Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 964 ggr
mamski
0

Fet julmat?

Var iväg och åt julbord igår. Det gick ganska bra, även om jag säkert fick i mig en del E-nr som jag inte vill äta. Och förmodligen en del dolt socker också. Jag åt väldigt lite sill (tre pyttebitar) och bara lite fatost, resten bara kött och fisk.

Men var var fettet? Jag konstaterade att julmat är jättemagert; jag som normalt äter ganska mycket fett till varje måltid och  snabbt blir mätt, konstaterade igår att jag kunde äta väldigt mycket mer mat utan att bli mätt. Alltså var det väldigt lite fett i maten på julbordet. Procenten fett jag åt uppskattar jag till kanske 10 -15%. De hade faktiskt inte ens riktig grädde att erbjuda till kaffet, bara lite mellangrädde.

När folk klagar på att julmaten är fet fattar jag faktiskt inte vad de menar. Däremot är det väldigt mycket sockerkällor i tillbehören, som tillsammans med fettet i form av en del grädde i de olika rörorna ("-sallader") säkert gör att man mår lite illa och att det känns stabbigt.

(Som en parantes kan nämnas att två av de äldre barnen blev lite lätt matförgiftade av Ris à la Maltan och spydde halva natten. Vi kolhydratskrämda klarade oss!)

Aniara4
0

Håller med, vaddå fett! Skulle vara om de har riktig grädde i Jansson då, och kanske en fet ost? Jag som är allergisk mot fisk plus en massa annat och dessutom avskyr ost och filliknande saker, har i alla år ätit otroligt torftig julmat - potatis, skinka och köttbullar och inget mer, om jag har otur. Fett, my ass! Man fick kompensera med mycket chokladpraliner och russinchoklad när julmusten gick ur systemet…

fia1
0

Ja hur ska det gå? Ser mig själv sitta inför hela "tjocka" släkten (alla smala utom jag) och breda bregott på köttbullarna….. Näe, jag gör köttbullarna själv och steker dem i smör och ser till att äta rejält av svärmors revbensspjäll och skinka med fettranden kvar.