Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 26290 ggr
flikkan77
0

Lax från grunden.

Så, dags att testa en ny råvara för mig, fryst lax i typ fyrkantiga filér eller nått, och givetvis kommer det problem på en gång. Hur gör man?

Ska laxen tina innan man tillagar den? Hur varm ska plattan vara? Hur vet man när den är klar? Går det att göra den i ugn utan att tina den?

Det är väl de frågor som jag kom nu. I recpeten jag tittat i står inte sådana här saker. Bara hur mycket och vilka kryddor och sånt. Känner mig lite lagom korkad nu bara… Oskyldig

"You just have to belive…"

riotflickan
1

Antingen tinar jag över dagen i kylskåp. Är det bråttom tinar jag i ½-1 timma i ljummet vatten. Med plasten kvar runt om, då….

lizaohman
0

Lax ska lättstekas, smakar bäst när den är just så pass genomstekt/kokt :) så jag föredrar att tillaga lax fryst för då blir den saftigast när den är färdig och har ändå en tilltalande stekyta. Ugn är ju förstås också bra, men med folie över. Hur man än gör så är det alltid en fråga om spis, tillagningssätt, kärl osv och det är erfarenheten som får visa vad som blir bäst. Det finns säkert andra som föredrar att tina fisken först. Gör du det så tar det bara några minutera att tillaga, så man måste fixa tillbehör, dukning osv först. Om du delar fisken när du tillagat den en stund så ser du ifall den fortfarande är genomskinlig - då är den inte helt tillagad ännu. Lycka till och smaklig måltid!

bazz
1

Plocka fram på morgonen, färsdigtinad i kylskåpet på kvällen. Kan stekas, mikras, ugnsbakas. Du kan köra alla varianter som du gör med färsk lax! Jag äter den här typen av lax ca 4 ggr i veckan. Tillhör min basmat när jag inte riktigt vet vad jag skall äta.

flikkan77
0

Det verkar ju inte så svårt det här! Glad

Tror nog jag ska våga mig på att laga lax i kväll, eller imorgon. Ibland behöver jag samla lite mod för att äta nått nytt så här. Flört

En fråga till, vad gör man med skinnet på laxen? Ska det tas av innan stekning eller efter?

lizaohman
0

I vilket fall ser det aptitiligare ut ifall man tar av det innan servering.

UBCL
3

Tina först, sedan kan du följa mitt recept Glad

Lax i ugnen för 4 personer:

Sätt ugnen på 180–200°

Woken:
1    gullök
1    rödlök
1    squash
1     broccoli
1     röd paprika
8     körsbärstomater el. liknande
kokosfett att steka i

Laxen:
1 kg     färsk skinnfri laxsida skuren i munsbitar

Såsen:
2 hg     skalade räkor
2 msk    turkisk yoghurt
2 msk    creamfraice
1 knippa    finhackad dill
Nymald vitpeppar, fingersalt
Blanda alla ingredienserna till såsen i en snygg serveringsskål

Gör så här:
Woken: Skala, rensa och hacka ingredienserna utom tomaterna. Woka i kokosfett som tål högre värme än oliv och rapsolja. Krydda med salt, peppar och wok-krydda efter behag. Lägg i de hela tomerna viv slutet av wokningen.

Smöra ett ungsfast uppläggningsfat och fördela woken i ett jämt lager över hela fatet. Fördela laxen över grönsakrena. Ställ in anrättningen i den varma ugnen ca 20-30 minuter beroende på hur varm ugnen är och på hur stora laxbitarna är, mindre bitar tar förstås kortare tid.

Serveras med vin och vatten, ät, drick och njut!

nobban7
0

Ah, jag som trodde jag skulle få en redogörelse för man fångar, dödar, rensar och tillagar laxen på bästa sättSkrattandeSkrattande

kaisakavat
0

Flikkan - Gott, nyttigt, enkelt! Många bra förslag ovan.

Mitt enkla recept: Jag kör med tinad eller halvtinad lax..

Tar en stekpanna (som jag har lock till) och värmer den med smör i. Kan här även slänga i lite hackad purjo, fänkål och paprika som smaksättare.. Låt puttra - inte bli jättehett! Låg värme..

I med laxen. 

När den stekt en liten stund (ljusnar underifrån, till nästan hälften) då vänder jag den, stänger av plattan, saltar och pepprar, gojsar på grönsakshacket på/kring fisken och lägger på locket. Därunder får den ånga färdigt.

Vill man, kan man hälla över cr.fr, kryddad eller naturelle inför serveringen. Kart!

#7 Jag med.. Skrattande

Medlem
0

#6 Alltså ditt recept ser jätte gott ut och måste testas. Jag älskar både lax och wokade grönsaker. Jag har en hel vild lax i frysen. Vad ska man göra med den om jag skulle vilja testa ditt recept?

UBCL
0

#9 Tina, filea och avlägsna skinnet följ därefter receptet. En hel lax borde räcka till 15-20 personer så du kanske ska passa på när du har många gäster Skrattande

nyborjare08
0

Ett tips för att skinnet ska lossna lätt när man tillagar en stor laxbit (typ en sida) i ugn är att värma ugnen till 250 grader, sätta in laxen i MAX 10 minuter. Ta ut den och ta bort skinnet som nu lossnar lätt. Sänk värmen i ugnen till den temp som ska vara till tillagningen och följ sen receptet.

Kan bidra med min mormors suveräna laxrecept Glad

Smörj en form och lägg skivad/hackad lök i botten. Salta, peppra och häll pressad citron på laxsidan som inte har skinn. Lägg laxen på löken (inte tvärtom alltså Flört) Gör som ovan för att ta bort skinnet. Sänk temp till 175 grader. Häll på citron och dill, salta och peppra där skinnet har varit. Häll över grädde, ca 3-5 dl beroende på storleken på laxbiten och låt puttra i ugnen till laxen är klar. Suuupersmarrigt med såsen färdig i formen! Servera gärna med broccolimos.

nobban7
0

Brukar lägga laxbitarna i en smord form (skinnet skär jag ev bort före) och täcka med feta och philadelphiaost och lägga skivad fänkål vid sidan om - med mycket smör naturligtvis. Salt och peppar över och under fisken.

Medlem
0

#10 Ah jag räknade med att du skulle skriva "filea" ja jag är skitdålig på det så det går bara inte. Ska inhandla fiskfilé för att kunna lyckas med receptet. Nja vild lax brukar inte vara stora så den skulle säkert räcka till 5-7 mål- till mig Guld i mun

Dellan
0

Måste bara dela med mig av ett "recept". Skär ett snitt i laxfilén, knöka in så mycket fet mögelost som ni bara kan. In i ugn eller mikro tills klar.

Sallad och kanske en sås på mögelost/grädde till.Tungan ute

Dellan

glitterfisk
0

Laga lax! Jag blir stolt över dig flikkan!Skrattande

Om man har fryst lax i portionsbitar brukar det inte vara skinn kvar på dem.

Så här gör jag min lättlagade favoritlax. Låt laxfileerna ligga framme i rumstemperatur i sin plast några timmar så att den är tinad eller halvtinad.

Smörj en ugnsform med mycket smör. Lägg i laxbitarna. Lite salt och peppar på. Lägg på ett täcke av cf, lite limesaft och lite rivet limeskal. In i ugnen 175 grader ca 10-15 minuter. Man får titta på fisken, peta i en gaffel i en blit och kolla, att den är rosa och inte genomskinlig längre.

Lätt att laga, gott och nyttigt.

flikkan77
0

Tack allihopa!!

Sånt här är så roligt, ställer en enkel tillagningsfråga och får en massa recept och glada hejjarop. Tänk vilken tillgång ni är!

Babz
0

Vi brukar laga lax på saltbädd i ugn (recept för 6 portioner):

1-1½ kg laxfilé (med skinnet kvar)
2-3 dl grovsalt

Täck botten på en ugnsform med grovsalt. Lägg laxfilén med skinnsidan ner på saltbädden och krydda med lite citronpeppar (eller nymald svartpeppar). Sätt in formen i 225 grader i 10 - 15 min. (Är laxfilén tjock kan det ta lite längre tid, kolla genom att försiktigt "dela" filen där den är som tjockast och se att det är genomlagat.) När laxen är klar, skrapa bort ev. salt från laxen och lägg upp på ett serveringsfat.

Till detta brukar vi servera en kall sås:
Rör ihop 2 burkar Creme Fraiche med en knippa finhackad gräslök och lika mycket finhackad dill och ca 2 hg röd stenbitsrom. Låt stå kallt en stund.

Lite smörfräst eller gräddstuvad spenat är också gott till.

Smaklig måltid!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Lava
0

Hej!

Jag lagar lax i ugn minst en gång i veckan. Jag brukar göra creme fraiche-gräddröra med olika kryddningar att bre över laxen. In i ugnen en halvtimma, sen är det klart. Lättsamt eftersom det lagar sig själv.

Idag blev det creme fraiche med sambal oelek och vitlök, jättegott!