Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3260 ggr
delight
0

total omställning!

hej alla! Glad Jag är ny här och har nu ätit LCHF i snart en vecka. Tidigare var jag rejält fettskrämd. Ett riktigt "hälsofreak"! Undvik kött och mättat fett. Levde i stort sett på massor av bönor, grönsaker, fullkorn, frukt, nötter och annat magert och "hälsosamt". Studerar och tränar rätt mycket. Men jag mådde aldrig riktigt bra.. kände mig orkeslös.

Förutom övergångsbesvär som huvudvärk, svettningar har jag inte längre uppblåst mage. Har bättre hy och humör.. Och jag får äta mig mätt utan dåligt samvete! Underbart!

Nu till min fråga. Läser till sjukgymnast. Har lärt mig att man måste träna för att gå ner i vikt, lindra diabetes osv. Jag vet inte längre vad jag ska tro. Och inte blir det lättare när hela min hälsomedvetna klass inklusive lärare har denna inställning.. 

Skulle någon vänlig själ kunna reda ut detta åt mig..?

nyborjare08
0

Lagom mycket träning är bra för det allmänna välbefinnandet. Men hård träning för att gå ner i vikt funkar inte. Mycket träning ger ökad förbränning som i sin tur ger ökad aptit. Man äter mer och går inte ner i vikt.

Så har jag förstått att det funkar. Men det finns säkert mer insatta experter här som kan förklara bättre.

Maia
0

Hej och välkommen!!! Kul att du känner hälsovinster redan nu, och hoppas övergångsbesvären går över snart.

Träning är bra. Men inte för viktminskning per se. Däremot blir man glad av att använda sin kropp, vilket tar ner stress och indirekt hjälper detta en att gå ner i vikt. Man får också mer muskler, vilket ökar förbränningen.

Samtidigt är muskler tyngre än samma volym fett och det gör att man lurar sig att man blir tjockare när muskelmassan ökar. Kan vara psykologiskt besvärligt för en del.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Wildrat
0

Träning sänker blodsockret om man inte övertränar då man får höga halter av kortisol som istället höjer blodsockret, därför rekommnderas det till diabetiker. Men som de andra sagt så ökar det aptiten också.

Träning är bra på LCHF också men inte nödvändigt för viktnedgång. Mer och större muskler förbränner mer fett så viktnedgången blir effektivare men det är inte träningen som gör att man går ner i vikt från början…

Inkanyezi
0

Oj, det kan inte beskrivas med bara några få ord, men om du tankar ner Jenny Reimers kompendium om maten så kan du få en ganska god bakgrund till varför den här kosten är bra och varför det är mindre lämpligt att äta mycket kolhydrater.

I korthet handlar det om hormoner och hur fett lagras in i kroppen; människor är olika känsliga, men de flesta får skador som visar sig vid högre ålder av att äta mat med mycket kolhydrater; det är vad som kallas det metabola syndromet, som, förutom fetma och ateroskleros med följande svåra hjärthändelser och stroke, också ger oss diabetes typ 2 vid högre ålder. N.b. diabetes typ 2 har också börjat krypa ner i åldrarna…

Att vara fet behöver inte betyda att man är sjuk, men många av oss tål kolhydraterna sämre än andra, och kan närmast betraktas som överkänsliga.

Träning ger ingen viktnedgång. Det är bra för kroppen att man rör på sig, men det har mycket liten inverkan på kroppsvikten. Vår ämnesomsättning styrs mest av hormoner, och träningen får oss mest hungriga. Ofta görs också felaktiga beräkningar av hur mycket man "bränner" med träning, där man helt glömmer att dra bort vad man skulle ha bränt utan träningen.

"Konventionell bantning" med olika metoder är en lång serie misslyckanden. När en metod inte ger önskat resultat hur mycket den än tillämpas bör den ifrågasättas. LCHF-kost fungerar bevisligen och kan tillämpas utan oönskade biverkningar. Viktnedgång är inte det primära för många som går över till LCHF, utan snarare rena hälsoaspekter. Jag vill inte knapra piller resten av livet bara för att en läkare har fått regleringen av blodtrycket om bakfoten; jag vill inte spruta in insulin när jag blir äldre, bara för att läkarna vägrar att inse att maten är problemet, inte jag. Jag kan välja, och jag gör det. Jag vill vara frisk så länge som möjligt, och den föda som har förbättrat mina blodfetter och sänkt mitt tokhöga Blodtryck och ger mig bra blodsockervärden är det jag ska äta. Den innehåller mycket lite kolhydrater.

Jag har gått ner i vikt genom att begränsa matintaget, men det gav ingen förbättring av blodfetterna eller blodtrycket. Sedan jag gick över till LCHF har jag kunnat minska blodtrycksmedicineringen till hälften och sluta med statin helt. Jag behövde inte LCHF för att gå ner i vikt, men för min hälsa. Än är det bara några månader, men mitt hopp är att jag ska kunna sluta med medicin helt så småningom. När jag förskrevs statin sade läkaren att jag kunde räkna med livslång medicinering för blodfetterna, och nu vet jag att jag inte behöver det. Det är mycket enklare att reglera med kosten.

Så välkommen i gänget. Dina kurskamrater kommer med tiden också att lära sig; du råkar bara vara först i den miljön. Träna gärna, och rekommendera gärna träning för diabetiker, men tala om för alla diabetiker, att vi behöver inga kolhydrater, och att det är kolhydraterna som gör dem sjuka. Kan de ta bort kolhydraterna ur sin kost, kan många slippa insulin och andra minska sina doser väsentligt och samtidigt minska risken för framtida följdskador.

dufva
0

Välkommen!

Vad bra att du provar själv, (och att du tänker själv)

Hälsofreaks finns det en hel del av här också Skrattande och många kunniga som gillar att djupborra i olika frågeställningar..

Du kommer möjligen få omvärdera en hel del av vad du trott tidigare.

Kanske kan du få en del nya tankar att växa i din klass också när du och dom får se resultaten..

delight
0

Okej! Tack för svaren alla, blir lite klokare! :) Träning och motion är absolut bra för rörelseapparaten, cirkulation och lungfunktion. Men vad ska jag säga i framtiden till mina patienter? Att de ska röra sig av dessa anledningar men att det inte hjälper om de ska gå ner i vikt? Att det viktigaste är kosten..? Och då vet jag ju nu att en diabetiker ska skippa kolhydrater och äta mer fett! Frågan är bara vad som händer om jag säger detta?? Riskerar min legitimation?!Läste någonstans att socialstyrelsen godkänt metoden.. Var kan jag läsa mer om det?

nyborjare08
0

Socialstyrelsen har godkännt Annika Dahlqvists metod att behandla diabetiker med lchf-kost, ja. Eller i alla fall så avslog de den anmälan som gjordes av två dietister. Socialstyrelsen konstaterade att hennes metod är i enlighet med "beprövad vetenskap och erfarenhet" (eller något dylikt). Här kan du läsa mer:

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=socialstyrelsen_lchf_%C3%A4r_i_%C3%B6verensst%C3%A4mmelse

Mariaerika
0

Jag har haft en inre kamp med mig själv mot mina egna ideal. Jag har också varit hälsofreak åt andra hållet, med vegetariskt, fettsnålt, mycket bönor och färska grönsaker, inte så mycket mjölkprodukter osv.

Jag kan dra det här ett steg längre också, att jag ätit den vegetariska maten för att man ska belasta kroppen så lite som möjligt, hålla den "ren" som möjligt. Lite grann som en traditionell yogi kanske skulle diskutera, för att energin ska jobba fritt i kroppen och för att man ska vara klar och hög i energi. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det på nåt annat sätt.  

Fortfarande tror min hjärna lite grann på det där, och jag känner mig lite "oren" när jag äter kött. Men min kropp talar ändå sitt tydliga språk med bättre hy (jag får jättetorra händer med självsprickor på av sån där "torr, vegetarisk" kost).

Jag vet inte hur länge det ska vara kamp mellan mina ideal, men jag uppskattar maten med mer fett och protein. Fast jag önskar som sagt att kampen uppe i huvudet skulle bli färdig snart!

helvete
0

Jag har arbetat som sjuksköterska i 40 år och har sett att patientkosten förändrats till det sämre. Jag skulle önska att Jörgen Vesti-Nielsens kostråd i Karlhamnsstudien kunde slå igenom.

MimLan
0

#6 Ja, det är väl inget fel med det? :)

För dig som blivande sjukgymnast kan jag upplysa om att min värk som jag lätt fick i kroppen av vad f-n som helst, numera är borta. Även vid tillfällen som musarm, som ju får anses vara självförvållat, går över på någon dag jämfört med veckor innan. De antiinflammatoriska effekterna är rent sanslösa.

(Min rygg har iofs också blivit bättre, men det berodde på att jag upptäckte MBT-skorna som fixade till ett problem jag haft sedan barnsben.)

chilisalsa
0

Man ska naturligtvis röra på sig så mycket man vill och efter förmåga. Den största effekten om man har stor övervikt tror jag kommer från kortisolminskningen. SNABB marsh i 30 timmar i sträck bränner ca 9000 kcal (= 1kg fett), under förutsättning att du inte äter mer under/efteråt mot vad skulle gjort utan att gå de där 30 timmarna… sannolikheten är ganska stor att man blir hungrigare !?!

Medarbeterare på Kost

Magica1970
0

#0 Lyckliga alla de som kommer att få dig som sjukgymnast! :D Du kommer att bli en extra viktig tillgång för den allmänna hälsan. Och grattis till dina egna hälsovinster.

chilisalsa
0

Det är alltså en magnitudskillnad i hur mycket som är rimligt att gå ner med motion jämfört med en rejäl kostomläggning. Många med större övervikt kan snitta 1 kg i veckan den första tiden bara med kostomläggning och oförändrad motion, vilket motsvarar mer än 4 timmmars snabbmarsh varje dag…

Medarbeterare på Kost

delight
0

#10 Ja jag har läst om fler som har haft inflammationer i muskelfästen men som vid LCHF blivit helt problemfria! Det är verkligen jätteintressant! Speciellt i mitt kommande yrke då många söker för värk i axlar osv. Många sjukdomar som är inflammatoriska ex reumatoid artrit kanske kan botas med den här kosten?? Jag tycker absolut att detta kräver mer forskning! Tänk om jag helt enkelt skulle satsa på att göra mitt examensarbete kring det här.

Det finns säkert många LCHF:are som mer än gärna ställer upp? Skrattande

Och MBT skona är grymma!

#8 Ja jag förstår precis hur du känner… Men fortsätt lita på kroppen! Jag har också märkt att min torra händer är så mycket mjukare.. bara efter en vecka!

#12 Tack! Ja jag ska absolut stå på mig! Skönt att man har ett så enormt stöd här. Den här sidan är suverän!!

chilisalsa
0

#14 Tycker jag du absolut ska göra ! Flört

Har oxå skaffat MBT till sisst… men det är nog en långsiktig process om jag ska bli av med mina piriformisbesvär bara med dom… blir nog sjukgymnasten igen.

Medarbeterare på Kost

Zepp
0

Du har redan fått em massa bra svar.. men jag vill oxå komentera lite; det är "att vara vältränad" som är bra för hälsan, inte nödvändigtvis träningen i sig som om den görs fel kan vara nedbrytande.. och så hamnar dom hoss sjukgymnasten sen!

"Why most of us believe that exercise makes us thinner-and why we're wrong."

http://nymag.com/news/sports/38001/

För att bli vältränad måste man förvisso röra på sig men om man är kraftigt överviktig borde man gå ner först.. sen blir det riktigt roligt att träna och röra på sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.