Det känns inte bra
Har läst rätt mycket här och på andra sidor om LCHF och allting tyder på att det är så bra och inte farligt eller så.
Men min bror som är kunnig inom det mesta fortsätter tala om för mig att hjärnan behöver energi och att den inte kan få det om man inte äter kolhydrater osv.
Jag är 16 år och har inte ätit några kolhydrater på en och en halv vecka nu. Kort tid, visst. Men körde ganska hårt på det, åt ingen frukt eller så.
Nu känns det inte bra. Efter ett spinning pass igår så har jag inte alls mått bra. Det kan vara bara tillfälligt, men det känns ändå som att det är på grund av att jag inte får i mig några kolhydrater. Hela natten kändes det som att jag hade feber, jag har ont i magen och är lite illamående och yr.
Jag gick ner ett kilo första veckan och har väl gått ner ett halvt kilo till nu. Känns alltså lite bättre nu än innan, liksom att det var så pass lätt att gå ner i vikt.. Men hur lätt går jag inte upp dessa kilon igen? Om jag börjar äta kolhydrater? Dessutom är jag inte "jätteöverviktig", egentligen är jag väl inte överviktig alls utan just på gränsen under och är inte nöjd med mig själv.
Jag tränar ganska mycket, är ung, går i skolan och pluggar. Är LCHF verkligen någonting för mig? Borde jag inte äta måttligt av allt? Kanske inte potatis och så mycket bröd. Men mörkt osötat bröd, bulgur och frukt åtminstone. Det känns som att det är mer hälsosammare.. Grädde och bacon, kan inte förstå att det ska kunna vara nyttigt? Jag känner mig inte fräsch när jag äter det, när jag äter så mycket fett. Jag vill känna mig fräsch. Havregrynsgröt och frukt, då känner jag mig fräsch, nyttig och hälsosam. LCHF känns inte bra för hälsan..
Kan även passa på att nämna innan jag började med LCHF så hade jag på ungefär 4 veckor gått ner 2 kg.
Lite osammanhängande inlägg. Men jag känner mig så förvirrad just nu.
Kostråden som ges i LCHF bygger på erfarenheter av vad som har fungerat för en mängd individer samt en massa studier och kroppslära såklart. Men du väljer själv vad du vill äta!
Det viktigaste tror jag är att du inte utesluter fett ur kosten även om du skulle äta till exempel frukt. Ät alltså inga lightprodukter eller margariner eller sånt trams.
Jag tror att LCHF är bra för alla men att man själv bestämmer hur hardcore man vill vara/behöver vara. Det går absolut att må bra och t o m gå ner i vikt med över 20g kolhydrater per dag.
Frukt är inte nyttigt, utan snarare godis. Den lilla mängden C-vitamin som finns där tas ändå inte upp särskilt bra pga sockret i frukten.
Du åt nog för lite efter spinningpasset. Dessutom är du säkert yr för att det är i början på passet.
Fett och protein är nyttigt, kolhydrater är [relativt] onyttigt. Havregrynsgröt innehåller nästan inga näringsämnen, men däremot fytinsyra som hindrar upptaget av viktiga mineraler och vitaminer. Fytinsyra hittar du i fullkornsprodukter.
Klart du kan äta måttligt av allt. Huvudsaken är att du baserar din mat på mestadels proteinkällor och fett, och sedan äter kolhydrater till det. Men det är inte kolhydraterna som skall utgöra huvudsaken till vad du äter.
Ta Livsmedelsverkets rekommendationer och byt plats på kolhydrater och fett: 35E% kolhydrater, 15E% protein och 50E% fett, och undvik pasta, ris och alltför mycket bröd, så kommer du långt!
LCHF är bäst om du redan ätit enligt Livsmedelsverkets rekommendationer hela livet och förstört din kropp. Tänk på att fleromättade fetter, dvs vegetabiliska oljor och margarin, är väldigt onyttigt. Slå upp arakidonsyra och varifrån det kommer.
Be bror din att läsa på om glukogogenes och ketoner. Sedan ber du honom läsa på igenom om ketos och ketosacidos, för han lär förväxla de två. Han har Fel och även om han är kunnig inom många andra ämnen är han helt ute och cyklar här. (Ja, hjärnan behöver en viss mängd glukos, men du behöver inte äta glukos för att tillfredställa hjärnans behov. Dessutom är det bara ungefär 25g/dygn, och de flesta äter ändå ungefär såpass mycket kolhydrater…)

"Men min bror som är kunnig inom det mesta fortsätter tala om för mig att hjärnan behöver energi och att den inte kan få det om man inte äter kolhydrater osv."
Han är säkert kunnig inom det mesta, men just på det här området verkar han inte så påläst om han hävdar att hjärnan behöver energi i form av kolhydrater.
Övergångsbesvären känns, det är inget konstigt alls. Det är bara du som kan avgöra vad du ska äta och ät det du mår bra av. Å andra sidan så verkar du inte må bra av den kosten du har ätit innan heller om du skriver att du inte är nöjd med dig själv.
Det är jobbigt i början. Kroppen är van att drivas av kolhydrater som är ett lättanvänt drivmedel, nu när den ska drivas av fett behöver den ställa om sig och då mår man lite dåligt. Värst brukar de tre första veckorna vara. Ta det lite lugnt med träningen nu i början, orken kommer tillbaka. Ät och drick ordentligt både före och efter träning så kommer det gå mycket bättre.
Ett tips för att maten ska kännas fräsch är att alltid ha sallad med tex salladsblad, gurka och tomat, gärna alfalfagroddar eller böngroddar, paprika osv till maten. Kalla krispiga grönsaker ska det vara, då känns allt bättre.
Grönsaker (kalla som varma) är bra kolhydratkällor, nån enstaka frukt i veckan kan du nog också äta. Spannmål och allt gjort av spannmål är däremot sämre att äta, googla på fytinsyror och lektiner så får du se.
För att klara av diskussionerna med din bror (dom är hopplösa dom små krypen) får du nog läsa på lite om kosten. Gå till biblioteket och låna Annika Dahlqvists bok "Dr Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll", där står nästan allt du behöver veta. Om du vill ha mer info på en gång har Kostdoktorn en hel massa bra info (scrolla ner och kolla i högerkanten så hittar du länkar).
Du kan även ställa frågor här om du vill, det finns alltid nån som svarar.
… och på tal om "Dr. Dahlqvists guide till bättre hälsa och viktkontroll" kan du be bror din läsa min parodi betitlad Tre enkla steg till hälsa och viktkontroll
:-)

Om du inte är överviktig, och inte heller har varit det tidigare, så kanske du ska göra som du säger, ta bort socker och vitt mjöl helt enkelt bara. Det ska inte kännas "äckligt och ofräscht " att äta. Din bror är kanske orolig för dig ,fär att han tycker att du är alldeles lagom som du är? Du måste ju inte äta mängder av fett, men välja naturligt fett och inte lightgrejjerna. jag tycker att du ska läsa Mamma äter inget vitt, av Maria Tauson, hon har en lite enklare form av detta med lchf, tycker jag. Hur åt du innan då, har du varit en godisrätta? isåfall är det inte så lätt att sluta med allt på en gång, man kan känna sig både matt och svag.

Du är 16 år, och har kanske ännu inte växt helt färdigt. Det där är ju väldigt individuellt. Om du inte växt färdigt, så kan du fortfarande behöva kolhydrater, och då tror jag rådet från Mikelj är bra. Jag skrev en gång till Kostdoktorn (Doc här hos oss) om hur jag skulle hantera mina barn när jag gick över till LCHF. Rådet blev: De skall äta köttfärssås och spagetti och inte spagetti och köttfärssås…
För övrigt vill jag nog hålla med de som pekar på att man ofta mår lite sämre i början. Kroppen ställer om sig från kolhydratdrift till fettdrift och det märks. För mig handlade det om en ruggig huvudvärk, och allmän hängighet. Det gick över efter en vecka och sedan blev det bara bättre och bättre…
Lycka till, och ta det lugnt!
Nu har jag börjat äta kolhydrater igen och för mig innebär de. Mörkt, nyttigt och osötat bröd. Fullkornspasta, potatis och ris i måttliga mängder men främst bulgur.
Och framförallt frukt, jag kan inte förstå att det skulle vara mycket socker. Relativt till godis och andra sötsaker så är det ingenting!
Innan jag började med LCHF hade jag inte ätit godis på ungefär 14 veckor, åt ganska nyttigt(alltid fullkornssaker osv, inget vitt bröd och extra socker) och sötsaker som en bulla eller lite glass max en gång i veckan.
En ytterligare fråga är:
Jag har haft ont i magen i 2 och ett halvt dygn nu, konstant. När jag fick ont i magen första dagen bestämde jag mig för att sakta och säkert börja äta kolhydrater igen. Men har ju fortfarande ont i magen. Någon som har någon fundering över vad det kan bero på?
Fullkorn består av olösliga växtdelar, som får magen att arbeta hårdare och gör att man blir ännu tröttare efter maten. Har man dessutom en känslig mage får man ont i den av fibrer. Eller, växtskräp, som det egentligen är. Sånt som inte ens fåglarna äter.
Du behöver inte förstå att det är mycket socker i frukt, det är bara det. Fakta. Nu är du inte så gammal än, men du kommer lära dig att skilja på riktig kunskap (fakta, studier, referenser) och tro (Livsmedelsverkets rekommendationer, …) under gymnasiet samt ev. högskola/universitet.
För övrigt är fibrer en tokbra affärsidé, gör mat av sämre kvalitet för mindre kostnad och låtsas att det är nyttigt & sälj dyrare! (rent mjöl i påsen är ett fint uttryck -- vitt mjöl, som inte är utblandat med bark/växtskräp. barkbröd åt de fattiga förr, nu betalar vi extra för det).
Att de sedan tutar i folk att de måste äta ett halvkilo fruktochgrönt om dan är bara sorgligt… Läs på Kostdoktorn.se och johannaskost.blogspot.com om hur nyttigt det egentligen är.
Nå, du får bilda din egen uppfattning. Se bara till att du har läst på tillräckligt för att göra en rimlig slutsats, istället för att okritiskt acceptera vad du blir tillsagd. Det gäller även det jag har sagt.

Det vore bättre om du fick kolhydraterna från grönsaker i stället för säd!!
Jag håller med de föregående att du som är så ung och förmodligen frisk i övrigt har egentligen ingen anledning att äta strikt LCHF.. men du kan för den delen anamma hur vi ser på maten!
Ät naturlig mat inget lightskit, så lite färdiglagat som möjligt, inte vara fettskrämd, äta bra fetter, endast lite fröfetter, inget margarin osv!
"LCHF-metoden har sina paralleller i och bygger vidare på tankar i de uppmärksammade kostmetoderna Atkinsdieten och stenålderskost,"
http://sv.wikipedia.org/wiki/LCHF
Jag tror oxå att din bror bara vill dig väl och säger sånt han har lärt sig,.. men;
"Glukoneogenes sker huvudsakligen i levern under fasta. Främst hjärnan och röda blodkroppar (erytrocyter) är beroende av kontinuerlig tillförsel av glukos eftersom det är deras enda energikälla (hjärnan kan även förbränna ketonkroppar)."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ont i magen? Det får jag varje gång jag äter mer kolhydrater än jag är van vid… (magknip, kramper, ökad gasbildning etc) Om jag förstår dig rätt, så fick du ont i magen redan innan du återgick till kolhydratätande - och det har fortsatt efteråt… Då är det inte kostrelaterat (i varje fall inte kolhydratrelaterat). Det kan ha med mjölksocker att göra - men det kan vara precis vad som helst.
Tack så mycket allihopa iallafall! :) ni har varit till stor hjälp.