Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 1604 ggr
chigak
0

Chigaks tråd....

Hej på er!

Tänkte bara att jag skulle presentera mig lite. Jag heter Maria och bor med min man i villa.

Jag har under flera år samlat på mig fler och fler överviktskilon. Har som så många andra provat diverse dieter i mina försök att gå ner. Pulverdieter tyckte jag var rena plågan så det höll aldrig länge. Har även provat viktväktarna. Det gick bra ett tag men tillslut så föll jag tillbaks i gamla vanor för det blev så jobbigt att vara hungrig hela tiden.

Jag har sedan några år tillbaks haft besvär med muskelvärk  som jag har fått diagnosen fibromyalgi på. Jag hoppas på att det i längden ska kunna ha en positiv effekt på min värk.  

Jag hittade till det här med lchf genom min mamma som började med det före mig. Jag började med det i sommras men i slutet på sommaren gick jag tillbaka till mina gamla kostvanor igen. Kände ju ganska snabbt att jag mådde sämre igen då. Så nu har jag bestämt mig för att börja igen.

Jag hoppas på att klara av att hålla mig till det den här gången. Då jag har mååånga kilon jag behöver göra mig av med så känns det som ett stort projekt. Men jag har bestämt mig för att låta det ta den tid det tar. Till att börja med så känns det bra bara att sluta lägga på sig fler kilon.

Idag har jag hållt mig helt till lchf och det har känts bra.

Min man gör detta tillsammans med mig. Vilket känns jättebra. Tror inte jag skulle klarat det annars.

Luccy
0

Tungan ute Kör hårt nu o kliv inte av, min dotter sa idag till mig att jag bantat sen Dacke Fejden…………..den här gången ska jag lyckas. Hoppas du gör det åxå.
Kram Luccy

chigak
0

Tack Luccy. Den här gången ska jag verkligen kämpa för att lyckas.

Kram chigak

Zepp
0

Välkomen! Skrattande

Hoppas att detta är den livstil som funkar för dig!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Emea67
0

Välkommen!

chigak
0

Tyvärr så halkade jag av banan igen. Har mått väldigt dåligt i min fibro en tid nu så jag har inte haft kraft att hålla tillbaks mitt sockersug. Men skam den som ger sig. Har nu börjat ta mig upp ur svackan så imorgon är det jag som tar nya tag och satsar helhjärtat på LCHF.

Maia
0

Hej! och hur går det för dig, Chigak?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

chigak
0

Nu e jag på banan igen. Känner mig sååå motiverad nu. Dagen började med kokta ägg hackade i smör. Det tycker jag är supergott. Till middag har jag tänkt mig fläskkotlett med antingen gräddsås eller kryddsmör. Ska bli gott.

Har vägt mig nu på morgonen så jag kan jämföra. Hua det var inte kul. Men nu ska det ju bara bli bättre och bättre. Har bestämt mig för att väga mig varje lördag. Mäter även midjemåttet.

Mina startsiffror är:

125,5kg

119cm i midjan

BMI 43,4

Sätter ut siffrorna då det för mig är en sporre att kunna se hur det förändrar sig.

jejjja
0

Grattis och välkommen till oss igen håller tummarna att du ska klara det , vi stöttar dej. Flört

// kram jejjja

chigak
0

jejjja: tack!!! Glad

Ska verkligen kämpa nu.

lizaohman
0

hej chigak! Kämpa på, du har allt att vinna. Kokosolja/fett på morgonen, en matsked i lite kaffe, te eller bara ljummet vatten ökar på fettandelen under dagen och håller kolhydratsuget borta. Dessutom har den massor av goda egenskaper, t ex immunförsvarshöjande. Den har alltid prisats för funktionen vid viktnedgång dessutom. Lycka till!

mizztlur
0

Jättelycka till!!

Jag har också varit där…men mår som en prinsessa idag även om jag har många kg kvar än…i början är det viktigast att komma ur kolhydratssuget. Sedan kan man börja med finliret!

chigak
0

Ska testa med kokosfett. Har cocosa hemma. Så det blir det imorgon bitti. Tack alla för era stöttande ord. Det betyder mycket.Glad

chigak
0

Idag har det gått bra. Känns ok så här långt. Imorgon har jag tänkt att jag ska lägga in allt i minmat så jag ser att proportionerna stämmer.

chigak
0

Kom på en sak till. Jag har letat efter recept på äggmjölk. Jag har bara hittat ett med en länk till en sida som är på engelska och de måttangivelserna förstår jag inte riktigtSkäms Så om någon kan hjälpa mig med recept så vore jag jättetacksam….

lizaohman
0

Det verkar variera hur medlemmarna på forumet föredrar sin äggmjölk, men basen är att mixa ett ägg till 2 dl kokande vatten. Tillsätt valfritt fett. Själv föredrar jag att använda 2 äggulor i stället till 1.5 dl vatten. Lägger i en klick kokosfett och använder i kaffe eller dricker som det är (på morgonen). En del kryddar sin "mjölk" med kanel, kardemumma, vanilj, ja vad helst du tycker verkar gott. Det blir också gott i kaffe eller te med kryddad "mjölk". Någon skrev att h*n gör dubbel dos och sparar det som blir över i kylen. Någon annan skrev att det blir väldigt skummigt och gott, men om man sparar det så "lägger" det sig.

chigak
0

lizaohman: tack så mycket. Ska ta och testa det.

chigak
0

Idag har det varit en ganska bra dag. Det enda som inte var bra var att vi var hemma hos mina svärföräldrar och där åt jag en halv fralla. Men totalt under dagen tycker jag det ser ganska ok ut. Kanske lite mycket protein? Har lagt in det på minmat.

Energi kcal:

3529,85

Energi kJ:

14745,95

Proteiner:

153,62

Fiber:

1,83

Kolhydrater:

27,12

Vatten:

796,39

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

315,12

Kolesterol:

1946,41

E-mättade:

121,54

Mättade:

150,89

F-mättade:

22,18

Vitaminer:

A:

1498,85

B1:

3,48

B2:

2,36

B3:

25,67

B6:

1,50

B9:

162,00

B12:

11,77

C:

4,00

D:

8,32

E:

11,35

Mineraler:

Fosfor:

1871,05

Järn:

11,79

Kalcium:

395,60

Kalium:

2134,05

Magnesium:

183,95

Natrium:

5928,45

Selen:

139,33

Zink:

10,51

35Gram Vispgrädde
300Gram Ägg kokt
550Gram Bacon gris
50Gram Smör 80% fett
100Gram Vispgrädde
50Gram Skaldjurssallad västkust m vinägrettsås
45Gram Skinka innanlår gris
50Gram Skinka ytterlår gris
40Gram Vitt bröd vatten typ franska ca 3% fibrer
100Gram Keso färskost 4% fett

chigak
0

Idag har varit en bra dag. Allt har fungerat bra med maten och jag och min man tog en promenad på eftermiddagen. Känns skönt att börja röra lite på sig också. Lägger ut hur mitt matintag ser ut enligt minmat. Tacksam för kommentarer om det ser bra ut eller inte.

Energi kcal:

3557,70

Energi kJ:

14879,20

Proteiner:

81,47

Fiber:

4,75

Kolhydrater:

27,07

Vatten:

1077,39

Alkohol:

14,85

Fetter:

Fett:

339,55

Kolesterol:

1209,30

E-mättade:

78,81

Mättade:

205,05

F-mättade:

34,11

Vitaminer:

A:

2087,40

B1:

0,69

B2:

1,20

B3:

7,60

B6:

0,85

B9:

292,20

B12:

7,69

C:

87,00

D:

3,33

E:

11,73

Mineraler:

Fosfor:

1250,30

Järn:

8,99

Kalcium:

924,30

Kalium:

1966,30

Magnesium:

196,40

Natrium:

2448,60

Selen:

110,11

Zink:

9,33

50Gram Majonnäs 80% fett
60Gram Ägg kokt
50Gram Avokado
70Gram Fläskfärs gris 20% fett
100Gram Broccoli
100Gram Smör 80% fett
50Gram Kokosfett
300Gram Kaffe bryggt
60Gram Kräfta konserv el kokt
60Gram Räkor konserv m lag
60Gram Musslor konserv m lag
300Gram Vispgrädde
50Gram Ost hårdost 31% fett
150Gram Vitt vin halvtorrt el halvsött 12,5 vol. %
100Gram Keso färskost 4% fett

chigak
0

Ingen som vill hjälpa mig??? Gråter

lizaohman
0

Hm, jag kollar på inlägg nr 17 och funderar så här:

Även om du håller dig på 3% kolhydrater så finns det att ta av, särskilt om du vill gå ner i vikt. Dels är mjölkprodukter insulinhöjande (och det är insulinet som fixar in fett i cellerna) OCH dels så har vitt bröd samma insulinindex som socker!!! Insulindex indikerar hur mycket insulin som frisätts. Socker/vitt bröd 100, Mjölk 117 (tror jag…) och potatis 171 (huvvaligen!).  Om du måste ha något att hysta in smör/ost med, så rekommenderas Finn Crisp (4gram kolhydrater per skiva om jag minns rätt) eller Flatbröd (2.5 gram tror jag).

Dessutom så väljer du vinägrette till salladen. Skaldjur är ju magert och det är ju vinägrette också. Där skulle du kunna välja en fetare variant av dressing. Helst en utan vegetabilisk olja, men fetthalten är viktigast i ditt fall med mager skaldjursmat. Du äter rätt mycket protein också, vilket också höjer insulinproduktionen. Totalt under dagen så hamnar du ju i alla fall rätt om man tittar på siffrorna. Siffror säger inte alltid allt, det där med insulinindex är viktigt. Ett överintag av fett, t ex kokosolja, i början brukar sparka igång en viktnedgång. Inget jag brukar rekommendera pga risk för illamående bl a, men om inget annat hjälper så… kokosolja t ex.

Någon annan, klokare, som har någon åsikt?

lizaohman
0

Dag 18 ser hel-ljuvlig ut :D

Kan tillägga att ägg är otroligt mättande och närande och kan presenteras i många olika former. Om man är mest intresserad av fettet så kan man utesluta äggvitan. Ägg är ju gott till alla de skaldjursvarianter du verkar tycka om. Välj den fetaste varianten av majonnäs och Keso (om du inte redan gjort det, minns inte fetthalten).

chigak
0

Tack så mycket lizaohman. 

Jo den 18de kändes mycket bättre. Planerar att bli striktare och striktare då jag mått väldigt dålig vid tidigare försök då jag hoppat direkt på en strikt variant. Så idag ska jag försöka få till en strikt dag har jag tänkt. Funderar lite över mängden protein. Jag väger ju i nuläget 125kg så är det då ok att äta 125g protein på en dag?

Använder mig bara av de fetaste produkterna. Ska försöka dra ner lite på mejeriprodukterna och testa äggmjölk i kaffet. Nu i början så vill jag ju gärna att det ska börja hända nåt med vikten, bör jag då äta mycket fett eller ska jag se upp med hur mycket jag stoppar i mig?

Jättetacksam för åsikter och tips. Är lätt att känna sig lite osäker nu innan man riktigt kommit in i det.

lizaohman
0

Om du inte har diabetes så är 125 g protein den nedre gränsen. Du kan alltså äta mer än så. Äggmjölk i kaffet är bra (kaffe innehåller kolhydrater, men det talar vi tyst om, eller hur hehe) och gott. Krydda med något smaskigt: vanilj, kardemumma, kanel osv - och du får en festdryck! Dr Dahlqvist m fl brukar förorda en upptrappning av fett och en nedtrappning av kolhydrater. Man får känna sig för. Bättre att må bra än att tappa hela ändan på en gång Oskyldig Du har ju redan börjat med kokosolja, som har bra påverkan på omsättningen.

Läs gärna tråden "övergångsbesvär" så att du är mentalt förberedd på vad som kan hända efter en tids LCHF-ätande MEN som är bara under en kortare tid, så man ska inte ge upp. Hur är det, har du fått maken att följa din kost? Min man gick ner 15 kilo och mår finfint. Nu håller han vikten och har blivit av med allergier, snarkning, magkatarr och har slutat prutta Förvånad

chigak
0

Jo då mannen min är med på det här. Tur det för det gör det så mycket lättare för mig. Nej nån diabetes har jag inte så då vet jag att det inte är farligt att det blir en del proteiner på en dag. Försöker hålla nere kolhydraterna så mycket jag kan och det blir ganska mycket fett för jag tycker det är gott. Ska lägga in dagens mat på minmat sen så får jag se hur det gått. Glad

chigak
0

Här kommer dagens matintag…

Energi kcal:

3348,40

Energi kJ:

13996,75

Proteiner:

126,43

Fiber:

0,83

Kolhydrater:

13,90

Vatten:

719,83

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

313,01

Kolesterol:

2059,80

E-mättade:

88,09

Mättade:

148,43

F-mättade:

48,15

Vitaminer:

A:

2465,90

B1:

2,70

B2:

2,72

B3:

22,25

B6:

2,13

B9:

182,75

B12:

14,24

C:

9,70

D:

13,19

E:

16,77

Mineraler:

Fosfor:

1792,40

Järn:

11,41

Kalcium:

682,50

Kalium:

2087,60

Magnesium:

190,25

Natrium:

1913,50

Selen:

156,04

Zink:

12,37

250Gram Fläskkotlett gris m 5 mm fettkant
200Gram Vispgrädde 40% fett
50Gram Torskfilé kokt
80Gram Smör 80% fett
40Gram Ost hårdost 26% fett
45Gram Bordsmargarin Bregott 75% fett berik
180Gram Ägg kokt
100Gram Makrillfilé konserv i tomatsås
60Gram Majonnäs 80% fett
40Gram green wook
30Gram Gurka
30Gram Tomat
120Gram Ägg kokt

chigak
0

Imorgon har jag tänkt att göra torskfiléer i ugn kokta i smör och grädde. Funderar på att använda saffran som krydda. Är det en ok krydda?

Ska väga mig imorgon men det känns inte som att jag har gått ner nåt. Jaja det får morgondagen visa…Glad