Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 1612 ggr
buttercup
0

Carpaccio?

Jag är mycket förtjust i rått kött, och minns de gånger jag fick smaka både fisk- och nötcarpaccio på en restaurang jag jobbade på :) jag är nu sugen på att testa detta igen, men som student har jag inte direkt råd att beställa sånt på restaurang… förstår att det nog kräver en hel del skills i att skära kött, men ändå!

Jag har en lammstek i frysen, skulle man kunna hitta på nåt kul med den? Typ halvtina och sen hyvla med osthyvel XD eller borde jag ta nötkött…

(På tal om rått: råbiff är något jag aldrig provat förut, så ekologisk nötfärs har inhandlats och jag ska nog få mitt råa begär mättat inom kort ;))

buttercup
0

*putt*

Maia
0

Ingen aning om detta. Skulle vara kul om någon som vet mer svarar, så jag hjälper till med puttandet.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

bullmagen
0

Köttet skärs bäst fruset. Gör som med nötkött, skär fina skivor på fruset kött.

Här är ett recept med lamm (dock kotletter)

http://recept.nu/1.140475/danyel_couet/forratter/lamm/carpaccio_pa_lamm

avant
0

Råbiff blev jag också sugen på! Men mald nötfärs är nog inte det bästa att äta. Vanligtvis görs råbiff på innerfilé, det som mer ofta brukar kallas oxfilé och males färskt. Nötfärsen är lite gott (och mindre gott) och blandat som finns i kossan. Däremot om jag tycker nötfärsen är olämplig att äta rå handlar nog mer om behandlingen av den som temperatur, tid sedan malning etc än om innehållet i den.

buttercup
0

jepp, men student som jag är fick jag nöja mig med ekologisk nötfärs och "lyxa" till med det ;) jag tyckte det var gott ändå (jag har alltid älskat att smaka på "smeten" när föräldrarna gjort färsbiffar när jag var liten)

#3 juste det var så man gjorde! tack för länken :) det borde gå bra att göra på min stek… måste hitta nåt bra "verktyg" att banka med bara :P