Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3578 ggr
KatarinaK
0

Tips vid järnbrist?

Jag har lyckats få järnbrist trots att jag nästan dagligen äter kött. Någon som har lite bra tips mot det? En annan sak, ni som haft det, vilka symptom har ni haft förutom trötthet?

Babz
0

Lever är ett ypperligt livsmedel för att motverka järnbrist. Gillar du inte stekt lever med bacon, stekt lök och gräddsås så prova Margaretas Kycklinglevermousse. Recept finns här på sajten. Använd Sökfunktionen. Ät gärna något med C-vitamin i till (t. ex. färsk paprika) så förbättras upptaget av järn. Undvik mjölk till levern, det ger sämre upptag.

Hjälper inte det så finns järntabletter/kapslar på Apoteket. Somliga kan få trassel med magen av vissa sorter men tolererar andra sorter. Jag brukar be om Niferex-kapslar när jag lämnar blod istället för de tabletter man brukar få och då brukar min mage sköta sig.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

andreas0
0

Är du säker på att det är järnbrist? Det är många andra saker som ger liknande symptom.

Om du vill få i dig mycket järn som kroppen har lätt att ta upp så testa att äta Lever.

KatarinaK
0

Tack för svaren. Ska börja äta lever .

#2 Jag hade lite lågt Hb (115) och sedan tog jag bla järnvärdet som tydligen var "lite lågt". Jag tog även andra prover bla B12 som jag inte fått svar på. Ska ringa på måndag och höra om dem samt om mer exakt vilket järnvärde det var. 115 är ju lågt men inte jättelågt.

Wildrat
0

B12 och folsyrabrist ger också dåligt Hb. Folsyra kan vara lite besvärligt att få i sig har jag läst men det fixar sig också med lever.

Jennix
0

Ja, jag har haft järnbrist tidigare men nu har jag inte kollat upp det på ett tag. Borde göra det och se vad som hänt…

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

flikkan77
0

När jag hade järnbrist så var jag jätteyr i huvudet och kunde svimma om jag ställde mig upp för fort och sånt. Minns inte exakt hur lågt mitt hb var men sköterskan som tog det blev orolig i alla fall och tog det två gånger i fall det första visade fel.

"You just have to belive…"

gluffgluff
0

C-vitamin gör ju att man tar upp järnet bättre. Lite paprika, spenat, broccoli etc med köttet? Broccoli och spenat innehåller ju mycket folsyra också. Eller citron i vattnet? Eller lever naturligtvis, som redan skrivits, det innehåller ju också c-vitamin. Och mjölkprodukter kan ju motverka upptaget av järn, så inte alltid gräddsås till köttet, kanske?

Facklan
0

jag tillhör dom som har höga Hb värden , under mina graviditeter gick värdena ner o jag jobba upp dom med kosten. jag använde persilja fltigt i det mesta hade jag i det , kryddsmör, salladen, på osten ja överallt, jag tvingade mig att steka i gjujärn varje dag, jag åt leverpastej med gulpaprika (C-vitamin), jordgubbar åt jag oxå (jag åt då vanlig kost ) det gäller att hitta en god leverpastej o äta den flitigt.

hoppas du kan få rätt på det

mikaelj
0

Ugglarps! Fina grejer.