Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7495 ggr
linsen
0

ischoklad???

Hur gör man… prövade nyss men brände allt så nu luktar det bränt i hela lägenheten:)

Bara hur man gör grundreceptet?

Tintaglia
0

Det fnns ju många varianter vad gäller proportionerna men jag brukar ta lika delar kokosfett och choklad (70%). Dela i mindre bitar, lägg i en skål eller kanna och kör i mikron. Kör nån minut i taget och rör emellan tills allt är smält. Då tar du en liten såsslev eller en sked och häller i formarna.

Tilda-T
0

Gör iordning ett vattenbad i en kastrull och det som ska smältas i en annan mindre kastrull. Man får akta sig för för hög värme.

1/2 kokosfett och 1/2 mörk choklad (80%) låt smälta och häll i formar. GOTT!!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

hemul
0

Vet ni vad jag här upptäckt? Snål som jag är har jag försökt göra ischoklad i knäckformar tidigare. Det har inte gått. Formarna har vikt ut sig och all chokladen har hamnat på diskbänken. Glömsk av detta använde jag ivf knäckformar nyligen och nu gick det hur bra som helst. Antingen är det Willys knäckformar som är stabilare eller också blir smeten tjockare med mörk choklad än med blockchoklad. Förvånad

LeMe
0

Ischoklad gör man enligt de recept jag funnit på nätet med att bland 2/3 chocklad och 1/3 kokosfett.

Själv använder jag 2/3 kokosfett (inte silverpaket från affären) och 1/3 85% choklad. Smälter allt i ett vattenbad och häller sedan upp smeten in aluminiumformar och ställer dessa efter att de svalnat i kylen. Lite beska men god chokladsmak.

Bengt-Olov
0

Om man använder kakao då? Hur mycket kakao till hur mycket kokosfett i smält form?

parsley
0

Enligt "Vår kokbok" gör man ischoklad på följande sätt

Smält 250 g ckoklad och 125 g kokosfett i vattenbad och häll smeten i ischokladformar.

Att smälta i vattenbad betyder att man tar en kastrull och häller i lite vatten, ställer en djup tallrik med ckoklad och kokosfett över, kokar upp vattnet och låter värmen smälta chokladen och fettet. 

Alt smälter man choklad + fett i mikron.

linsen
0

tack för alla tips…

några skriver att det kokosfettet som köps i affärer inte är okej…vilket ska man använda?

asagasa
0

Det blir jättegod ischoklad om  man tar ekologiskt kokosfett med kokossmak!!

Wildrat
0

Kokosfett från hälsokostaffären, dyrt men nyttigare…

zeretki
0

När jag gör ischoklad använder jag mycket mer kokosfett än vad som står i receptet.

Och när det gäller kokosfettet: naturkost är godare, dyrare och KANSKE nyttigare men ingen har bevis för det. Flört

Men antagligen är det på ICA, Coop osv. helt OK. Det är bara inte lika gott, anser jag. Skrattande

blodtopp
0

Hmmm. Jag skrev samma sak i en annan tråd för nån timme sen, men jag skriver det här också: Ha i några droppar eterisk pepparmintsolja i ischokladen så blir den ännu godare Skrattande

Mona-Stina
0

Hackade nötter är jättegot i.

zeretki
0

Jag har i några teskedar smör också, det blir en rundare smak då…

Tieto
0

Jag brukar droppa i några droppar pepparmyntolja från apoteket i smeten. Kanongott.

Arnedanc
0

Måste man använda kokosfett/olja med smak?

Mona-Stina
0

Nej det behöver du inte. Jag har gjort det eftersom jag tycker om kokos.

Elaichi
0

Eller i med apelsinolja/finrispat apelsinskal för den smaken. Mumma! och så en liten liten flaga bladguld eeller vad det är för dekorationens skul…

Fnyfniken
0

Jag använder 50/50 och häller i en skvätt grädde. Jättegott.

helium
0

kan man använda kakao istället för mörk choklad tror ni?

flikkan77
0

#19 Det har jag också funderat över. Risken kan väl vara att kakaon klumpar sig… men jag vet inte.

"You just have to belive…"

Thyra4
0

Jag har gjort det här ikväll. Hade bara 30 gr 70%-ig choklad hemma. Tyckte att det blev lite lite, så därför blandade jag kakaopulver med grädde och smälte chokladen och ca 50 g cocosfett. Det blev lite bittert, så jag droppade i 4 droppas Stevia, lite hackad mandel och rörde om. Portionerade ut i knäckformar och hällde kokosflingor ovanpå. Har nu provsmakat och de ät jättegoda. Det går alltså att komplitera med kakaopulver. Nästa gång tänker jag prova med att smaksätta med lite rivet limeskal.

jaghetersophia
0

Varför har vissa personer i äggula i smeten?

Jag gillar inte mörk choklad - skulle smör/äggula/eller grädde kunna dämpa den bittra smaken och få det att smaka mer "ljust"?

glitterfisk
0

Ett gammaldags recept, som mormor gjorde, är att vispa äggula med florsocker och kakao och sedan hälla i smält, lite svalnat kokosfett. Det blev en lite mjukare konsistens och hade rundare smak.

Men jag har ingen aning om hur detta skulle gå utan florsocker. Kanske är det ägg och socker som gör det fluffigt? Eller skulle det gå att vara vispa äggula med kakao och hälla i kokosfett? Kanske värt att testa?

Adur
0

Jag gör den här varianten och häller upp i ischokladformar.