Kokosfett
Hej!
Har smugit runt här på sajten ganska länge nu, läst och läst och lärt mig massor. Men nu kände jag att det var dags att skapa en användare och bli aktiv också. :-)
(Lite oviktig bakgrundsinfo: Jag är 26 år gammal, har ätit LCHF sedan i juli och alltid varit normalviktig, så jag gör detta främst för andra hälsovinster och inte för att gå ner/upp i vikt.)
Hittills har jag fått det mesta av mitt fett från smör, Bregott och fett kött som bacon, men jag skulle gärna vilja utöka till att använda kokosfett också. Har nu ett par frågor om detta:
Vad är egentligen skillnaden mellan det ekologiska kokosfettet från hälsokosten och silverpaketet i vanliga affärer? Är silverpaketet processat på något sätt så att det bra fettet omvandlats till dåligt? Eller varför ska man inte äta det? (Annat än de uppenbara skälen med odlingsmetoder, besprutning, skörd osv. som med allt icke-ekologiskt.) Enligt vissa här på forumet verkar det dock vara okej?
Undrar också hur ni använder ert kokosfett! Jag läser att väldigt många har det i kaffe/te, men det känns helt otänkbart för mig då jag inte alls tycker om mjölk eller grädde eller nåt som helst annat än te i mitt te (slutade med kaffe för 6-7 år sen då min mage inte klarar det). Vad kan man annars göra med det? Går det att steka i? Blanda i såser etc.? Tacksam för alla svar och tips!
/Anna
Hej Anna!
Jag brukar steka i kokosfett, typ äggröra, och hoppas på att laurinsyran överlever. Annars kan man smälta det och blanda med yoghurt, t.ex.
Det är ingen skillnad på fettet, bara på framställningssättet. Fettet från hälsokosten är mer ekologiskt framställt, det från vanliga affären är inte det.
Det funkar jättebra att ha i sås.

#1 Tack för tipset , hade just inhandlat yoghurt till sonen och cocosfett till mig för första gången . och vips så vart yogurten mångdubbelt fetare utan att han kände nån skillnad .
Har försökt med turkisk yougurt men den ätar han inte . så detta var ju toppen

Skillnaden mellan olika sorters kokosfett reds ut i den här tråden.
Tack för fina tips!
Ska genast börja använda mitt nyinköpta paket i matlagningen. Jag smakade en bit nyss och det var inte så tokigt, fast i princip smaklöst. Konsistensen påminde om de stearinljus jag brukade gnaga på när jag var liten. :-P
Jag har mitt kokosfett (silverpaketet) framme i en burk på bänken tycker att det är så vansinnigt hårt att ta av annars. Det håller sig bra. Steker i det och kluttar i maten lite här och där. Gillar inte heller att ha det i te. Har även ett ekologiskt kallpressat "finfett", men jag gillar inte smaken, så det används till att smörja huden med efter dusch.