Köttfärs
Efter att det i några ICA-affärer omdaterades köttfärs finns det inte köttfärs eller färskt kött på orten där jag bor som inte är packat i skyddad atmosfär, alltså i ngn gas och med lång hållbarhet. Affärerna har helt stängt egna köttdiskarna.
Jag tycker att tex köttfärsen får en bismak som inte ens försvinner vid tillagning. Sist köpte ett par förpackningar köttfärs av naturkött och blev besviken.
Har Ni andra lika erfarenheter?
Har aldrig märkt av något sådant, känner ingen smakskillnad på butiksmalet och gasförpackat.
Nä men däremot är det irriterande att bäst-före-datumet är satt för långt bort. Sista dagen är köttfärsen redan äcklig.
#2 Jag äter aldrig köttfärs med kort datum kvar, blir lite rädd för just det… Men det kan nog stämma som du säger.
Köper direkt från bönder här då färsen och köttet och fläsket är färskt och luktar riktigt gott jämfört med det förpackade i köttdisken som lukter konstigt många ggr.
Har haft en grundregel att helst förbruka färsen samma dag eller dagen efter man har köpt det.

Gasen som används när man packar livsmedel brukar vara kväve, och den har varken smak eller lukt; den är den största beståndsdelen i vanlig luft. Avsikten med att hantera varorna i en miljö av kvävgas är att de inte ska oxidera. Självklart finns det annat även i själva köttet som gör att det ändå åldras och så småningom blir dåligt; vatten gör att fett härsknar, och det finns båda i köttet.

Man har älgkött, så det räcker året runt! Så det MÅSTE vara RIKTIGT EGOLOGISK?
jag är nöjd bara mitt nötkött inte har legat på golvet. någon bismak har jag inte märkt. krydda med salt och peppar, det brukar räcka.
Tack för svaren, efter att jag slutat röka är jag lite osäker om smakupplevelserna. Det kan ju också vara fel bara på ngn enstak förpackning. Upplever dock ingen smakförändring på gasade charkvaror, bara på färska.
Skall kolla om man kan köpa älgkött från jaktlaget och mala själv.
Jag har köpt "gasat" kött på ICA Maxi i Norrköping men kommer inte ihåg vilket märke det var. Något svenskt kött (har Pärssons köttfärs?) men i vilket fall så blir det en fet oljig utfällning när man steker det. När man äter det känns det som en fet hinna i munnen som som egentligen inte smakar så mycket men det är nästan som om det blockerar kryddorna i köttet för inte ens tacokrydda tar sig igenom. Riktigt vidrigt att äta.
Coops "gasade" kött har en tendens till samma sak så numera köper vi bara Sköneros kött eller Östgöta Gårdskött. Vi handlar så sent så att den lilla mängd som Coop själva maler är alltid slut när vi kommer till affären. Men om man kommer ihåg det kan man beställa malet kött på Coop.
Jag har vid flera tillfällen köpt blandfärs som luktar och smakar kopäls! Jag har då inte fått tag på någon blandfärs som smakar som den gjorde förr så jag kommer aldrig köpa blandfärs mer.