Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3940 ggr
ulraxe
0

Frukostförslag,tack!

Jag behöver verkligen något gott frukostförslag..jag har ätit ägg i alla möjliga former i en vecka..

Känns som jag ska spy bara jag ser ett ägg nu:)Har svårt att äta yoghurt fil utan ngt sötare till..vanesak jag vet med det är svårt nu…

Jag har bara hållt på i en vecka nu och känner mig energilös och oengagerad i huvet,irriterad…är det så det blir lr…? Tycker att jag skött mig bra med fett och proteiner..har även gått ner ca 2 kg..

men känner nu att om jag inte får  äta ngt annat en ägg i alla former till frukost så ger jag upp…

Så hjälp snabbt tack…

missaz
0

Själv äter jag sällan frukost, klarar mig oftast bra fram till lunch med en stor kopp kaffe med mycket grädde eller äggmjölk i. I början på lchf åt jag dock frukost, mest av gammal vana, åt då mycket ägg; det är ju väldigt lättsamt.

Mitt tips är att du äter rester till frukost. Alla måltider är likställda anser jag; frukost behöver inte bestå av det klassiska som bröd, fil, yoghurt, ägg. En skiva stekt kött eller köttfärslimpa med en kopp kaffe eller the till är lättsamt, gott och bra. Känns detta för mäktigt direkt när du vaknat kan du kanske ta en slät kopp kaffe och vänta någon timme med frukost? Annars är ost/skinkrullar med smör i gott.

Yoghrut blir mindre sur och dessutom nyttigare om du späder den med grädde, kanske kan testas?

Föresten; har du provat att göra äggmjölk? Det smakar absolut inte ägg, är jättegott och mättande! Jag brukar ha i lite vaniljpulver och ett par droppar sötning (inte så att det blir sött, bara för att bryta av med, skippa detta om du inte vill använda dig av sådant) och ibland en msk kakao så blir det varm choklad. En sats med 1 ägg, 1 äggula, ca 30 gram smör och 1,5 dl vatten blir en ganska stadig frukost!

Maia
0

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

MimLan
0

Som missaz redan sagt, ät allt möjligt annat än just ägg. Jag åt färsbiffar med svampsås idag.

Du kan titta under avdelningen som heter "Mat - jag behöver rmåltidstips", där finns mycket att bläddra bland. T.ex. trådar där vi skriver in vad vi ätit under dagen, där kan man välja och vraka bland tipsen.

jaghetersophia
0

gör kolhydratsfattigt bröd så som polarbrödet eller nötbröd

Denna kommentar har tagits bort.
[slamslams]
0

Alla är vi olika,reagerar olika.

Men för mej är det  1 kokt Ägg och 2 sk rökt / varmrökt fläsk som gäller, varje dag till frukost.

För mej som ätit LCHF- kost i 15 månoch denna frukost lika länge, är det inte konstigare än den tidigare frukosten jag åt, som bestod av gröt, bulle o kaffe varje morgon.

Gröt o bulle eller vad man nu har för frukostvanor är så inrotat att det går av gammal vana, skall man då bryta detta mönster uppstår hos många ett problem.

När jag började i aug 07 med att stänga av alla kolhydrater så jag kunde bli fri från sockerbegäret jag hade, tog det ca 4-5 dagar sen var begäret över.

Efter dessa något jobbiga dagar gäller det att inte falla tillbaka till kolhydraterna igen.

För min del ser jag det som samma begär som alkoholister eller  rökare har, om dom skall sluta med  sitt begär går det inte att ta en snaps/vin  eller en zigg då o då för då faller man tillbaka igen.

Den bästa frukosten enl mej är ÄGG o RÖKT FLÄSK, du vänjer dej vid detta också efter en tid, om du verkligen har viljan.

Nu vet jag förstås inte  hur din situation är, hur mycket du vill gå ner eller förändra ditt liv, jag själv är en diabetiker som blivit fri från insulin och tabl för högt Blodtryck, för mej stora vinster, samt har gått ner 21 kg.

Lycka till, du kommer att klara detta , vi lever ett gott o bra liv, detta kommer du att märka när du hållit på ett tag.

ulraxe
0

Tack snälla ni för alla förslag och råd….Provade lite turkisk yoghurt med grädde och pyttelite sötningsmedel..och det gick ner:)

Åt bl.a två ägg till lunch idag och jag känner att det växer i munnen på mig och jag mår illa..så jag tar det lugnt på den fronten ett tag..letar efter nya recept som inte smakar så mkt ägg istället..men jag har iaf fått barnen att äta ägg varje dag…:)

jag känner inget direkt sötsug ngt mer men känner att jag behöver utöka maträtterna lite..ska titta runt lite mera här och låta mig inspireras:)

jag väger ca 70 kg och är 173 cm lång så jag behöver egentligen inte gå ner så mkt, det är mest för att få kontroll på sockerbegäret som jag gör detta…jag känner att jag börjar bli piggare nu och kroppen känns fastare..vet inte om det är inbillningen/önskedröm lr verklighet men det funkar…:)

Tack för all hjälp ännu en gång.

paperdoll
0

Jag vet precis hur du känner! Jag har ätit LCHF i cirka ett och ett halvt år (förmodligen längre) och i början hade jag jättesvårt att äta så mycket ägg, bara tanken på exempelvis omelett gjorde mig illamående. MEN håll ut, till slut släpper det och nu äter (eller snarare mummsar) jag i mig omelett och diverse äggrätter nästan varje dag. Det kan ta ett tag innan det släpper men det blir bra, det är precis som att kroppen måste vänja sig. Lycka till Skrattande

ulraxe
0

jag hoppas det "paperdoll"..för som det är nu så mår jag illa bara av tanken på ägg….

Känner mig illamående rätt mkt nu pga den fett tunga mat jag ska äta..känns som att nu vill jag bara äta lätta saker..men det blir jag ju hungrig direkt på…

Det är iaf en stor fördel att orkeslösheten börjar avta lite..så att jag kan få tillbax min kraft att vara kreativ och nyttig igenGlad

Känns som sagt lite motigt så här i början kroppsligt..men jag har ju läst här att det är övergående..så det är bara att lite på det och bita i hop….

Tack för svaren!

elize-l
0

Idag åt jag kycklinglevergryta till frukost, mums =)

paperdoll
0

Jag hade även svårt för allt fett i början, blev illamående även av det. Det låter som att du är i avgiftningsfasen och då kan man må lite sisådär. Jag var jätteförtvivlad för jag var inte sugen på någonting. Men som jag skrev tidigare, det kommer gå över, det gäller bara att ha tålamod för det kan ta ett tag. Har du provat att mosat eller hacka ljumna ägg med smör? Det är ganska enkelt, mättande och smakar väldigt gott, jag brukar krydda med lite örtsalt (världens bästa krydda). Annars brukar jag äta wasa fiber plus till frukost, en eller två skivor med ett tjockt lager smör och massa ost sen några gurkskivor på, man åller sig inte mätt lika länge som om man skippade brödet en fungerar bra för mig och jag går inte upp i vikt på det, kanske dock inget att rekomendera om man är väldigt kolhydratskänslig. Flatbrödet har jag skippat helt, även om det är lite kolisar så är andra ingrediens socker. Huga! Lycka till! Skrattande

Regina78
0

Jag kan inte nog rekommendera ostkaka (på keso, ägg och grädde m.m)

Smakar inte ägg alls, bara gott!