Kariesfria stenålderständer
Enligt artikel i tandläkartidningen 20081125 har en forskare tittat på tandstatusen hos stenåldersmänniskor begravna i en gravsättning vid Ajvide på Gotland. De åt mest fisk och säl, och troligen inte något spannmål. De hade ingen karies! Däremot använde de munnen som verktyg och hade skador och infektioner på tänder av den anledningen.

Okay, det var en cool avhandling. =)
Karies är en av de tydligaste indikationerna på att vi äter helt fel. Den andra tydliga indikationen är förekomsten av närsynthet. Båda dessa komplikationer är ur ett evolutionsbiologiskt perspektiv klara nackdelar för överlevnaden. Inga andra arter drabbas av karies i så stor omfattning som vi, så tidigt i livet. Ett utmärkt bevis för att vi äter på ett sätt som vi inte är biologiskt avsedda för.

Hur är det med närsyntheten? Hur är det kopplad till dålig kost?

#3 också nyfiken, varit närsynt nästan hela mitt liv och hade fruktansvärt dåliga tänder när jag var barn

I väntan på Per_W:s svar:
Är det inte så att de med diabetes kan få syn-/ögonproblem? Jag antar att det har något med blodsockret att göra. Alltså borde en kost med hög andel kolhydrater (blodsockerhöjning) vara dåligt för ögonen även för personer utan diabetes. Jag vill också minnas att en del här på forumet lyckats minska eller avstanna ögonförändringarna med hjälp av LCHF-kosten.
Eller nåt ditåt…
"Every point of view is a view from a point."

Undrar vad de stoppade i mig när jag var barn 
#5: Ögonproblem hos diabetiker beror framför allt på att blodsockret åker upp och ner, istället för att hålla en jämn nivå. Det gör att det blir förändringar i de små blodkärlen i ögonen, vilket då kan orsaka olika problem i ögat (glaukom, näthinneavlossning mm).

#7: Aha, det är så det ligger till!
"Every point of view is a view from a point."

Det är en hel räcka problem som uppstår hos många i befolkningen som man ofta skyller på dåliga arvsanlag men egentligen är det höga sockernivåer och antinutrienter tidigt i livet,,
Vi är gjorda för väldigt låga till måttliga sockernivåer, men med spannmål och raffinerade livsmedel hamnar vi ofta på nivåer långt över vad våra kroppar kan hantera.
Dom barn som är känsligast drabbas av för snabb/felaktig tillväxt vilket exv. kan medföra
En för stor ögonglob = närsynthet
För liten över eller underkäke = tandregleringsproblem
Underutvecklad främre del av ansiktet = kronisk snarkning
Skevhet i lårbenen = kobent/hjulbenthet. etc etc
Weston Price har gjort banbrytande forskning inom området där han bla studerat tvillingar där den ena ätit ursprungskost medan den andre (stackaren) fått sig kolhydratstinn kost till livs..
Har du mer info om den studien som WP gjort och ev. fler liknande?! :oD
Läser man detta verkar det som om kolhydrater är ett dödligt gift.
Nu håller det väl ändå på att gå för långt.
Snacka om sekt!
Det är säkert många med mig som märt hur munhälsan förbättrats. Får ingen beläggning på tänderna numera. Jag äter för det mesta rätt strikt men när det händer att jag får i mig mer kolisar märker jag det morgonen efetr , då finns en liten beläggning där. Denså kallade "gula hinnan" som Björn Borg pratade om på pepsodent-reklamen på 70 talet
Slå upp ordet sekt. Det betyder ofta en religiös grupp som är STÄNGD FÖR OMVÄRLDEN och innebär hjärntvätt. Detta forum är helt öppet för alla att läsa och vem som helst får lämna forumet när dom vill.
Hur får du det till sekt??
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Eruts, vad menar du att kolhydrater är om inte 'gift' ?
Man blir sjuk av det en del fort andra under årtionden.(går att kolla upp, diabetes, fetma, och alla andra metabola störningar)
Är man sockerdriven så förstörs de små blodkärlen ex på ögonbotten. (går att kolla upp)
orsakar karies (går att kolla upp)
orsakar beroende. (går att kolla upp)
Är det att gå för långt? Bara för att vi dör sakta av det? Ok det har med mängden att göra också, typ tallriksmodellen är klart 'dödlig' i långa loppet. Men du är nog frisk än så länge…
Detta hör inte till stenålderstråden passar nog ändå.
Hänger på med ett program från SVT
"Karies skall definieras"
Ni måste bara titta på inslaget
Detta hade jag inte en aning om, visserligen känner jag till
lobotomi-skandalen, dock icke detta med sockerförsöken på handikappade,avslutat 1955.
Lördagsgodiset blev kontentan.
Fakta och Fritid Del 9 Hälsa. programledare Rasmus Åkerblom.
Han besöker Vipeholm i Skåne där man matade "sinnesslöa" med kola för att se hur tänderna påverkades av sockret.Anhöriga informerades inte, intagna kunde inte säga nej.PGM (12min 31sek in)
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=96934&a=1326318
Eländes elände! Här sitter en annan, ohyggligt närsynt, och mitt bett skulle ha varit alldeles bortitok utan rejäl tandreglering…
Så det var kolhydraterna som ställde tll det?! (Åt gärna sockerbitar som liten - hua!)
Men dufva, jag säger som Saiva, att jag väldigt gärna vill ha länkar!

#2: Den där amerikanen som levde ett år hos eskimåer och sedan deltog i det där experimentet att äta bara kött, han och hans kollega visade ju klart förbättrad tandhälsa, själv har jag sluppit dom långa sessionerna med tandstensborttagning har knappt någon tandsten nu för tiden
#5: Kan stämma! förut fick jag byta glasögon stup i kvarten nu har jag haft samma par hur länge som helst
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vad jag menar är att man börjar skylla snart sagt alla problem på kolhydrater, skevhet i underbenen för stor eller för liten överkäke osv.
#18 Väldigt många problem HAR antagligen sitt ursprung i ett onaturligt stort kolhydratintag (typ tallriksmodellens 60%).
Se till exempel listan på hälsovinster av LCHF på http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=h%C3%A4lsovinster_med_l%C3%A5gkolhydrat_h%C3%B6gfett_kost
Mer om Weston A Price och hans forskning kan du läsa på http://www.westonaprice.org/brochures/wapfbrochure_sv.html

Saiva, Eruts
En av Weston Price böcker nutrition and physical degeneration finns tillgänglig att ladda ner som gratis ebook.
Den är väl värd att läsa och ruskar om rejält i ens världsbild vad gäller vilken föda vi är anpassade för.
Det är skrämmande fakta och kan vara svårt att ta till sig när man först stöter på den.
Westons studier backas upp av undersökningar på benrester från tiden när jordbrukssamhället tog över och vi upphörde att vara jägare/samlare.
Medellängden hos befolkningen sjönk 10-15 cm och kom inte tillbaka till de mått vi tidigare haft förrän en bit in på 1900-talet
Alla de degenererande sjukdomar som Weston P skriver om och fler därtill dyker plötsligt upp i benrester från den eran
Tillbringa gärna en stund tillsammans med denne forskare som inventerar hälsostatusen hos några av våra sista naturfolk som eskimåer, tahitier nord och sydamerikanska indianer.
Weston Price var en ansedd forskare och hans fynd är så vitt jag vet inte speciellt ifrågasatta i forskarvärlden.
Men som sagt, läs gärna själva och dra sen egna slutsatser om det kan stämma eller ej.

Kolhydrater behöver inte alls vara dåliga.
Problemet idag är att vi äter dem helt fel. Spannmål måste t.ex. blötläggas, syras eller surdegsjäsas så att lektiner och fytiner oskadliggörs. Hur ofta görs det nu för tiden…?
Som jag ser det kan man visst äta kolhydrater i form av spannmål, eller rotfrukter som potatis, i rimliga mängder så länge man tillreder maten på rätt sätt. Det förutsätter naturligtvis att man har en välfungerande ämnesomsättning.
Tyvärr har många idag en skadad ämnesomsättning efter ett liv fyllt med skumma oljor och margariner, socker i drivor, snabbjäst vetebröd… Då funkar det inte att äta "lite av varje", man måste undvika de allra flesta kolhydraterna.

Senaste nytt! vildsvin utfodras med kolhydratstinn mat och får kariesangrepp på tänderna, artikel i Svd och Metro idag
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Länk till Metro. Troligtvis så kommer de att införa någon lag som förbjuder den här typen av utfodring till vildsvin och det kommer att gå snabbt som tusan. Medan vi människor får vänta minst tre år för utredning …