LCHF metoden
Jag undrar lite hur man ska äta när man inte äter några kolhydrater, till exempel hur mycket och ofta.
1. Hur många ägg kan man äta per dag?
2. Jag har läst att man kan ta en ostskiva om man är sugen, men det är väl inte bra att äta för mycket ost?
3. Hur ofta kan man äta bacon?
4. Är morötter och andra rotgrönsaker bra eller dåliga att äta?
5. Om man styrketränar två pass i veckan även om man äter LCHF kan man då ta till exempel ta en banan efter ett styrketränings-pass för att få i sig lite kolhydrater?
6. Går man upp i vikt om man börjar äta kolhydrater igen?
7. Vilka är nackdelarna med LCHF, har hört att hjärnan inte får den energi den behöver.
8. Hur länge bör man inte äta några kolhydrater? Antar att allt för länge inte är bra för kroppen, eller?
9. Kan man efter två veckor utan kolhydrater, äta det en dag och sedan köra på utan igen? Med ett bra resultat?
Hej 
Antar att det kommer att svämma in svar här. Ett enkelt svar är att du gör precis som du vill, det beror ju helt på vad du vill åstadkomma. Vill du leva hälsosamt och ha en vikt som passar din kropp så kan du göra såhär:
1. så många du orkar äta
2. om ost inte triggar sötsug för dig kan du äta hyfsat mycket varje dag
3. bacon kan innehålla lite skumma tillsatser men förutom det gäller samma som för äggen, ät så att du blir mätt!
4. rotfrukter innehåller mycket kolhydrater och bör undvikas så långt det går
5. finns de som förespråkar kolhydratladdning, personligen tror jag att du klarar dig utmärkt utan
6. alla är olika känsliga, så du kan hålla vikten på måttliga mängder kolhydrater men äter du för mycket går du upp i vikt igen, ja
7. hjärnan klarar sig utmärkt, tro mig :) övergångsbesvär till den här kosten är vanliga: trötthet/huvudvärk/dålig andedräkt men de brukar gå över
8. varje dag du undviker kolhydrater blir din kropp lite gladare och mår lite bättre
9. resultat? resultatet blir att din återhämtning och viktbalansering upphör, men kör du igång igen kommer den ju tillbaka!
Du kan äta hur mycket ost som helst, för du blir mätt ganska fort. Jag behöver inga kolhydrater för att träna. Det kan vara lite segt i början. Se "Motion & träning" till vänster för mer info.

Hej, turkosrosa och välkommen hit!
Förstår att du är nybörjare och då är det många funderingar kring allt som är nytt. Jag föreslår att du börjar med att läsa artikeln LCHF för nybörjare som finns på startsidan, en hel del bra info finns oxå under rubriken Allt om lågkolhydratkost, sedan finns många bra frågor ställda under rubriken LC-kost för nybörjare (rubriken hittar du i vänstermarginalen om du scrollar ner en bit). Har du specifika frågor är chansen stor att de redan är ställda och besvarade i någon tråd, så använd sökfunktionen först.
Dr Annika Dahlqvist har en del bra råd och tips om LCHF-kost på sin blogg: http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
I högermarginalen på hennes sida finns ett "Kostprogram för LCHF".
Lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Instämmer i det mesta utom punkt 4. Det är en LCHF-myt att alla rotfrukter är dåliga och innehåller mycket kolhydrater. Rädisor och rättikor ligger mycket lågt i kolhydrater, likaså kålrot och majrovor (under 5 gram kolhydrater/100 g)
Morötter och rödbetor ligger lite högre men är ingen stor fara i normal konsumtion, i synnerhet om de är rårivna t ex till en cole slaw eller en råbiff (när de kokas omvandlas en del osmältbara fibrer till sockerarten fruktos).
Rotfrukter verkar vara okej överlag, det är rotknölarna som är kolhydratrika (potatis, jordnötter, …). (fast vem orkar hålla koll på skillnaden?)