Rullsylta
Från Vår kokbok
2 kg färskt sidfläsk
Kryddblandning
2 tsk salt
1 tsk vitpepparkorn
1 tsk kryddpepparkorn
1 tsk kryddnejlikor
1 tsk muskotblomma
Kokning
Vatten
2 tsk salt per liter vatten
1 morot
1 gul lök
10 vitpepparkorn
Skär fläsket mitt itu så det blir hälften så tjockt men låt halvorna hänga ihop. Vik ut dem. Stöt/mixa kryddorna och strö över fläsket. Rulla ihop hårt med svålen utåt. Bind om med bomullssnöre. Lägg i gryta och mät upp vatten så att det täcker. Salta, koka upp och skumma. Ansa grönsakerna och tillsätt dem och pepparkornen. (Jag brukar ha med nåt lagerblad också) Koka under lock på svag värme ca 2½ timme. Tag upp syltan och lägg den i press mellan två skärbrädor över natten. Förvara svalt.
den ska jag göra
nu blir exet glad när han kommer på julbord
Mmmmm. Gott!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

på vilken ledd ska den pressas?

Vilken bra fråga, har jag egentligen aldrig tänkt på
Den blir ju som en rulltårta och då låter jag den ligga så, skivbar, och lägger på tyngd. - Kanske skulle prova att pressa den på andra ledden…
nobblan; Fråga om rullsyltan; när det står att man ska dela den så den blir hälften så tjock och sedaan vika ut den; betyder det att ena halvan blir utan svål då? *dum fråga kke, men vad 17* Är det så man ska skära den? Och sedan när man då rullar ihop den; är det den sida som är utan svål som man rullar in först och som då blir mitten på rullen?

#5 Just precis! Svålen blir ytterst. (Brukar aldrig räcka runt hela syltan)
#6 Tack! 

Ett tips!
Om man kokar upp vattnet först och lägger ner syltan i det kokande vattnet med full värme (sänk sedan temperaturen efterhand) så blir det mindre skum att sila bort, d.v.s. ännu saftigare rulle. Detta gäller generellt vid all kokning av kött enligt senare tiders kokböcker.

jag fattar ändå inte åt vilket håll jag ska pressa. på den sidan där jag ser "rullen" eller uppifrån så att den blir platt?
#9 Det måste ju vara så att man pressar den på längden, annars tror jag det skulle vara väldigt svårt och dessutom skulle nog press på höjden motverka pressningens syfte; att få köttet att hålla ihop bra.

#9 Tror egentligen inte att det spelar nån roll på vilken ledd du pressar den men jag brukar lägga den som en rullltårta i en avlång sockerkaksform, ställa en annan form ovanpå/inuti och stoppa tunga saker i den övre formen.

jag tror jag fattar nu…. :)

Bra! Var rädd att det skulle mer och mer obegripligt ju mer jag förklarade

ja helt lätt är det inte men som jag förstår det gör jag "rulltårtan" lägger dig typ i en form och lägger något tungt på. Jag tänkte mig att rulltårtan inte blir så speciellt hög så att jag ställer den på högkant så att man ser innehållet uppåt och lägger något tungt på, så att den blir kortare liksom. men det är inte så du menar förstår jag.

Nej, det var inte så jag menade men jag har funderat på det själv, man får ju större skivor på det viset, Å andra sidan kan man ju ta flera…
men jag måste vara korkad, hur skär man? På längden eller på tvären?
edit:
äh! Nu fick jag en snilleblixt och såg det klart för mig!!