Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3372 ggr
Kia
0

Vitamintillskott

Så jag är nyfiken vad Ni äter för vitamintillskott……

Skriver ner mitt egna och vad det innehåller, tycker Ni jag saknar ngt?

En omega tre tablett en gång per dag. Pikasol forte heter den….

2 msk /dag av VIMItotal Flex

innehåll på 2 msk är

betakaroten 1,5mg        Q10 10mg

B1-vitamin 10 mg                Ribos 100mg

B2-vitamin 10mg             Bioflavonoider 50mg

B3-vitamin 10mg           L-taurin 500mg

B5-vitamin 25mg            L-alanin 28mg

B12-vitamin 10mcg          L-arginin 32 mg

C-vitamin 750mg            L-aspartinsyra 32 mg    

D2-vitamin 10mg              L-cystin 25mg

e-vitasmin 133mg            L-fenylalanin 42mg

Biotin 100mcg               L-glutaminsyra 180mg

Bor 500mcg               L-glysin 18mg

folsyra 400mcg              L-histidin 24 mg

inosytol 25mg       L_isoleucin 50 mg

kolin 25mg            L-leucin 76mg

PABA 10 mg              L-lysin 70mg

jod150mcg           L-metoinin 48mg

Kalcium 250mg        L-prolin 90mg

kalium 200mg            L-serin 50mg

krom 50mcg                 L-treonin 40mg

magnesium 300mg             Ltryptofan 12mg

mangan2mg               L-tryosin 14mg

Selen 50mcg               L-valin

Oj mycket vitaminer *S*     Men jg har fått tips om Mivi-total av en som varit uppe på behandlings hemmet som Bitten Johnsson har… Det skulle tydligen räcka men jag är änså nyfiken på vad ni äter….

zink5mg

l-carnitine100mg

umbra55
0

en multivitamintablett varje dag, en omega3 varje dag och magnesium när jag kommer ihåg det!*S* (eller får kramp)

Tar lite paprika emellanåt, eller som nu, 6 svarta vinbär.. för C-vitaminernas skull

MeMyselfandI
0

1 Multivitamin/mineral

1 B-calm

2 Omega-2

2 Vitlökskapslar (dessa började jag egentligen med för att jag inte skulle få fästingbett, men äter de året runt. Men å´ andra sidan anser jag att vitlök är nyttigt för en massa andra saker också men jag äter inte vitlök varje dag i maten, så då var kapslar ett alternativ för mig)

ThomasH
0

Och ni alla tror att vitamintillskott verkligen kommer kroppen till godo? Jag är mycket tveksam till det och tror att vi kissar ut det mesta av detta och kosten är det som får oss att må bra, inte vitaminer som vi kissar ut.

Vitlök för att förhindra fästingar? Vad har du för vetenskapliga bevis för det? Jag tror personligen att vi alla har olika "gott tycke" för fästingar och myggor. Och min teori är inte vitlök utan B-vitamin. drick pilsner!! Jag har aldrig haft ett fästingbett och får inga myggbett och hatar vitlök.

Amiechan
0

Nja, bevis och bevis med vitlök mot fästingar…

Mitt bevis är att åtminstone en kommun i Blekinge (mycket fästingar i Blekinge!) delar ut/betalar för vitlökskapslar till sitt folk inom parkförvaltningen. Om en kommun som alltid vill snåla på pengarna betalar sitt folk för att de ska äta vitlökskapslar och tycker det lönar sig så tror jag nog på idén :)

Jag vet intressant nog att mina kosttillskott hjälper… mina naglar gick totalt åt skogen under vintern och jag började äta ett kosttillskott. Ett par månader senare konstaterade min syster som målade mina tånaglar åt mig (gulligt va? :) ) att hon kunde se stor skillnad på mina naglar och undrade vad som hade hänt. Halva nageln var stark och frisk och den yttre halvan var mjuk och svag. Det stämde bra i tiden med mitt besök på hälsokosten…

MeMyselfandI
0

TomasH: Måste jag ha "vetenskapliga bevis" för att äta vitlök och anse att det hjälper mig mot fästingar???? Ojoj… Har du "vetenskapliga bevis" för "gott tycke" och B-vitamin - NÄPP du skriver "personligen" och "min teori".

För x antal år sedan flyttade jag till nuvarande ställe. Skitmycket fästingar! Fick fästingbett på fästingbett. För tre år sedan började jag äta vitlökskapslar och jag har inte haft ett enda fästingbett sedan dess!

Så fortsätt du med dina teorier och personligt tyckande, men låt andra också tro och tycka på det dom vill och anser OCH vet hjälper.

Venus
0

Jag har tidigare haft giftigt blod fyllt med skräp och myggor och fästingar gillade mig. Men numera blir det inte mycket påhälsning av insekter alls. Inte ens getingarna vill ha mig. Bara skönt. Har alltid ätit marinerad vitlök under hela våren för att slippa få myggbet osv. Klart det hjälper. Vitlök hjälper mot det mesta. Öronvärk t ex: linda gasväv runt en vitlöksklyfta och håll den en liten stund in i örat. Vips är värken borta. Lägg vitlök och lagerblad i all mat du bara kan tänka dig, så hjälper det din kropp.

precis
0

#3 Japp, man kissar ut det mesta av vitaminerna och omega3 som man tar i pillerform!
det är enklare och billigare att äta livsmedel som innehåller dessa ämnen.

Men vissa tror ju mer på Placebo-effekten, så då får de fortsätta med vitlöksklyftor i öronen (jag förstår inte vad gasväven har för effekt, men funkar det så funkar det)

Mervi
0

Idag finns det väldigt lite vitaminer och mineraler i födan och då måste man äta mängder för att få i sig vad man behöver sk. RDI. Så jag tror att man behöver tillskottet. Att man kissar ut en del, det gör man väl det också som man får med i maten.

precis
0

#8 vad är det för föda du tänker på som inte innehåller lika mycket vitaminer som förr?
vad står RDI för? rekommenderat dagligt intag?
överskottet som inte kroppen behöver går ju ut som kiss, bajs och svett. men vissa personers urin är dyrare.
Citrusfrukter och juice är ju mycket billigare per dag än brustabletterna, och framförallt godare

magma
0

Varför skulle man kissa ut vitaminer som man äter via tillskott i större grad än de man får i sig via kosten?

Och att våra grödor innehåller färre mineraler/vitaminer än förr är inget nytt, det beror på att jordarna urlakats pga det moderna jordbruket som använder konstgödsel/bekämpningsmedel och inte tillämpar växelbruk. Läs bl.a här:

http://www.tasteline.com/default.ns?print=1&strItemID=showDocument&lintDocumentID=3838

Kopierade detta från Netdr:

"Folkhälsan hotas av urlakade jordar

Den brittiske författaren Graham Harvey kritiserar matindustrin och det kemikalieinriktade jordbruket. Endast tre av alla de ämnen som urlakas från jorden tillsätts, kalium, fosfor och kväve. Graham Harvey anser också att riskerna inte ligger så mycket i att äta för mycket fett och salt utan det viktiga är hur maten produceras. I dagens jordbruk påskyndas ofta tillväxten av grödor som skördas innan de mognat vilket leder till sämre kvalitet. Trots att det finns tydliga samband så forskas det lite i ämnet menar Graham Harvey.

Källa: Svenska Dagbladet, 060730, sida 9, © Netdoktor.se, Karolina Bergström"

Om man är intresserad finns det hur mycket material som helst att ta del av, bara man letar lite.

precis
0

#10 Det var inte mängden vi diskuterade! :)

magma
0

Vad menar du? Du skrev:"…vad är det för föda du tänker på som inte innehåller lika mycket vitaminer som förr?"

Det tolkade jag ordagrant? Du får gärna förklara vad du annars menade:)

hemul
0

Att jordarna var utarmade kostaterade man redan 1936.

http://www.healingwithnutrition.com/s264.html

"Written and printed by the US Congress in 1936" - är det inte skrämmande?

precis
0

#12 o #11 o #9 vitaminmängden man kissar ut… det var kostnaden jag och förmodligen Tomas H var ute efter
(det blir alltid krångligt med kommentarer om flera olika ämnen i samma kommentar ;)) )

att jorden är utarmad och att konstbevattning tunnar ut vitaminerna i grödorna när dom växer är rätt självklart.

(jag är förvånad att inte kompostering används (istället för gödsling) i större utsträckning i industriella odlingsformer. i U-länderna ser dom det som självklart att elda skog (och sopor) på åkermarken för att få ner näringsämnen i jorden, men det är en helt annan tråd, kanske på ett helt annat forum? ;) )