heter Phsylium, kallas i krossad form för Husk och kan köpas på hälsokosten. Anna Skipper har Husken som favorit.
Själv nöjer jag mig med hela frön som man köper i vanliga affären - står på samma ställe som linfrön.
De består av 45% gelebildande fibrer och fungerar därför bra som bukmedel. Gelen anses ha en skyddande effekt tarmslemhinnan. Själv tar jag ett par teskedar i ett glas vatten ett par gånger om dagen. Låt det inte bli stående - blir då en odrickbar gele.
Rekommendationen på påsen är 1 - 2 msk om dagen. Är du känslig trappa upp efterhand.
Näringen i fröna tillgodogörs inte utan det är fibrerna som är verksamma.
Tack sååååå mycket för tipsen om äggmjölken. Har just svept en mugg smaksatt med kakao - ersätter drickchokladen mycket väl.
God Jul till Er Alla!!!!
Välkommen hit!
Numera har jag sällan problem med magen, det ser fettmängden till:) Men köper ibland fiberhusk eller "husk" till annat, bl.a till pannkakor- dock så finns det inte i vanliga affärer där jag bor utan på hälsokostbutiken.