Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 143 ggr
Airam1
0

Spisflott

Igår stod det Stekt fläsk med Bonnsås på menyn hemma. Ingen höjdarmat utifrån hur flottig spisen brukar bli. Och det är ju närapå lika besvärligt med bacon.

Så jag stekte fläsket på botten i gjutjärnsgrytan. Snacka om vinst! Inget gott flott gick till spillo utan stannade där det skulle vara - mitt i grytan istället för på spisen.

Mervi
0

Ja du och hur många gånger har inte jag bränt mig på detta stänkande flott. Och hur mycket kläder blir förstörda när man inte kommer ihåg förklädet. Flört

anki1
0

Hej alla

Ang. fettfläckar på kläder lärde min mamma mig att hälla diskmedel på fettfläckar och tvätta i tvättmaskinen nästa dag. det fungerar. Det kan förstås hända att maskinen"löddrar" över, men fläckarna går bort

Anki1

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mervi
0

Tack för tipset Anki!, skall prova det. Jag har förstört en helt ny tröja genom att slarva.

BigBr
0

Två tankar om fett:

jag är fortfarande "fettskrämd" så jag kan inte använda stekflottet på maten (godare med smör) Så jag häller ut flottet i en liten glaskål som står vid spisen, ställer ut den till fåglarna när den blir full. Resten torkar jag bort med hushållspapper. Började med detta efter att jag fått tvärstopp i röretLedsen

Inge kul att gräva ut ävjan.

Har skaffat ett gallerlock till stekpanna, fångar upp en hel del flottos.

Kelly
0

Ett annat tips är att köra bacon i micron det går fort och man slipper flottet överallt. Lägg bacon på en tallrik täck med hushållspapper och kör till önskad hårdhet, lättstekt tar ungefär en minut. vill man inte äta det smälta flottet (har lite svårt med det) så kan man lägga lite hushållspapper under också. Går mycket fortare än att steka på spisen och man slipper skura spis och stekpanna efteråt.

ulrika_m
0

Vilket bra tips att ställa ut stekfettet till fåglarna! Själva har jag samlat i dubble muffinsformar och sedan helt enkelt slängt, men det är ju mycket bättre om det blir till nytta.

Jag tycker att stekfettet från bacon får så kraftig smak, nästan bränd. Har provat att göra omelett direkt i pannan efter baconstekning, och det blev inte gott.