Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6512 ggr
Diran
0

Frukt under Fas 1?

Hej.
Jag har precis (idag) börjat med GI metoden och följer 2 veckors menyn som finns i boken. Detta är fas 1 för riivstart, en snabb viktnedgång för att sedan gå över till fas 2 och sedan 3.
Det finns ett index med GI och GB för vanliga varor.
Men det verkar som man inte ska äta någon frukt alls knappt.. ?

Det känns som att man borde behöva vitaminerna?
Eller får man det från de andra grönsakerna man äter så man klarar sig?

Wildrat
0

Ingen frukt alls. Frukt innehåller bara en massa socker, de få vitaminer man behöver får man från grönsaker, kött och mjölkprodukter. Läs här så får du veta vad frukt verkligen innehåller.

Du vet att det här är ett LCHF-forum och inte ett GI-forum? Fas 1 kan vi hjälpa dig med, det är ganska likt LCHF men resten är inget som de flesta av oss bryr oss om.

Diran
0

Eh.. OKej.. Jag är lite väck i skallen då tydligen. Jag är så otroligt mkt nybörjare inom låg kolhydrat kost att idag är första gången jag hör talas om LCHF…

Första gången på denna sajten dessutom.

Vad är skillnaden mellan GI och LCHF?

mikaelj
0

Lågkolhydratmat betyder just att vi inte äter kolhydrater (eller jo, men i de mängder som kommer från ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter), så du kan likna det vid att vi alltid äter enligt någon "fas 1".  GI handlar om att välja kolhydratkällor som påverkar blodsockret långsamt; LCHF handlar om att inte påverka blodsockret alls… (Sten Sture Skaldemans bok GI-noll kan vara läsvärd).

Jag tänker inte börja äta spannmål som basföda, nu när jag vet hur illa det beter sig mot ens kropp. Frukt är godis, men det vet vi ju sedan gammalt.

Angående vitaminer & mineraler får du en hemläxa:

Vilka av A, B6/B9/B12, C, D, E, järn, kalcium, kalium, natrium får du i dig i frukt och grönt, och vilket får du i dig genom ägg, kött, fisk, ost?

För bonuspoäng kan du ta reda på vilken vitamin som inte finns i kött (förutom lever), och varför du inte heller har något större behov av den om du inte äter spannmål, frukt och vegetabiliska fetter (rapsolja, olivolja, etc.)

Wildrat
0

LCHF är som sagt som fas 1 hela tiden, vi ökar aldrig på kolhydraterna. Dessutom brukar de allra flesta undvika spannmål och en del allt vad fibrer heter. Dessutom betonar vi vikten av bra fett, vilket vi tycker är animaliskt fett som fettet i kött och i mjölkprodukter.

Zepp
0

Energi kcal:

52,00

Energi kJ:

216,00

Proteiner:

0,80

Fiber:

1,90

Kolhydrater:

10,80

Vatten:

86,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,10

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,10

B2:

0,00

B3:

0,30

B6:

0,10

B9:

30,00

B12:

0,00

C:

53,00

D:

0,00

E:

0,60

Mineraler:

Fosfor:

20,00

Järn:

0,20

Kalcium:

46,00

Kalium:

158,00

Magnesium:

10,00

Natrium:

0,00

Selen:

0,20

Zink:

0,10

100Gram Apelsin

Energi kcal:

63,00

Energi kJ:

263,00

Proteiner:

0,20

Fiber:

0,90

Kolhydrater:

14,60

Vatten:

84,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

0,10

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,00

Mättade:

0,00

F-mättade:

0,00

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,00

B2:

0,00

B3:

0,10

B6:

0,10

B9:

0,00

B12:

0,00

C:

8,00

D:

0,00

E:

0,50

Mineraler:

Fosfor:

7,00

Järn:

0,10

Kalcium:

4,00

Kalium:

113,00

Magnesium:

3,00

Natrium:

0,00

Selen:

0,00

Zink:

0,00

100Gram Äpple u skal

Hoppa du över frukten.. här kommer ett förslag på något nuttigare!

Energi kcal:

140,00

Energi kJ:

586,00

Proteiner:

11,40

Fiber:

0,30

Kolhydrater:

6,60

Vatten:

72,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

7,50

Kolesterol:

170,00

E-mättade:

2,70

Mättade:

3,00

F-mättade:

1,10

Vitaminer:

A:

4900,00

B1:

0,20

B2:

1,80

B3:

7,20

B6:

0,60

B9:

114,00

B12:

31,00

C:

12,00

D:

0,50

E:

0,80

Mineraler:

Fosfor:

225,00

Järn:

2,40

Kalcium:

40,00

Kalium:

225,00

Magnesium:

17,00

Natrium:

415,00

Selen:

5,00

Zink:

2,60

100Gram Leverstuvning hemlagad

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Diran
0

Hej och hå Mikaelj. Kugg fråga för mig.
Som sagt. Nybörjare här.

Levt med dåliga matvanor och är Fd viktväktare som gick upp alla 15 kg jag gick ner..

Men en fråga… Nu som aldrig ökar på kolhydrater osv…
Äter ni någonsin en choklad bit?
Jag är sockerberoende, visst är jag det, men jag är faktiskt lite rädd att höra "Du kommer aldrig kunna äta godis igen"

Att ni inte ökar kolhydrater osv, betyder det även att ni aldrig äter frukt?

Som ni märker är jag otroligt okunnig inom allt detta och försöker febrilt få lite med kunskap.

Men kan jag ändå ställa frågor om låg kolhydratkost när jag är i fas 1 när det gäller GI? Alltså de sk "intensiv veckorna" då jag inte ökar intaget va kolhydrater utan ska hålla mig under 20gr kolhydrater om dagen eller vad det är?

Diran
0

Zepp - Förstod verkligen inget av det där, får nog skaffa lite mer kunskap först..

magma
0

Hej och välkommen!

Kolla här, så får du en hel del tips! Jag ska iväg på jobb så jag hinner inte tipsa mer, men leta runt så hittar du en hel del. Lycka till!

kaifas
0

Det Zepp försöker säga är att du skall ta dig en tallrik hemlagad leverstuvning istället när du blir sugen på en fräsch frukt Skrattande. Stuvningen innehåller mer vitaminer och mindre kolhydrater än frukten.

mikaelj
0

Diran,

Om du inte orkar leta själv på Wikipedia och Google: endast C-vitamin finns det mindre av i kött.  C-vitamin är en antioxidant, dvs rostskyddsmedel -- förhindrar att saker rostar (eller "oxiderar" med ett finare ord).  Mättat fett betyder att det trivs bra som det är.  Det är sånt du finner i animaliska källor.

Sedan har du de fleromättade fetterna, de som finns i rapsolja, olivolja m.fl. Att de inte är mättade betyder att de gärna fångar upp lite blandat skräp för att bli mättade.  Tyvärr plockar de upp just skräp.  I det här fallet fångar de upp syre ("oxid") vilket alltså innebär att de rostar ("oxiderar").

Det är alltså därför vi behöver antioxidanter via maten, och att frukten innehåller så mycket av den. Du har väl märkt hur fort äppelskivor blir bruna, och varför de håller sig färska om man häller citronsaft över dem? Och vad innehåller citron mycket av? :-) Kroppen tillverkar själv antioxidanter för husbehov, och äter man bra mat räcker det.

Ang. kolhydratnivån.

Jag äter <20g kolhydrater per dag. LCHF betyder just att man byter ut pasta/ris/bröd som basmat mot fett. Creme fraiche, fett kött, feta ostar, smör, och annat. Det jag får i mig i kolhydratväg kommer från sisådär 1 dl mjölk, 1 dl grädde/creme fraiche och några hundra gram ost, plus någon grönsak ibland. Frukt är gott -- godis -- och innehåller absolut ingenting du behöver få i dig.  Vill du äta en frukt, så gör det, men tänk på att det är godis! Det är inte det minsta nyttigt. Apelsinjuice har mer socker i sig än Coca Cola, t.ex.

Det du skall göra nu, till skillnad från hur du gjort innan, är att basera maten på feta proteinkällor (kött, fisk, ost, ägg, …) med fett till, och ha grönsaker som garnering, istället för högvis med näringsfattiga grönsaker med lite sås som garnering.

Bakvänt va?  Men jag lovar, det fungerar alldeles utmärkt.  Det kan många tidigare typ 2-diabetiker och överviktiga intyga dig om.  Oroa dig inte för kolesterol. Kroppen tillverkar det själv, och om du äter det slipper din kropp tillverka den.  Blodfetter är en sådan sak som förbättras av fett. Tyvärr har hela forskarvärlden missuppfattat det hela, baserat på dåligt utformade studier på 50-talet. Mättat fett är _bra_ för dig (och i själva verket innehåller kött hälften mättat och hälften enkelomättat fett).

Det finns ganska mycket information på nätet numera, jag rekommendar särskilt Kostdoktorn.se som drivs av Andreas Eenfeldt.

Wildrat
0

Många äter aldrig frukt, vissa äter frukt när det är säsong (juli-sept), vissa äter det istället för godis för frukt är sannerligen godis. Jag äter frukt när jag känner för det. På ett år med LCHF har jag ätit 2 päron, 5 clementiner, fruktsallad en gång och ett eller två äpplen.

Ja, du kan ställa frågor under tiden du ät i fas 1, du kommer uppleva allt som LCHFare gör. Sen är du välkommen tillbaka när du inser att GI-metoden inte funkar så bra. Jag hoppas ju att det funkar för dig men är du sockerberoende kommer du trilla dit igen när du höjer kolhydratintaget… Sockerberoende är som att vara alkoholist, de kan inte dricka lite och en sockerberoende kan inte äta lite socker. Så är det tyvärr…

Effie
0

#6 "jag är faktiskt lite rädd att höra 'Du kommer aldrig kunna äta godis igen'"

Jag började också med GI-fas ett. "Fyra veckor klarar jag väl av utan bröd och choklad och frukt". Det är snart två år sedan. Jag har fortfarande uppehåll. Visst har det hänt att jag smakat på en brödbit, eller ätit en halv frukt, eller tagit en chokladbit - men jag kan lika gärna låta bli. Suget har försvunnit. Och äter jag något godis, så är det i alla fall inte gott längre. Däremot mår jag inte dåligt av det, som många andra här.

Men visst "får" du äta godis framöver (vem förbjuder dig?). Det beror ju helt på hur du vill behandla din kropp, och på vad du tål. (om nu den tanken på "uppehåll" känns lättare för dig; det gjorde den för mig)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

greensis
0

#6 "jag är faktiskt lite rädd att höra 'Du kommer aldrig kunna äta godis igen'"

Poängen med LCHF är annars att man inte VILL äta godis. Suget försvinner så totalt att man FÅR men man VILL inte.

Inte svårt att avstå det som man ändå inte ser som ätligt.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Effie
0

#13 Jo men greensis, man vill i början, innan man börjat - då känns det tufft att bestämma sig för att avstå. Livet känns grått och tomt vid tanken på att leva utan . När man väl hållit upp ett tag så är det ingen svårighet att fortsätta hålla upp - men det vet man ju inte förrän man provat detta.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

finntroll
0

Hej och välkommen! Jag har en liknande historia som den du berättar och är väldigt glad att jag hittat den här kosten. Det är så otroligt skönt att inte längre vara intresserad av det tidigare så eftertraktade sockret. I stället får jag alla måltider äta mig mätt på god mat och har sluppit det dåliga samvetet som tidigare ständigt fanns på lut efter att ha "unnat " sig någonting. Jag började med Atkins induktionsfas, ett tips är att läsa Atkins böcker, LCHF är sedan ytterligare lite striktare och betonar mera fettets betydelse. Jag känner inte till Gi metoden, så jag vet inte vad som skiljer. Men kolhydrater är kolhydrater och ombildas till socker mycket snabbt oberoende om det är supersnabbt eller mindre snabbt. Alltså oberoende av det glykemiska indexet.

greensis
0

#14 Jodå, det vet jag med. Jag försökte bara peppa med att när man börjar tror man att man aldrig mer FÅR.
Det kan ju vara rätt bra att veta att man faktiskt inte vill ha efter ett tag,  något att se fram emot.

Fabricati diem, pvnc!

Pasi
0

#14 Jag håller med om att det är svårt att ta beslutet att avstå nåt man tycker är gott och som underhåller kolhydratberoendet, medans man är beroende.
Själv  bestämde jag bara att jag skulle avstå ett antal veckor och sedan utvärdera hur jag kände efter dessa. När väl dessa veckor gått så var beslutet lätt att ta.Glad

Per_W
0

Lycka till Diran och välkommen hit!

Vi har alla under lång tid blivit indoktrinerade med att frukt är så nyttigt att vi bör smälla i oss ca 5 frukter om dagen. Men det nästan enda som frukt innehåller som är nyttigt är vitamin C samt andra antioxidanter. Men vitamin C- och antioxidanter kan då få från andra källor, såväl grönsaker som en del animalier som lever.

Jag har gått igenom de c-vitaminrikaste naturliga livsmedelen och sammanställt en lista som visar både c-vitamininnehåll och kolhydratinnehåll. Listan bifogas i detta inlägg som pdf-fil. Livsmedel med högst C-vitamin kommer först sen är det en fallande skala. Listan kommer att publiceras i en kommande kokbok som jag och Katarina (greensis) arbetar på.

Jag tror garanterat att du kommer att bli förvånad när du tittar på denna lista. Många av de frukter som vi äter till vardags för att vi tror är så "nyttiga" innehåller mycket mindre C-vitamin än många vanliga grönsaker.

Per Wikholm, författare

Diran
0

#12  Tack för vad du sa, det känns lite bättre.
Jag antar att just nu så känns det som "Hur i hela friden kan man sluta att bli sugen på choklad?"
Men jag antar att det handlar om att vänta och själv se hur sockersuget försvinner.

#15, har ingen aning om vad Atkins handlar om faktiskt. Men ska försöka läsa på mer om kolhydrater, fetter osv.

Diran
0

#18, det verkar väldigt intressant att se den listan. Får vänta på boken då antar jag.

En annan fråga allmänt.
Jag började ju med "Fas 1" vilket innebär att jag inte äter mer än 20 kolhydrater o dagen, något jag ALDRIG gjort tidigare i mitt liv.
Idag är det tisdag och sen jag vaknade känner jag mig matt, lite skakig och lite, lite yr, är detta för att jag inte får i mig all den överdrivna mängd socker som jag alltid får i mig normalt från saker som bröd, pasta osv?

Jag tror absolut inte jag har ätit för lite mat, och idag har jag ätit en hel omelett med ost, skinka och lite avokado. Men fortfarande känner jag mig matt, lite skakig, lite huvudvärk och illamående (från omeletten, avskyr ägg)

Bär jag oroa mig eller gäller det bara att hålla ut tills kroppen vant sig?

Per_W
0

Diran…du behöver inte vänta på boken. Filen med listan är bifogad i #18

Glömde skriva det!

Pasi
0

#18 Ni har glömt att ta med alla C-vitaminrika korvar och charkuterier*….LCHFarens sanna frukt!Flört

*Många charkuterier har C-vitamin tillsatt som antioxidant.

Diran
0

#18  - ah, jag som är lite för virrig för att upptäcka sådant.

äldigt intressant. Jag visste att svarta vinbär innehöll mkt C vitamin, men inte så mkt i jämförelse med vissa andra grönsaker osv.
Ser att viss paprika är bra för låg kolhydrat och hög C vitamin.

Det blir nog till att skriva ut listan, tack så mkt.

Matmamma
0

Hej och välkommen. Hallon innehåller bara 4 gram kolhydrater per 100 gram och är OK. Gott med grädde eller creme fraiche. När det är sommar äter jag bär från trädgården. Däremot är importerad frukt från affären numera en besvikelse. De smakar onaturligt och inte gott, och ger magknip.

Mörk choklad 85% slinker ner ibland, men aldrig ett söt skräpchoklad. Hemgjord ischoklad med ekologiskt kokosfett + mörk choklad är OK.

Ett allmänt råd: För min egen del har det varit bättre att trappa ner kolhydraterna steg för steg, än att ställa så stora krav på sej själv att det blir fiasko. Men för en del fungerar det också att tvärsluta direkt över en dag.

Ha alltid kylskåpet fullt med bra mat och även gärna lite i handväskan. Grunda med bra mat innan eventuella bjudningar och fester.

Diran
0

#24  Jag funderade också på det att trappa ner med kolhydrater, men är nog sådan som person att jag funkar bättre att bryta helt direkt, men självklart blir jag lite orolig med tanke på att jag mår så konstigt just nu som du kan se på inlägg #20

Wildrat
0

#25 Det du känner av är kolhydratabstinens. Din kropp håller på och avgiftar sig och skriker efter det lättanvända sockret. Du kommer må dåligt ett par dagar till. Se till att äta ordentligt och glöm inte att dricka mycket. Ta huvudvärkstablett om det behövs.

missaz
0

#25 Du behöver inte vara orolig; det är fullt normalt och väldigt vanligt att man har en övergångsfaas när man minskar drastiskt på kolhydraterna; det tar ett tag för kroppen att vänja sig vid att använda fett som största energikälla istället för kolhydrater! Det kan vara rätt jobbigt, men när man vet att det är helt normalt och att det går över känns det ju lite bättre. Håll ut!

Diran
0

#26  Tack så hemskt mkt! Jag ska hålla ut, och försöker att alltid dricka mkt vatten.
Jag trodde det berodde på abstinensen.
Ska ta vilodag från träningen idag, bara gå en promenad, annars tar jag ut mig och risken finns att jag då faller för frestelser.

Melindrea
0

Håller både tummar och stortår för dig, DIran. =)

När jag började hade jag otroliga besvär. Huvudvärk, irritation… Sockersug. Jag var vikarie och det fanns kaffebröd i lärarrummet. Jag kunde inte motså! Jag var tvungen att ta två bitar!

Det var i början av maj. I början av juli åkte jag ner till Bohuslän med tåg, och köpte två stycken Lindt Chokladkakor. Jag har använt dessa i varm choklad. Jag tror det fortfarane finns kvar bitar, det fanns definitivt kvar bitar för en månad sedan. Jag lovade mig själv att jag skulle "få" ta två glassar i somras. Jag har fortfarande kvar den andra, när jag någon gång är sugen på glass. Och jag har fortfarande inte varit sugen på att köpa en lussebulle. =)

Per_W
0

Litet tillägg till listan i #18:

Livsmedelsverkets rekommendation för C-vitaminintag är 75 mg per dag för vuxna män och kvinnor (över 14 år, för gravida och ammande rekommenderas 85 mg/dag).

D v s för att uppnå SLV:s dagliga rekommendation för C-vitamin så räcker det för vuxna med att äta 100 gram kokt broccoli till "priset" av ynka 2 g kolhydrater.

lizaohman
0

Men, som sagt, du behöver inte C-vitamin när kroppen inte behöver längre behöver samma skydd som med kolhydratrik mat. Äter dock nån paprika per vecka. I början använde jag mig av 5% regeln. Kollade all mat och åt inget som innehöll mer än 5% kolhydrater. Det gjorde en övergång lättare. Allt eftersom din väg mot hälsa framskrider så kommer du att känna av olika övergångsbesvär - förstås olika för olika människor - och en god idé är att beskriva dem här på forum, för det brukar faktiskt finnas bot och hjälp att få.

Per_W
1

Nja, #31

Jag skulle inte vara sådär tvärsäker på att vi inte behöver C-vitamin även om vi kanske inte behöver lika stor mängd som de som äter SLV-kost.

bazz
0

Läs böcker, surfa runt på nätet, etc. Det finns massor av bra information om LCHF om man bara ger sig den tiden. Ju mer man kan, desto mer förstår man sin kropps reaktioner och kan själv göra intelligenta val utifrån sin egen situation.

Det finns inge måsten! Du avgör!

Zepp
0

Sant är att det kanske inte behövs lika mycket C-vitamin som antioxidant men det har även andra funktioner!

"C-vitamin är nödvändigt för bland annat bindvävens ämnesomsättning. Det underlättar järnupptagningen i magen (överför metalljonerna till enzymerna). Dess benägenhet att reducera ger askorbinsyran en antioxidativ effekt på andra ämnen i kroppen.

Rekommenderat dagligt intag (RDI) är enligt svenska normer 30 till 60 mg/dag (85/100 mg för gravida/ammande), vilket är betydligt lägre än de amerikanska normerna som ligger på 200 mg/dag. Det räcker dock med 10 mg/dag för att undvika skörbjugg. Se vidare RDI-tabell.

Lindrig brist kan ge blödningar i tandköttet (vilket leder till tandlossning), försämrad sårläkning, trötthet, muskelsvaghet, ökad risk för infektioner. Allvarlig brist av askorbinsyra ger skörbjugg."

http://sv.wikipedia.org/wiki/C-vitamin

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

nobban7
0

Hej! Jag började med lchf (GI rivstart) i januari och förra vecka fick jag för mig att jag skulle prova en liten flisa mjölkchoklad. Vilken besvikelse! Begriper inte hur jag kunnat äta detta och tyckt att det varit gott och smakat choklad. Jag letade verkligen efter chokladsmaken med alla mina smaklökar men det enda jag hittade var socker. Hemskt!