Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1045 ggr
pillan1976
0

Socker/Fett statistik???

Jo jag undrar om det är någon som vet. Totalt har ju vi svenskar faktiskt minskat på fett intaget det senaste 10 - 15 åren och under samma tid har vi ökat i vikt.. Jag undrar om någon vet hur mycket vi har under samma tid ökat vårt socker intag.. Vore kul att se dessa siffror… Jag förmodar att det liksom talar för sig själv men det vore kul att se dem svart på vitt om någon vet någon sida där man kan titta på statistik för detta

/Pillan

chilisalsa
0

Tror snarare att på så kort tid det är fördelningen av kolhydrater som ändrats. Mindre från naturligt innehållande kolhydrater och mera från tillsatta kolhydrater, typ socker, majsstärkelse i lightprodukter å så…

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Det där är inte helt enkelt.. men den som har tittat på detta är Johan Hedbrant som har siten Fetmaparadoxen!

"Men SCBs statistik visar också att vi faktiskt äter mer i enlighet med kostråden. Trenden de senaste åren för kolhydrat har varit stigande, vi har aldrig ätit så mycket kolhydrat som nu. Och trenden för fett har varit sjunkande, vi har aldrig ätit så lite fett som nu."

"Med mat rik på kolhydrat äter vi i regel mer kolhydrat än vi kan förbränna."

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1750/LKT0532s2238_2238.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.