Skolmat?
Hejsan.
Vet inte om det finns någon tråd om detta, är relativt ny här så..
Men min fråga är iaf:
Jag är 17 år och går alltså 2a året på gymnasiet. Har ni några tips på hur man ska göra med skolmaten?
Alltså, ofta serveras ju saker som nästan enbart innehåller kolhydrater tex pannkaka. Hur ska man då göra? Skolan har inte så bra salladsutbud och jag är ju som sagt student så har lite för knapert med pengar för att kunna köpa lunch :/
Detta kanske låter som en simpel fråga men jag har verkligen problem.. Med utbudet på skolan så klarar man sig ju inte bara på salladen, ofta serveras bara morotsbitar..
Har förut provat LCHF men allt föll pga den där jädrans skolmaten. Har heller inte möjlighet att åka hem och äta lunch.
Alla tips tas emot med tacksamhet!
Lunchlåda? I värsta fall om det är alldeles för lång tid mellan att du åker hemifrån och lunch kan du ta med dig nå't konserverat, typ corned beef, tonfisk. Kokta ägg du kokt kvällen innan! Babybelostar, brieostar, och ost i allmänhet håller länge.
Eftersom du har matschema (väl?) kan du planera i förväg för de dagar det inte serveras mat i skolan.

Jag brukar bara hoppa över potatis/ris/pasta och annars äta det som finns. Säkert massa tillsatser och annan skit i dock.. När det är pannkakor (eller baguette som vi får ibland på vår skola) skiter jag i lunchen och köper en tvåa grädde på vägen hem. Folk glor som bara fan när man dricker det, ganska roligt faktiskt.. Dessutom kostar det bara typ 8 spänn och man blir asmätt. :>

#1 & 2 Tack så mkt för tips :)
Alternativ 1, lunchlåda.
Alternativ 2, ät före/efter skolan istället. Finns inget behov för ett visst antal mål per dag när man inte har blodsockersvängningar. Jag äter oftast 1000-1300 kcal på morgonen och ungefär lika mycket när jag kommer hem, 2 gånger per dag alltså. Fungerar utmärkt för mig, är jag ledig brukar jag dock äta 3-4 gånger, mest för att övriga i familjen gör så.

Riktigt rejäl frukost, och kanske ett par kokta ägg i väskan (en halv dag håller de sig), konserver eller ölkorv, en tom drickyoghurtflaska med grädde i (väcker inte lika mycket uppmärksamhet som att halsa direkt ur tetran heller), kanske en klatt med kokosfett? Då borde du stå dig tills du kommer hem till den riktiga maten igen!
Skolmaten full av tillsatser
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=6050
Citat:
"Efter alla alarmerande rapporter om kvaliteten på den svenska skolmaten låter ett sådant besked förstås ganska betryggande. Men det är tyvärr ingen garanti för att maten skulle vara tillsatsfri.
Sundsvalls Tidning bad mig för några dagar sedan att gå igenom en veckas matsedel för kommunens grundskolelever…
…och jag fick på så vis unik inblick i vad som egentligen ligger på barnens tallrikar.
Det visade sig då att även sådant som uppgavs vara lagat från grunden kan innehålla såväl smakförstärkare som andra ifrågasatta tillsatser…."