Salt bacon
Jag skrev tidigare om Änglamarks bacon som jag tyckte var gott och inte så salt. Nästa gång jag köpte det var det etter-salt, gick inte att äta. Jag frågade Coop hur de kunde vara så.
Här är svaret.
Vi har mottagit förfrågan om Änglamark bacon.
Baconråvaran är inte homogen, utan varierar mycket i fetthalt mellan olika tillfällen, men även mellan skivorna i samma paket. De olika delarna tar upp saltet på olika sätt. Dessutom är tillgång till råvaran ett ständigt problem som gör det svårt att planera. Pga detta måste vi variera råvaran mellan färskt och fryst. Köttet som har varit fryst och upptinats beter sig på ett annorlunda sätt jämfört med färskt kött. Vi försöker minimera variationer mellan olika tillverkningstillfällen genom att ta hänsyn till skillnaderna i råvaran, men en viss variation i salthalt kommer alltid att finnas.
Vi tackar för ert intresse och hoppas ni är nöjd med svaret.
Med vänliga hälsningar
Barbro
Coop Kundkontakt
020-71 10 10
Ingen förändring blir det här utan det är rena lotteriet hur salt bacon man får när man köper. Kan det vara likadant med andra märken???
Tack Mervi för att Du gick vidare i frågan och detta är ett svar på varför jag tycker så olika även om man tycker det är samma fabrikat från gång till gång…
Numer pensionär i Nynäshamn

Köpte willys bacon på storpack igår och den var inte så salt som den varit tidigare. Den var dessutom fetare och finare! 
Jag kan tänka mig att fett har svårt att ta upp salt då salt bara är lösligt i vatten….så satsa på de fetaste paketen.
Tack Pasi, det skall jag tänka på nästa gång.
Man kan med fördel lägga bacon i vatten en stund före tillagningen, då dras saltet ur och den blir godare. Annars håller jag med, bacon är väl egentligen lite väl salt, kan ju binda vatten vad jag förstår - och det är ju inte bra om man vill gå ner i vikt.
Gör jag omelett med bacon i sås altar jag numera aldrig extra, det räcker gott och väl med saltet i baconen (baconet!? Hur skriver man egentligen???) Tycker t.o.m det blir för salt. (Använder Scan)
Jag saltar inte heller äggen ihop med bacon. Och bara lite annars. Har blivit mycket saltkänslig av LCHF kosten. Och det är bra att man inte äter så mycket salt.

Om man binder upp nån liter vatten spelar ingen roll för viktnedgången (överskottssalt och vatten kommer ändå ut naturliga vägen förr eller senare). Det är ju fettvikt man vill gå ner. 
Magma - Jag har oxå funderat på hur man använder bestämd form på baconet…eller baconen….
*heh* Vad bra, då har jag gott sällskap:) Eeh, menade förresten inte "sås altar" utan "så saltar"…
Märks det att jag, som vanligt, inte fått mer än några ynka timmars sömn inatt!? Sisådär 3-4 ungefär…

Jag undrade vad det var för ett sås-altare du pratade om
, kanske något kyrkligt?
Hi hi, skojade bara, tror alla fattade, fel gör vi väl alla.
"Även solen har sina fläckar"…
Stackare, varför denna korta natt?

Jag förstörde just en svampmåltid med bacon…som jag glömt blötlägga (blev bara 10 min blöt)….det blev aldeles för salt!
Tur att jag var enda middagsgästen!
Pasi: Aaah, svamp! Jag har alldeles precis avslutat mitt rensningsarbete som blev följden av min och 4-årige sonens skogstur i eftermiddags. Trattkantareller och en halvliter gula kantareller, månntro vad det blir av dem? Förmodligen smörstekta med lite salt/peppar…Mums! Synd på dina svampar Pasi, blandade du svampen med bacone..*ööh*..en..et?
Siss: Jag har en liten tjej på 16 månader vars tanduppsättning plötsligt fått tokryck och bara poppar upp som svampar i skogen. (Nu när jag ändå är inne på svamptemat) Kombinerat med en envis förkylning med tillhörande rethosta som börjar sådär lite lagom framåt 1-2 snåret så är det upplagt för "haj life"… Lilla damen har ännu inget eget rum utan våldgästar mitt och mannens sovrum fortfarande, hennes saknar… Ja allt, kan man väl säga. Som kompletta väggar, belysning och tapeter. *urk* Dessutom är det lilla odjuret en morgonpigg älskling som börjar dagen vid halvsex.

Nu är det godnatt. Dygnet borde ha fler timmar!

Oj då Magma, det låter lite jobbigt det där, hoppas att du fick lite mer sömn i natt
.
I fall du bor på västkusten som jag (Skåne) så har du nog inte fått så mycket sömn, här åskade det som bara den i flera timmar, låg vaken och mös av välbehag… Jag älskar åska :)
Sen har jag ingen som väcker mig halv sex, då hade jag nog inte varit lika road av sömnlösheten
.
Jag vaknade också av åskan. Men hos oss varar den inte så länge. Hörde på jobbet att närmare havet hade de varit värre.
Ja, jag såg på dumburken att det varit åska söderöver! Åska i oktober, otroligt… Gillar också att lyssna på åska och skyfall! Fast inte alltför nära, dock:)
Och jodå, lillmonstret sov lite lugnare inatt, *tackochlov* och gav oss sovmorgon ända till halvsju..!
Vi ha rhaft lite mulet och ett par regnskurar men någon åska har jag inte hört.
I dag såg jag en tjej på skolan gå hem i sommarlinne och vinterbasker, det såg lite kul ut. Vädret är urknasigt och man blir inte klok på det alls. Jag har inte använt jacka en enda dag ännu.
Numer pensionär i Nynäshamn