Skolmat?
Hejsan.
Vet inte om det finns någon tråd om detta, är relativt ny här så..
Men min fråga är iaf:
Jag är 17 år och går alltså 2a året på gymnasiet. Har ni några tips på hur man ska göra med skolmaten?
Alltså, ofta serveras ju saker som nästan enbart innehåller kolhydrater tex pannkaka. Hur ska man då göra? Skolan har inte så bra salladsutbud och jag är ju som sagt student så har lite för knapert med pengar för att kunna köpa lunch :/
Detta kanske låter som en simpel fråga men jag har verkligen problem.. Med utbudet på skolan så klarar man sig ju inte bara på salladen, ofta serveras bara morotsbitar..
Har förut provat LCHF men allt föll pga den där jädrans skolmaten. Har heller inte möjlighet att åka hem och äta lunch.
Alla tips tas emot med tacksamhet!
Lunchlåda? I värsta fall om det är alldeles för lång tid mellan att du åker hemifrån och lunch kan du ta med dig nå't konserverat, typ corned beef, tonfisk. Kokta ägg du kokt kvällen innan! Babybelostar, brieostar, och ost i allmänhet håller länge.
Eftersom du har matschema (väl?) kan du planera i förväg för de dagar det inte serveras mat i skolan.

Jag brukar bara hoppa över potatis/ris/pasta och annars äta det som finns. Säkert massa tillsatser och annan skit i dock.. När det är pannkakor (eller baguette som vi får ibland på vår skola) skiter jag i lunchen och köper en tvåa grädde på vägen hem. Folk glor som bara fan när man dricker det, ganska roligt faktiskt.. Dessutom kostar det bara typ 8 spänn och man blir asmätt. :>

#1 & 2 Tack så mkt för tips :)
Alternativ 1, lunchlåda.
Alternativ 2, ät före/efter skolan istället. Finns inget behov för ett visst antal mål per dag när man inte har blodsockersvängningar. Jag äter oftast 1000-1300 kcal på morgonen och ungefär lika mycket när jag kommer hem, 2 gånger per dag alltså. Fungerar utmärkt för mig, är jag ledig brukar jag dock äta 3-4 gånger, mest för att övriga i familjen gör så.