Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 779 ggr
nyborjare08
0

Sockerfrågor

Hej!

Letade efter min egen tråd som jag skapade för ett tag sen men inte skrivit i på länge men den finns inte kvar! Jag hittade den inte i alla fall. Det är väl iofs bra att inaktiva trådar försvinner för att ge plats åt nya…

Jag har ätit LCHF i 4,5 månad och har (nästan) blivit av med mitt sockerberoende. I alla fall har jag kontroll över det nu. Så skönt!

Jag har en fundering om socker. Jag försöker vara väldigt försiktig med allt som smakar sött eftersom det triggar sötsuget. Men jag trillar dit ibland (speciellt en gång i månaden… Skäms). Men jag verkar reagera olika på socker i frukt resp vitt raffinerat socker i t ex hemmagjorda kokosbollar, eller om jag t ex sötar grädde.

Av vitt socker får jag huvudvärk och den kommer ganska snabbt. Om jag äter frukt får jag ingen huvudvärk, men däremot kan mitt sötsug triggas. Om nu vitt socker har samma beståndsdelar som sockret i frukt, hur kommer det sig att jag reagerar så olika på det? Eller är det olika sorters socker?

magma
0

Är det denna tråd du saknar? (Jag får inte fram hypertextfältet, så jag klistrar in länken istället)

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=903a65be-7b7b-4acf-ab2d-cc5ea90079b4

Det är olika typer av kolhydrater i vanligt raffinerat, vitt socker och frukt. Frukt= en blanding av fruktos, sackaros och glukos beroende på vilken frukt det handlar om. 

Vitt socker=sackaros

molana
0

Om du bokmärker din tråd så har du lättare att hitta den under bokmärken.  Skrattande

Wildrat
0

Det är ju andra saker tillsammans med sockret och jag tror det blir en kombination av olika ämnen. Jag märker att jag bara mår dåligt ibland, vilet måste innebära att det också beror på hur jag mår osv.

nyborjare08
0

#1 nej det är inte den. Jag hade en som hette Nyborjare08s tråd. Men jag kan ju starta en ny iofs Glad

Men om det är sackaros i frukt liksom i vitt socker, borde man inte reagera på samma sätt på dem då?

magma
0

Nja… Det är 99,99 % sackaros i vitt socker och i t.ex äpple 2,8% samt 1% glukos och 4,4% fruktos. Samt fibrer vilket socker saknar helt. Om du skulle äta så många äpplen att du skulle få i dig samma mängd sackaros som när du äter låt säga 30 gram rent socker, så skulle du kanske få samma reaktion.

Huvudsaken är ju vad du kan äta och må bra av och slippa sug:)

Maia
0

OT: Här har du tråden (och den heter Nybörjare08s tråd, med ö):

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=98d2292f-4a2c-4028-b925-aaf4ef5480bc

[

](http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=98d2292f-4a2c-4028-b925-aaf4ef5480bc)Det är ofta bättre att söka på Google sökord + site:.kolhydrater.ifokus.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

nyborjare08
0

#6 Tack! Ska bokmärka den så den inte "försvinner" igen Glad

#5 Ja då förstår jag bättre. Det verkar vara sackarosen jag reagerar så kraftigt på.