Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 809 ggr
Medlem
0

Dr. Dashtis studier

Jag brukar besöka Dr. Dashtis websida för att ta del av  nyheterna/studierna. På flera ställe uppmanar han att man skall dricka kaffe för att kunna gå ner i vikt, för enligt han höjer kaffet insulinet i blodet.Hur rätt/fel har han egentligen?

Sedan skriver han i matmenyn att man skall ta 80-120 gr kött/ägg/fågel i måltiden och 20 gr mättat fett i form av t.e.x smör/dag. Detta plus att man skall äta mindre än 20 gr kolisar. Enligt honom går man ner i vikt mellan 4-8 kg under 4 veckor.

Vad tycker ni?

lizaohman
0

Hoppsan - ett högre insulinpåslag är inte att eftersträva och befrämjar inte viktminskning. Kaffe innehåller en del kolhydrater, faktiskt. De flesta här på forumet verkar tycka att det är okey att dricka kaffe ändå. Så ock jag!

Wildrat
0

Tja, det bli väl som Annikas 80/80/20 ungefär beroende på vad man väljer. Inget att rekommendera i det långa loppet och alldeles för lite mat för min del (se nedan).

Energi kcal:

941,20

Energi kJ:

3935,20

Proteiner:

63,36

Fiber:

0,00

Kolhydrater:

0,24

Vatten:

214,26

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

77,10

Kolesterol:

726,60

E-mättade:

23,42

Mättade:

43,18

F-mättade:

3,36

Vitaminer:

A:

633,20

B1:

0,20

B2:

0,70

B3:

17,56

B6:

0,90

B9:

69,80

B12:

3,20

C:

0,00

D:

2,86

E:

4,78

Mineraler:

Fosfor:

630,60

Järn:

5,62

Kalcium:

86,80

Kalium:

773,00

Magnesium:

72,80

Natrium:

949,00

Selen:

49,60

Zink:

7,96

100Gram Ägg kokt
100Gram Köttfärs nötfärs 15% fett
100Gram Kyckling kokt
60Gram Smör 80% fett

Jennix
0

Oavsett om man går ner i vikt eller inte så tycker jag att 8 kilo på en månad låter rätt mycket och att det skulle vara påfrestande för kroppen. Inte nåt jag vill rekommendera.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Katti
0

Dessutom var det väl 20 gram fett om dagen och inte per måltid… Känns som ytterligare en svältkost. Vad blir det om man tar bort drygt hälften av smöret från ovanstående? Det måste närma sig cambridgekurens 470 kcal om dagen!

Medlem
0

Jag måste rätta mig. Det skulle stå "På flera ställe uppmanar han att man INTE skall dricka kaffe för att kunna gå ner i vikt".

Wildrat
0

#5 Då stämmer det bättre med andras teorier.

chilisalsa
0

Tror snarare att kaffe är positivt för fettförbränning om man samtidigt motionerar. Sen innehåller kaffe många nyttigheter oxå. För en befolkning i norra norge var kaffe den största källan till antioxidanter exempelvis.

Sen ka man ju påtala några artiklar i läkartidningen…

Kaffedrickare löper mindre risk att avlida i hjärt-kärlsjukdom (gäller även koffeinfritt kaffe):

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2008/temp/PC2664

Kaffedrickande minskar risken för diabetes typ2 (gäller bryggkaffe, kokkaffe ökar risken…)

http://ltarkiv.lakartidningen.se/2004/temp/PC2630

Kaffekonsumption ökar insulinkänsligheten (bra !)

http://ltarkiv.lakartidningen.se/register1.htm

Observera även att man inte alls uppmätt någon förändring av insulinutsöndring pga kaffe !

Slutsats: Drick å njut ! Skrattande

Medarbeterare på Kost

Medlem
0

hehe tack chilisalsa :-D

Han lägger också en stor vikt vid motion och säger att den ökar fettförbränningen.

Synd att han inte har en websida på engelska så att många kan läsa om hans studier och teorier.

lizaohman
0

Kopplingen kaffe och insulinpåslag står det om i boken Fettskrämd, enligt annan tråd. Där påpekades också att kolhydrater ger insulinpåslag. Om man dricker måttliga mängder och ändå går ner i vikt och inte märker någon försämring på blodsockret, ja då dricker man väl inte för mycket kaffe :)  Lätt som en plätt…