Antikvariat
I en annan tråd kom det på tal om att hitta gamla bra kokböcker.
Antikvariat är den gyllene länken…
Jag har hittat många bra recept från gamla böcker som är helt i klass med vårat LCHF-tänk.
Jag minns en kokbok jag såg en gång, minns inte var, hur eller när, som beskrev en hel veckomeny för personer med diabetes (läs ketogen kost). Tyvärr köpte jag den inte då.
Det kan ibland krävas en del detektivarbete att hitta just din bok men plötsligt finns den där…
En varning! I vissa fall finns den bok du är ute efter som nytryck i "vanliga" boklådor för halva priset eller åtminsone billigare. Kolla alltid på flera håll.
Lycka till i jakten!
Jag hittade "Hemmets kokbok" (Arbetarehemmets bokskatt; tryckt 1907) på en loppis. Där står det margarin i alla recept. Men på den tiden innehöll tydligen margarin djurtalg. Författarna rekommenderar hellre kokosfett. Fast smör var ok - många kalorier per krona.
Den innehåller inte bara recept, utan allmänna råd och riktilinjer. T.ex. diskuterar den hur mycket protein man behöver; någon forskare tycker 250 g/dag, men enligt "de nyaste rönen" kan en person "med själsarbete" klara sig på 35 gram, och ändå tilltaga i vikt och styrka… "Man kan - även med uteslutande av köttet - knappast undgå att få nog äggvita" - och sedan kommer flera sidor om hur skadligt det är att äta kött. Kött ska betraktas som njutningsmedel. Riktigt underhållande.
Så man får nog kolla lite på kokböckerna innan man köper 
På tal om antikvariat, så brukar jag leta böcker på
www.antikvariat.net
www.bokborsen.se
www.boknatet.com
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#1 "Där står det margarin i alla recept. Men på den tiden innehöll tydligen margarin djurtalg."
Jodu, redan på den tiden höll man på med "hittepå-fetter" 

Hittade en underbar kokbok på loppis i veckan "Lördagsmiddagen och annat om mat" av Pernilla Tunberg, skriven 1956. Ett smakprov finns under fisk- och skaldjursrätter här på forumet. Fin fransk 50-talsomelett, döpte jag om rätten till. Enda nackdelen med den boken är att det finns en del smarriga efterätter i den. Annars är det mycket smör och grädde som puttrar i grytorna.
#2 Visst var det hittepåfetter. Frågan är väl om de inte var bättre än idag, åtminstone. Såg i någon annan kokbok (senare årgång) att det var lag på att margarin måste innehålla en ganska hög andel fett; då kan det inte ha rört sig om Mini-Lätta, direkt.
#3 Den där omeletten lät inte dum alls; ska testa den.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet

#4 Jag hoppas du förstod att jag var ironisk ang hittepå-fetter…hade det endast varit talg i margarin hade jag gärna köpt det…
Förmodligen blandade de ut det med annat skit även på den tiden.