Omelettsmet på tetra!!!
OMG!!
Det damp ner ett reklamblad från Netto häromdagen. Bläddrade igenom det lite slött och döm om min förvåning när jag såg att de sålde "Färdig omelettsmet", på tetrapack!! Från Kronfågel dessutom!
Jag vet inte vad det är för smörja i, kanske enbart är ägg och mjölk, men vad sjutton. Orkar man inte knäcka 3 ägg själv längre????
Skrattar! Och håller med. Säkert är det några e-nummer i det där.. Vi får kolla för skojs skull!

Tja, om det nu är äkta vara så är idén inte helt dum. Jag tänker matlåda till jobbet. Nog orkar jag knäcka ägg, men efter att ha städat bort i förväg, och avsiktligt knäckta ägg i väskan, så är jag inte helt emot idén… Förresten! Varför har jag inte tänkt på det: Nog borde man kunna blanda ihop smeten hemma, slänga i flaska/burk, och ta med… Någon som prövat?
Produkten heter "Omelett" och kommer från Kronägg. Jag har letat efter en innehållsförteckening men det finns inte ens på deras egen hemsida. De törs väl inte skriva ut det för det här hittade jag iaf på en blogg:
"Läste innehållsförteckningen och kom fram till cirka 12 ingredienser, varav 3/4 delar var konserveringsmedel och annat som stoppas i dessa förpackningar…"
Dessutom är det en förpackning av kartong med folie invändigt så jag röstar på förslaget att knäcka ägg hemma och hälla i en lämplig flaska om man vill ha lite snabbomelett på jobbet.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

#0 Den kvalar in som årets galnaste produkt. Näst efter Becel m.fl.
Jag blev erbjuden ett gratisprov på detta och frågade den stackars gossen som skulle lämna över det vad det var i. "Tio ägg" sa han stolt, precis som han lärt sig. Varpå jag tog från honom tetran och började läsa högt och gav den sedan tillbaka till honom. Inte snällt. Men ändå.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Jag brukar knäcka ägg och ha i keso eller annat som jag vill ha i omeletten, i en burk. Funkar jätte bra att ta med till jobbet, under förutsättning att det är ett tättslutande lock förstås

#5 Men, Maia, då!

Fabricati diem, pvnc!

I USA är det ju vanligt med sådan smet så egentligen var det väl väntat att det skulle komma, men man tror ju ändå inte sina ögon.

#7 Ska vi äta skit för att behaga andra? 
#5; Mjau! Well done!
Hoppas sånt där smittar av sig, jag skulle också vilja göra såna där grejer. Kommer oftast på vad jag borde sagt/gjort efteråt.
För övrigt känns det knasigt, men den positiva sidan är ju kanske att det kan få några att få smak för omelett. Och efter att dom insett det idiotiska att köpa det på tetra så blir det på vanligt sätt.

har snubblat på liknande preparat på nätet, då jag skulle kolla upp Lindahls Mejeriprodukters äkta smör.
de har något som heter äggröra på tetra:
"Äggröra
Glöm allt arbete med att göra äggröra. Denna tillverkas på speciellt vis och är otroligt god och enkel att tillreda. Häll i en form, in i ugnen ca 5 min. Ta ut rör om, klart! En av våra större kunder är Scandic Hotel i Sverige och Finland, där du kunnat avnjuta den till frukost.
Innehåll
Ägg, grädde, mjölk, kycklingfett, maltodextrin, mod. Stärkelse, jodsalt, kryddor, citronsyra"
Näringsvärden / 100 g
Energi (Kj)
611
Protein (g)
11
Kolhydrater (g)
3
Fett (g)
10
om jag nu skulle råka äta frukost på scandic hotel nån gång, skulle jag tänka mig för både en eller två gånger innan jag skulle äta av deras äggröra.

#0 Hur mycket kostar skräpet?
Runt 30 kr för en halvliter.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Det var ett program med Jamie Oliver på tv i lördags (norsk tv..) som handlade om ägg och kycklingindustrin. Han har visst startat ett korståg mot industriproduktionen. Men där hade de både äggvita och äggula på tetrapack och också ägg på tetra. Det var visst en restprodukt efter äggfabrikerna där det är stort svinn på äggen - dvs de går sönder. Då gör man nya produkter. Jamie gjorde quick på vanliga ägg och på denna färdiga äggblandning och det var stor skillnad i både konsistens och smak. Jag skulle nog hålla mig långt undan. Och - se gärna programmet om ni hittar det. Mycket intressant.

#13 Fy f**n!
Näe, människor (inte här inne alltså, utan de som skulle köpa sk**en). Lär er göra riktig omelett istället.
För det värsta är att folk kommer köpa det, 'bara för att det är så lättvindigt'…
Nä produkten i sig är nog inte att rekommendera men däremot kan det ju vara praktiskt att blanda ihop omelettbasen själv för några dagar framåt så man slipper stå och gegga varje morgon.
Min omelett gör jag på ägg (nähä?), grädde, smält smör, kokosflingor, riven ost och curry. Hälles över knaperstekt tärnad bacon och ätes med krämig aioli.
Varför är det inte morgon redan nu? :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Ooh, maxiq. Kokosflingor i omelett?
Hurgottsomhelst! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#16, nästan som den jag brukar göra. s***n vad hungrig jag blir! Det där med kokosflingor måste jag testa! Och Curry…?!

maxiq:
kanske dags för middag nu då..
eller nått att planera inför frukost?
Glömde att planera …igen! :-(
Så det får bli lite kall Bratwurst till frukost …igen! :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

blev nått liknande ditt Maxiq, fast kom ihåg curry och kokosflingor i sista sekunden.. men de var gott.. smältsmör var de ja stekte äggröran i.. hum hum.. åt strutsmedvurst till de.. .. blev middag..
*undrar om ja orkar äta de till frukost också*

Kommer aldrig köpa det, men hade gärna prövat det om jag blivit tilldelad ett exemplar, förutsatt att det såklartinte innehåller några skadliga skräpsubstanser.