Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 5012 ggr
Katti
0

Barns längd/vikt

Min dotter (7 år) har varit hos skolsköterskan på extrakoll. De kollade längd och vikt en extra gång eftersom hon förra året inte "följt sin egen kurva" från BVC. Hon hade vuxit som hon skulle, men vikten har inte hängt med.

Hennes BMI ligger på 15 vilket är helt normalt, strax under medellinjen.

Jag pratade just med skolsköterskan och råkade då säga att jag inte förstår problemet. Barn kan ju växa på längden först och sedan öka i vikt. Eller också ökar de inte i vikt. Det är ju faktiskt inte så att för att man var en knubbig bebis så måste man fortsätta vara det hela livet!

Jag fick mig en föreläsning om att mätningarna gör man ju faktiskt för att man kan upptäcka fel ("hormonella"…) på det viset. Det förstår jag visst när det gäller längden. När det gäller vikten i förhållande till längden borde det om barnet ligger inom det normala, efter vägning och koll i BMI-tabell om man är osäker, räcka att titta på barnet och se/fråga om det är normalt aktivt.

Grejen är att vi har goda vänner som har fått samma kommentar av samma skolsköterska. Även deras dotter är fullt normal på alla sätt och vis. Men de är osäkra och vill nu så gärna att hon ska gå upp i vikt så det är ett evigt tjatande på henne "Ät mer gumman. Du vet vad skolsyster sa!" vid varenda måltid. Enligt mig är det totalfel att skrämma upp föräldrar på det viset och håller man på som i den andra familjen kan man skapa ett problem kring mat som tidigare inte funnits.

Var bara tvungen att skriva av mig hos lite vettiga människor! Vad tycker ni?

[Anega]
0

Åh! Jag blir så arg när jag hör sånt där. Det är vansinnigt att tvinga in friska barn i en "normalkurva". Barn ska äta tills dom är mätta och nöjda.

Min äldsta dotter har följt sin kurva precis i alla år. Väldigt ovanligt sa skolsyster. Ändå ska man försöka pressa in barn i den kurvan. Som du säger, en del ränner iväg på längden i perioder, andra på bredden. Det brukar rätta till sig, såvida de inte lever på för mycket coca cola och godis.

Min yngsta dotter är däremot väldigt smal. Hon drog iväg rejält på längden och bredden var samma som förut. Skolsyster undrade om hon hade ätstörningar, tyckte hon skulle äta mer och röra på sig mindre. Dumt sagt till en unge som studsar och hoppar fram snarare än går. Om barn är pigga och mår bra spelar det väl ingen roll hur dom ser ut.

Katti
0

Tack, det var vad jag ville höra!

I efterhand har jag tänkt att jag skulle ha haft en annan infallsvinkel. Skulle ju ha sagt att vi är lite oroliga och gärna vill träffa skolläkaren!

solros_666
0

Jag har samma problem fast tvärtom….

Vi var till skolsköterskan nu på morgonen… dottern som är 6 år.. är 122,5 lång och vägde 28,7….

Ja sa skolsköterskan … hon väger lite mycke…. vad äter hon? rör hon på sig? osv osv…mellanmål? You name it…

Fick en broschyr där det stod att jag skulle tillaga maten i lite olja eller flytande margarin som båda innehåller nyttiga fetter?!Förvånad

Jaså sa jag och förklarade vänligt att margarin kommer inte in i vårat hem för det är inte nyttigt…. hon visste väl inte vad hon skulle säga men sa snabbt ja men olja då det är ju bra… Nej tack sa jag jag steker i smör  Flört

Men får väl hålla efter hennes mackor o andra onyttiga kolhydrater….

Katti
0

Då är våra barn exakt lika långa! Jag vet hur vi löser problemet - skicka hit ett par kilo!

Som tur var kom vi inte in på någon kostdiskussion här Oskyldig.

bigfatmama
0

Har fått sex barn(jag är svensk) och lärde mig tidigt redan vid första barnet att bvc är en rättighet jag har och inte en skyldighet. Det gick så långt att dom drog in barnbidraget. Jag har rätt att anlita privatläkare eller byta bvc om jag vill. Mina barn har följt längd och viktkurvor i stort sett, men ibland blir det ju så att dom lägger ut på bredden och växer inte en cm. Sen helst plötsligt så har dom växt en dm och ligger rätt i kurvan igen. Om man skulle oroa sig för alla tillfälliga avikelser så skulle den ljuvliga småbarnstiden inte finnas. Det är helt riktigt att man måste hålla koll på vikten så dom inte blir feta, men det kan man gjöra på annat sätt. Man kan se till att de aktiverar sig med livligare lekar. Man kan söka upp en idrottsförening, för sjuåringar brukar det finnas träningstider som är baserade på lek och skoj. Visst, det kräver en del utav oss föräldrar och kanske tar tid från annat vi borde göra. Men den tiden man har tillsammans med barnen är kvalitedstid. Sen kan man kolla upp skolmaten också. I vår kommun har föräldrarna rätt att äta i skolan en eller två gånger per termin. Stå på er och njut av tiden med era barn. och glöm aldrig att vi inte är stöpta i samma form.