Skolmaten
Min 19-åriga dotter är min totala motsats dvs hon är jättesmal och har alltid varit.
Hon är 176 cm över havet och väger 59 kg. Det blir ett BMI på 19, vilket är precis snäppet över att vara underviktig. (Ja jag vet att man ska ta BMI med en nypa salt
)
Under hela hennes uppväxt har jag fått dumma kommentarer som "får hon ingen mat, människa" och själv har hon ofta fått höra " du måste äta tös!"
Mycket dumma kommentarer som sagt, speciellt med tanke på att hon redan som liten varit en allätare och inte på något sätt svår i maten.
En liten gourmet var hon också tidigt - när vi var på restaurang så ville hon absolut inte ha grillkorv med pommes eller köttbullar med mos som de flesta andra barn alltid tycks få. Nej nej, hon ville ha LAX! 
Hmmmm, förståndig redan som liten minsann …….
Nåväl, nu blir det inte så mycket kommentarer om hennes vikt för hon är inte lika mager längre utan är klädsamt smal med lagom hull.
Nu vill hon också försöka äta LCHF, dels för att hon tycker det ser så jäkla GOTT ut och dels för att hon är väldigt medveten om sin hälsa och vad man stoppar i sig.
Hon har som sagt inga viktproblem men har länge klagat på (långt innan jag började med detta) att det är svårt att hålla sig mätt fram till lunch i skolan och likaså tiden mellan lunchen och vår middag här hemma.
Blodsockerfall har hon lite då och då och har haft även som yngre.
Skolmaten har hon klagat på länge, tycker den är tråkig, menlös och rätt så oaptitlig faktiskt för det mesta. Dessutom blir man inte mätt någon längre stund utan 1,5 timme efter kanske det börjar suga i magen igen.
Resultat blir att hon och kompisarna ofta hamnar på typ McDonalds eller liknande och karusellen är igång ……. 
Nu har hon fått upp ögonen för vad jag håller på med och har blivit nyfiken och vill gärna försöka sig på det.
I och för sig vill hon inte vara riktigt lika strikt som jag är just nu med frukt eller ett glas juice ibland och dessutom är hon ute på helgen och då blir det några cider eller liknade.
Men jag känner att det är hennes val och när man tänker på det så får hon många vinster ändå bara genom att skippa all pasta, ris, mackor och potatisar som hon har krängt innan så dessa små"avsteg" är inget att haka upp sig på. 
Efter Jul börjar hon sista året i gymnasiet och i den kommunen kostar det 500 kr för gymnasieeleverna att äta lunch. Detta säger hon nu att vi ska strunta i att betala för hon tänker inte sätta i sig den skiten mer! Hejja, hejja! 
Hon ska ta med sig mat själv hemifrån och då blir det sånt som vi kanske haft dagen innan t ex köttfärsbiff, lite sallad, gurka, brysselkål och GRÄDDSÅS gjord på äkta smör och riktig vispgrädde!
De är några stycken i klassen som ska göra detta tillsammans men jag är inte riktigt lika säker på att de andra verkligen inför det.
Att min dotter verkligen gör det tvivlar jag inte på för hon har alltid gått sin egen väg även om det innebär lite motstånd här och där. 
En sak undrade jag förstås: Hur gör hon om det i verkligheten visar sig att ingen av de andra verkligen börjar ta mat med sig? "jamen då tar jag med min matlåda till matsalen och äter med de andra!" - det hade vi ändå tänkt göra svarade hon.
Hmmm, ska bli spännande att se hur skolan i så fall reagerar!?
Kanske de säger att hon inte får sitta där men då jäklar blirt det krut i "kärringen" här!
Ska bli mycket spännade! 

Jag tror inte att det borde vara några större problem så länge det bara handlar om att äta maten. Det kan dock bli lite värre om hon behöver förvara och värma maten i köket. Där kan det bli stopp eftersom det strider mot livsmedelslagen.

Tuff tjej du har. Kanske andra elever hakar på din dotter och hennes kompisar. Många ungdomar i dag är mycket kostmedvetna, många tar starkt avstånd från att äta kött, vilket kan vara tufft om man sitter med sin matlåda i skolan.
Men din tjej verkar ha bestämt sig, stöd henne!
Lycka till

1#
Hmmm, nu när du tog upp det där med värma maten så kom jag på att hon sagt att de får låna microugnarna i lärarrummet. Det är tydligen elever som gjort det ibland.
Fast man kan undra hur lärarna ställer sig till det om det blir samtidigt som de ska värma sin mat - ganska bökigt antar jag?
Detta kan förstås öppna upp diskussioner om att skaffa microugnar till elevernas eget fik på skolan. (Det som bara har godis och annat skräp)
Förvaringen borde man kunna lösa med en sån där liten mjuk kylväska och där kan man ju ha en kylklamp kanske. 
2#
Ja du har alldeles rätt i att många unga är kostmedvetna och en del är det säkert på ett sunt sätt. Men dottern har berättat att många (speciellt tjejer) i klassen äter jättelite, bantar, dricker lättmjölk, är livrädda för fett mm men sen går de till skolfiket och köper läsk (light givetvis) , bullar, kakor och godis och efter skolan blir det ofta McDonalds eller någon Sibylla.
Det där med att det kan bli tufft för en köttätare i skolan om det är många som "hakat på" vegetarian-trenden är säkert sant. Det finns en del i dotterns skola (dock inte alla) och ibland har de fällt en del kommentarer som "hur kan ni på fullaste allvar äta lik!?" Eller: "fattar ni att ni egentligen är MÖRDARE?"
Men dottern svarade vi något tillfälle att "jag äter kött för att det är gott och om jag är en mördare för det så kan jag leva med det.
Ja, tuff med att stå för sina åsikter är hon men hon försöker aldrig att övertala andra utan gör helt enkelt sin grej och låter andra sköta sitt. 
Hon har inte sagt något om att vi börjat med LCHF så de andra vet det inte utan de vill bara haka på att ta med egen mat. Men säkert kommer de att göra stoooora ögon när hon sitter där med sitt bacon, fet ost eller annat smarrigt! 
Ja, jag stöder henne absolut för jag är 100% säker på att detta är nyttigt för vem som helst - mager eller tjock.
Däremot har jag förstås varnat henne lite med att hon måste vara noga med att hon verkligen bestämt sig. Det får ju inte bli så att hon äter den fetare maten samtidigt som hon fortsätter med alla kolhydrater för då kanske det händer saker med den annars så smala tjejen. 
Ska man äta upp maten samma dag så behöver den inte kylförvaras, så snabb förstörs den inte.
Köttfärsbiffar går hur bra som helsta att äta kalla, det mesta i köttväg funkar ju kallt. Ägg behöver ju inte heller värmas. Tråkigt att äta kall lunch varje dag men skulle det behövas så är det ingen katastrof matmässigt.
Håller hon sig till LCHF kommer hon troligtvis att gå upp i vikt lite men bara muskler. LCHF är faktiskt en muskelbyggande kost (för alla) men den som har en låg vikt från början brukar märka det här bättre. Starkare utan att träna, kan det bli bättre?

4#
Ha ha ja men det skulle vara toppen med lite muskler på den tjejen hi hi
.
Hon är inte direkt känd för att vara hrrm …stark. När vi är i stallet och ska bära höbalar eller annat så orkar hon inte mycket.
#5 6månader med LCHF och hon klarar allt själv
. Det är väl ett bra sätt att motivera henne att fortsätta.

Ohhhhh vad härliga framtidsutsikter! Då sitter jag utanför stallet i en baden-badenstol och läppjar på min medhavda kaffe/grädde-blandning! 

Jag tycker att det är intressant att det kostar 500:- att äta skolmaten, ändå erbjuds ingen matsal med micro eller tillagningsmöjligheter. Om det kostar måste de ju ha valmöjligheten att avstå. precis som på vilken arbetsplats som helst måste det då finnas möjligheter att värma mat och äta. Kanske något för arbetsmiljöinspektören?

Detta var en annan sida av det hela som jag inte tänkt på …..
Men det är väl så tyvärr att de flesta knorrar men betalar och säger inget. 
Ungarna äter där för det mesta men om de uteblir så blir det McDonalds.
Jag tror att om vi hade startat med detta när min dotter började i gymnasiet så hade jag förmodligen pushat på min dotter och hennes kompisar att kräva det du beskriver. Nu känns det liksom - va f*n - sista terminen.
Men i och för sig så kan man kanske göra nytta i alla fall för kommande elever om man trycker på lite.
Jag ska faktiskt kontakta skolan nästa terming och fråga var min dotter kan värma sin mat och sitta och äta. Ska bli väldigt intressant! 

kontakta dem redan nu så de har möjlighet att fixa något!
Hoppas det går bra för henne! :D
På högskolor osv. finns det microvågsugnar i rader att värma mat i. Det kanske dom skulle framföra till ledningen i skolan?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Ja, det har du rätt i. Men jag tror jag ska låta dottern prata med dem själv först - hon har alltid varit en sån där "kan själv!"-unge ni vet 
Ja hur skolan än ställer sig till det hela så blir det nog bra i slutänden ändå, hon kan vara ganska envis.
Jag glömmer aldrig när larmen om galna kosjukan kom! Då gick min dotter i grundskolan (kommer inte bara ihåg när det var?)
Tror i alla fall hon gick i lågstadiet eller om hon möjligen börjat i mellanstadiet? Ja hur som helst, hon vägrade att äta nötkött!
Hemma var det inget problem för vi har för det mesta griskött men i skolan! Oj oj vilket rabalder det blev. Hennes fröken tyckte det var trams och blev sur och pratade med mig om det.
Men jag förklarade bara att jag själv äter nötkött ibland men detta är något som hon själv kommit fram tlll.
Jag sa också att även om hon inte är så gammal så får vi vuxna ha respekt för hennes val och tankar och respektera hennes inställning även om man inte håller med henne.
Det slutade i alla fall med att jag var tvungen att skriva på ett intyg på att det var OK att hon inte åt griskött! Har väl aldrig hört på maken!