Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 2096 ggr
lizaohman
0

OT palt/smör proportion

Min make, som är från Piteå, undrar hur mycket smör han behöver till 3 paltar för att det ska bli rätt proportioner. Obestämd

MimLan
0

Enligt minmat.net/SLV krävs det 25 gram smör per 100 gram pitepalt.

Men jag antar att "pitepalt" är utifrån defintionen "hur långt är ett snöre".

kaisakavat
0

Jag - pitebo - trodde att receptet lyder: "Efter behag".

Men när jag nu ser att SLV rekommenderar 25 g per 100 g palt, så ska jag genast se till att alla pitbor får rada på det. Det gäller att lyda.. Tack! Skrattande Flört

elize-l
0

Pitepalt borde väl vara helt borta, den görs ju med bara potatis och mjöl med fläsk i. Fläsk och smör är väl det som är ok då =)

OBS Älskar palt =(

lizaohman
0

Hehe, han skojade förstås. Han är trogen LCHF:are, men ibland kan det inte hjälpas att man blir sugen på nåt man tyckte om en gång i tiden. Han läste på forum om proportionerna 20/20/80 nämligen.

kaisakavat
0

Aha! Det fattade ju inte jag!!

Okej, du menar om vi skulle räkna på de LCHF-proportionerna, hur mkt fett skulle då krävas….

Tja, kanske 20 kg?? Tungan ute

elize-l
0

Hahaha blir nog trög i hjärnan av kosten ändå, fattade inte heller att det var ett skämt hahaha

Jag vet att jag troligen kommer göra ett planerat avsteg bara för att få äta palt någon gång igen =)

Ett helt liv utan palt finns inte hehe. Men man kan ju göra dom med mindre deg och extra mycket fläsk och sen massa smör till =)

lizaohman
0

Hm, 20 kg smör till tre paltar. Jag kanske nöjer mig med en palt då :)

paltkoma
0

Oj oj, ska man slarva med kolisarna så kan man lika gärna göra det med palt! En rejäl "paltschwimmen" om året behövs för en balanserad kost ;-)

lizaohman
0

Sagt av rätt person… Cool

Inkanyezi
0

Pupusas, i El Salvador kallar man palten "pupusas". Och visst är det frestande, liksom friterad banan och annat som hör till vissa nationella specialiteter, papas huancainas, det vattnas i munnen.

Men potatis, ris och majs är ett delvis avslutat kapitel för mig. Jag tror att jag tål det, skulle kunna se det som lördagsgodis, men det blir nog snarare smörrullar, bacon och ägg och annat smarrigt och fett resten av veckan.

lizaohman
0

Intressant tanke att barndomens godsaker skulle vara det vi längtar efter mest. Som en slags nostalgitripp på äldre dar då, kan tänkas.