Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 6446 ggr
greensis
0

Inför glöggsäsongen

Snart börjar glöggsäsongen och jag tänkte vara förberedd! Det finns "sockerfri" glögg på systemet men då är det sötningsmedel i. En nödlösning i bästa fall.

Har någon testat göra egen glögg på Stevia? Bara en fråga - innan jag sabbar alldeles drickbart rödvin.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Babz
0

Nej, aldrig på stevia, däremot med Apotekets glöggkryddor på flaska och bara en aning socker (eller om jag nu tog honung).

Ett tips kan ju vara att testa med en liten flaska / tetra vin - det finns ju några sorter som bara är ca 2 dl…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

ebet
0

Jag gör det själv, tar ngn rödvin värmer med en hel del kryddor, lagerblad, kanel, nejlikor, kummin, osv. Super! Går att spara och värma upp igen (koka inte), med ta bort kryddorna om det ska sparas, för det kan bli för stark smak.

Det behövs ingen sötning tycker jag

Magica1970
0

Sukrin borde väl fungera? Har tänkt göra som ebet när det gäller kryddor m.m.

Babz
0

Det fungerar säkert med många olika sötningsmedel, men jag vill inte använda några syntetiska sötningsmedel. Om jag "måste" ha någon sötma väljer jag i första hand honung eller annars vanligt socker. Jag tror att det är bättre för kroppen (och naturen) på sikt.

Tyskt ordspråk

buttercup
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

förra året kokade jag och farsgubben ihop egen… i år går vi båda på LCHF så det blir väl till att göra samma sak fast skippa sockret :) (vi hade inte i så fasligt mycket förra året heller, har aldrig varit såna sockermonster)

åååh, juletider… får försöka pepparkakskrydda några LCHF-kex och vräka på med smör och blåmögelost :) mmmmm (pepparkakor och blåmögelost brukar annars vara min basmat under julen, haha!)

fettbramat
0

#4 - Jag har resonerat som du men jag känner mig tveksam till det vita raffinerade sockret även om det bara handlar om yttepyttiga mängder. Förutom honung finns det något socker som är mer naturligt än det vita?

Babz
0

Det är väl i så fall det oraffinerade, bruna sockret (dock inte farin, som jag tror är en rest från sockerframställningen).

Tyskt ordspråk

Magica1970
0

#4 Sukrin är 100% naturligt och triggar inte sötsuget, men jag såg nu att det inte ska användas till "drykkesvaror". Glöggen fixar sig nog utan sötning.

#5 Åh, jag har tänkt på det också! Det går att hitta nyttiga alternativ till det mesta :)

fettbramat
0

#Det låter intressant. Vad får du tag på det?

Magica1970
0

#9 Sukrin? Det hittar du här.

fettbramat
0

Tack Magica1970!

greensis
0

#4 Jo, babz, i princip håller jag med dig angående socker vs sötningsmedel, men jag blir så dålig på "riktigt" socker (oavsett om det är vitt socker, farin, honung osv) att jag inte använder det. Däremot får jag inget sug, inga andra hälsosvaj av sötningsmedel.

Så ska jag använda något sött någon enstaka gång… blir det garanterat inte socker.

Fabricati diem, pvnc!

Karen
0

Haller med, det behovs inte nagot socker. Har kallar man det for ''mulled wine'' (i UK) och det ar oftast mycket mindre sott an den svenska gloggen.Har vant mig vid det, och tycker faktiskt battre om det.Bara harliga julsmaker som forstarker vinsmaken.Vad sugen jag blev nu!! Fast jag sag faktiskt vanlig glogg saljas pa Ikea i forra veckan!!!!!

Aniara4
0

Aha, ett av problemen löst! Jag har nämligen redan börjat fundera på mitt årliga adventskaffe, en tradition som uppskattas av både mig och andra. Med åren har det svällt som risgrynen i den hemkokta gröten och kommit att omfatta både grötlunch med hemkokt gröt och nygriljerad skinka på smörgåsen, och eftermiddagskaffe med nybakta lussekatter (jag anar vinterns första och enda planerade avsteg här), hemgjord chilitryffel (inga problem i år heller! Glad), pepparkakor, glögg, clementiner samt ofta en hel del godis som gästerna har med sig.

Jag bjuder in i stort sett varenda människa jag känner (och uppmanar dem att försöka sprida ut sig lite under dagen), och det brukar bli helt hysteriskt trångt, varmt och mysigt i decembermörkret. Julmusik och massor av stämningsfullt julpynt och tända ljus hör till. Som ni förstår har jag aldrig skrivit in mig i hata-julen-klubben - jag tycker det är ett helt underbart sätt att stå ut när det bara är mörkt och mörkt och mörkt hela tiden!

Jag tror jag gör allt som vanligt, men själv bara äter skinka (petar bort griljeringen) och chilitryffel. Fast kanske att jag tar mig ett återfall på en nybakt lussekatt, de brukar vara så galet goda med smör och extra saffran… fast vem vet, jag har blivit besviken förr med mina omställda smaklökar!

twinkelstar
0

Visst är d gott med glögg ! och nu finns d ju så många olika storters glögg,  min favorit är svartavinbär;)

Kom dock att tänka på att vid juletid finns d ju glögg te, så kanske man kan nöja sig med det och en gräddskvätt i ? Jag tycker glögg te är super gott :D

Matmamma
1

Tips på god glögg: Rött vin, färsk ingefära, färskpressad apelsin.

Skala och skiva ingefäran i tunna skivor. Låt ingefäran ligga i vinet och dra ca 30 minuter. Tillsätt färskpressad apelsin. Värm. Söta med valfri mängd honung.

Caena
0

#16 det lät ju helt underbart gott!!! jisses.. den här tråden ska jag bokmärka!

sen måste jag undra.. är det någon som har nått bra tips på rödvinet om man nu ska göra eget iår?
älskar ju glöggen! kan dricka den året om..

Medlem
0

Kan man göra egen glögg utan alkohol och utan socker?

mikaelj
0

Medlem,

Gör din glögg med glöggkryddor i alkoholat vin och värm upp det så alkoholen dunstar.  Det är min plan.

Medlem
0

#19 Är du säker på att alkohol dunstar vid uppvärmning? Blir det inte lite kvar då eller försvinner det helt?

mikaelj
0

Kokpunkten är 78C enligt wikipedia.

Thea
0

Jag tänker välkomna glöggsäsongen med öppna armar! Eftersom jag tydligen kan göra avsteg utan att få några större biverkningar och eftersom jag eg inte behöver gå ner i vikt tänker jag dricka vanlig glögg med gott samvete! Flört Däremot kanske vi inte dricker glögg var och varannan kväll i december som vi brukar, utan tar det till lite mer speciella tillfällen, som adventsfirande mm.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Aniara4
0

#18 Det finns ju alkoholfritt vin (för gravida och andra) som är relativt ok. Ta en flaska sånt och sjud med glöggkryddor!

Medlem
1

#21 Har du länken?

#23 De sk. kallas alkoholfria vinen innehåller ett visst procent alkohol ändå, så dom kan jag inte dricka.

mikaelj
0

Medlem,

"alkohol", förslagsvis? Specifikt, etanol.

sussie
0

Glögg har aldrig varit min favorit, jag gjorde glyhwein (stavning?)förr. En flaska rött vin en apelsin späckad med nejlikor och vaniljsocker. Jag tror därför att vaniljstevia kan vara gott att söta egen glögg med. Vit glögg gärna spetsad med lite citronvodka och en isbit är gptt.

Jag kommer att göra varm choklad (kakao gräddmjölk och stevia choklad) med rom och vispad grädde till kalla kvällar i jul/vinter.

Medlem
0

mikaelj

Skall söka efter. Danke!

mikaelj
0

Alltså, kokpunkten för alkohol är 78C. Såvida du inte tror att jag läst fel behöver du inte kolla upp det extra på Wikipedia. :)

Raring
0

# 28

Känns det hårt att inte bli betrodd med sina läskunskaper? Flört Skrattande

*viskar* psst… jag tror dig Cool

buttercup
0

uppdatering: testade att göra en "lchf-kex"-variant med pepparkakskryddor! Funkade helbra, sitter nu och mumsar på ett sånt kex med massa smöt och blåmögelost :) mmm, kommer nästan i julstämning!

mikaelj
0

Aww, du är så rar. Tänk om fler i världen hade varit lika snälla som du.

JohanBaltic
0

Hej Greenis…

Blir ingen glögg för mig - har blivit svag för kaffekask - kanske med glöggkrydda i?

Medlem
0

mikaelj

Nej nej, jag tänkte bara läsa lite mer om detta, älskar ju glögg men kan inte dricka den när den innehåller en enda droppe alkohol.

greensis
0

#32 Kaffekask med glöggkryddor, den var ny för mig! Men kaffe med kryddig likör(benedictine tex)  i var ju gott på den kolhydrattoleranta tiden så glöggkryddor är ju en möjlighet.

Rapporterar du här när du testat?

Fabricati diem, pvnc!

Babz
0

#33 det är bara att du värmer vinet över de 78 grader som mikaelj refererar till. Om det får stå och småsjuda en liten stund försvinner garanterat alkoholen! (Vi som vill ha alkoholen kvar aktar oss noga för att värma för mycket…)

Skrattande

Tyskt ordspråk

JohanBaltic
0

#34 Rapport kommer.

Tänkte testa med:

• Gott kaffe!
  • Bra vodka
  • Nejlika
  • Kanske lite spiskummin och koriander

Vet inte hur detta smakar utan socker - men bara kaffe och vodka smakar alldeles utmärkt! Värmer! Och gör decembermörkret lite ljusare! / Johan

greensis
0

#36 I "vanliga" glöggkryddor ingår även kanelstång, kardemummakärnor och pomerans (torkat apelsinskal)

Fabricati diem, pvnc!

Medlem
0

#35 Hehe jo, det tror jag också. Om jag inte haft problem med alkohol skulle jag garanterat gjort detsamma och behållit varenda droppe Skrattande

Rita-S
0

Men varför sockra glöggen alls, och rödvin är då inget måste? :) använd svart vinbärssaft hemmakok om man får tag på, eller helt osötat varken med socker eller sötningsmedel, samma med äppelsaft, och kok hemmagjort glögg med egna kryddor.. :) Det gör jag, och min familj simpelthen älskar denna glögg!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Medlem
0

#39 Jag har frysta svartavinbär som jag plockade i somras, kan jag få receptet på hemmagjord glögg?

Rita-S
0

5 dl vatten
1-2 styck hel kanel
1 stort pomeranskall alternativt två mindre
4-8 kryddneljika
1-2 kryddmått  kardemummakärnor
6 dl stärk och sockerfri svart vinbärsdryck
6 dl sockerfri äppeldryck eller eventuellt fläderdryck.

Värm upp vatten tilsammans med kryddorna och låt det stå just under kokpunkten i en timme minst. Gjärna två.
Ha sen i saften och värm det upp till kokpunkten igjen, låt det stå presis under kokpunkten i en halvtimme eller längre efter eget behag.

Alkoholfri, sockerfri, och innehåller dom kolhydrater som är i saften.
man kan, om man accepterar konstgjorda tilsatser, köpa dryck konsentrat som är låg på kolhydrater och använda det om man vill med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Rita-S
0

vill bara tillägga att pomeranskallet kan lätt få det lite betsk, så kan va bra att bara sikta på ett stort eller kanske ett och et halvt litet så man inte får så mycket betsk smak

Medlem
0

Tusen tack Rita-S! Nu ska jag söka efter ett recept på hur man gör saft av svarta vinbär. Jag kommer att söta glöggen med stevia :-D

JohanBaltic
0

#37 Får väl blanda vilt :)

Till kaffe är ju kanel gott.

ikna
0
kaisakavat
0

Åh, vilken trevlig tråd.

Precis som JohanBaltic är jag förtjust i att hälla sprit i kaffe. Ja, inte bara att hälla i det, utan även att dricka det sedan..

Om man brygger kaffe med ett par tsk kryddor med glödgstuk i bryggtratten och sedan dricker det med en ordentlig skvätt grädde i koppen samt whiskey, så blir det mums. LCHF variant av Irish Coffee. Julkaffe. 

Kaffe med vodka - skall testas. Tror på kombin med nejlika..

Rödvinsglögg enligt era tips - skall åxå testas.

Dock inte allt samtidigt! Skrattande

buttercup
0

#45 sök LCHF-kex i sökfunktionen eller kolla i recept för "Mat - bröd…" här bredvid! Har det inte i huvudet nu, men i stort sett är det kex gjorda på exempelvis frön, fiberhusk, nötmjöl etc… jag kryddade bara dessa med ungefär lika delar ingefära, kanel, kadremumma och nejlikor (samt lite vanilj och stevia) och det blev supergott :) underbart till blåmögelost

nymage
0

Vilket rödvin ska man välja? Och finns det färdig "glöggkryddmix" på Ica?

Took
0

Ett tips är chai -- te med glöggkryddor, typ (kanel, nejlika, ingefära). Har man ingen rolig tebutik eller tesortiment i sin livsmedelsbutik så går det alldeles utmärkt att göra själv genom att sjuda glöggkryddor eller valfri blandning av t.ex. kanelstång, nejlikor, ingefära, kardemumma, muskotblomma, stjärnanis, pomeransskal, vaniljstång etc. i mjölk eller vatten i en kvart-tjugo minuter och sedan brygga te med avkoket.I originalet ska det vara socker eller honung, men det kan man ju skippa.

Varmt te med rom och vispgrädde är inte helt fel. :9

Om man klarar av den naturliga sötman i äpplejuice så finns en jättegod äppleglögg man kan göra, där man spär ut koncentrerad äpplejuice med hela eller halva vattenmängden (det blir starkare och sötare om man tar halva) och kokar upp det med olika typer av glöggkryddor (se ovan), och sedan låter det stå och dra under dagen eller över natten. Jag brukar ta färsk ingefära, nu när det finns att köpa nästan överallt -- det ger mycket godare smak! Torkad frukt som fikon och aprikoser är också gott att ha i, om man vill.

Sedan lägger man i skivad apelsin och bitar av äpple och värmer upp det innan det serveras, som vanlig glögg. Kan säkert spetsas med cognac eller calvados ifall man vill. :)

#48: Till glögg köper man det billigaste rödtjutet! Ingen anledning att satsa på något kvalitetsvin när man ändå ska lägga i en massa kryddor och hetta upp det och hålla på.