Coop
Fick Coops Almanacka 2009 idag. Så här står det:
1. ÄT ENLIGT TALLRIKSMODELLEN
Tallriksmodellen är inte bara en modell för att välja klokt ur hälsosynpunkt. Den är också en mycket bra modell för att välja klokt med tanke på miljön, inte minst klimatet…
och så fortsätter det med samma rapparkalja, propaganda för att äta mindre kött, mer potatis, pasta, ris, bröd, gryn, mycket frukt och rotsaker samt att kyckling och gris är bäst ur klimatsynpunkt.
Kan vi inte göra en alternativ text som man kan dela ut i kassorna på Coop där man bemöter deras text punkt för punkt?
Viktigt att gå på konsumentföreningarnas möten och se till att få ändring till stånd. Om var och en av oss tar kontakt med sin butik och protesterar mot stolligheterna så betyder det säkert också en hel del.
Jag tycker absolut att vi ska göra ett informationsblad som heter "Den nya tallriksmodellen". En snygg bild också. Före och efter, kanske.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Coops tidning Mersmak tar ju in frågor. Jag hade en liten mailväxling med chefredaktören angående att steka i olivolja (fast det kom ju aldrig till tidningen). Det kan ju också vara en väg att påverka, om det är någon som känner för att argumentera.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#2 Fick du ut något av diskussionen med "chefredaktören" eller var det bara bortkastad tid?
#3 Tja. Ungefär så här:
Jag: Olivolja är inte lämplig att värma upp. Och man väljer väl inte en fin kallpressad olivolja för att sedan hetta upp den
Svar: Det här handlade om hälsovådligheten av att steka i olivolja, då måste det vara mycket och länge.
Jag: Oljor tål inte att värmas upp, de förändras (hänvisning till Chalmersprofessorn jag inte mindes namnet på). Smör och kokosfett är bättre
Svar: Ok, det händer mycket inom kostforskningen. Har hört att ett fett som Bregott har bästa proportionerna mellan smör och olja för stekning.
Sedan blev det något fel vid sändning av mitt svar så det kom inte fram… Men på det stora hela tycker jag han lät intresserad.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet