Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2158 ggr
Gronstedt
0

Grotesk kattmat

Jag var till veterinären med katten. I undersökningrummet hängde en affisch där det bland annat stod att kolhydrater är ingenting för katter och att alla katter är rena köttätare. I väntrummet fanns tidningar med artiklar där veterinärer trodde att det stora kolhydratintaget med modern kattmat gör många katter feta. När vi skulle gå fick jag några gratis provpåsar med mat som skulle vara JÄTTEBRA. Hemkommen kollade jag innehållsförteckningen: Gryn, vegetabiliskt proteinextrakt, biprodukter av vegetabiliskt ursprung, fisk och fiskbiprodukter, ägg och äggbiprodukter, oljor och fetter, mineraler, jäst och frön. Råprotein 31 %, råfett 8,5 %, råfiber 5,3 %, aska 5,0 %, lite tillsatser och elände upp till drygt 51 %. Resten redovisas inte, men man kan ju misstänka att det är kolhydrater.

Jättebra, va? Min katt kommer inte att äta det, i alla fall. Länge leve Orijen, med Mjau när det är kalas och fettslamsor som godis!

Siggebus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det där med djurmaten är en historia i sig! Glad

De är smarta de där djurmats-producenterna (de också).

De har genom årtionden överröst oss med reklam och kampanjer som går ut på att inbilla oss att vår katt eller hund MÅSTE äta det eller det fodret för annars är vi dåliga djurägare som inte vill vår älskling dess bästa.

Ända sedan torrfodren kom har det varit så och det kan vara riktigt jobbigt.

Har man häst som jag har så har det varit likadant lång tid. Producenterna försöker överträffa varandra med att övertyga oss att vi måste köpa just deras mat för annars mår inte hästen bra.

Dessutom står det på säckarna hur mycket man "ska" ge och tyvärr tror många att detta är sanning. Rynkar på näsan

Men det har faktiskt börjat så smått att ske en förändring. Fler och fler hästägare förstår vikten av att fundera lite extra.

T ex: Vad ÄR en häst egentligen? Jo det är ett fullfjädrat betesdjur vars huvudsakliga föda består av grovfoder, dvs gräs av olika slag.

Nu har ju inte vi här uppe i norra delen av jordklotet gräs på vintern men då är det hö, halm och hösilage som gäller.

Man skickar in höet för analys (eller så har bonden redan gjort det) och får till svar vad och hur mycket det innehåller av olika näringsämnen.

Sen utgår man från det och kollar om man verkligen behöver tillsätta kraftfoder som havre, korn eller alla dessa färdigfoder (som förresten brukar innehålla ALLDELES för mycket socker - känns det igen? Skrikandes)

Jag har kollat mitt hö nu för trejde året i rad och jag har inte behövt tillsätta något som helst kraftfoder! Förra året var det bara lite extra protein som jag tillsatte samt mineraler och selen.

Detta året behövs inte heller havre (som jag i så fall ger) och heller inget protein eftersom det var mycket av det i det nya höet.

Så egentligen borde man kunna räkna på vad en hund eller katt behöver? Jag har försökt hitta kunskap om detta på nätet men till skillnad från när det gäller hästar så är det rätt svårt.

Wildrat
0

BARF är det naturligaste för katter och hundar… Googla så hittar ni hur mycket som helst. Hittade det här som kan vara intressant för er i Enköpings-trakten.

parsley
0

BARF:ar min hund och skulle inte kunna tänka mig att ge henne något annat. Som en kuriositet i sammanhanget kan jag nämna att de gånger hon får ister i matskålen är det istret hon väljer först. Ister, kött och grönsaker i den ordningen.

Gronstedt
0

Jag är inte säker på att BARF är så överlägset bra för katter, eftersom det inte innehåller något kött från kattens naturliga bytesdjur, och därmed kanske saknar en del av det som är tillsatt i "tillverkade" kattfoder. Många av kattens bytesdjur är ju fröätare, inte gräsätare, och det torde göra att de behöver annat slags kött. Kanske BARF på ekorre, råtta och kanin vore något för katter? Men att det är totalt överlägsen mat med hälften kolhydrater torde vara uppenbart!

Däremot tror jag BARF är bra för hundar, de är genetiskt mer betingade för kött från de stora djur vi människor äter.

Wenn
0

Min katt äter bara torrfoder samt en slick vispad grädde.

Håller på att gå från Rc kattunge till vuxen. Fick erbjudande om att köpa Orijen med rabatt vilket jag har blandat i men, de bitarna ligger utanför vilket jag tycker är tråkigt då jag anser att det är ett bra foder .

Wenn

parsley
0

#4 Är kaniner fröätare? Äter inte kaniner i huvudsak gräs och hö? Det finns ju reptilägare som föder upp foderråttor till sina ormar. Kanske något även för kattägaren? Obestämd

I vilket fall som helst så behöver katter taurin en aminosyra som finns i hjärtan och energidrycker. Så ger man sitt katt rått kött så måste man tänka på att ge den hjärtkött ibland. Tror att det är att föredra framför Red Bull.

Wildrat
0

#4 Lite lättare att få tag i är väl möss. Säljs också som ormmat. Tror inte det är så svårt att BARFa katter, troligtvis enklare än hundrar som ska ha annat än kött i sin diet…

#6 Läste att Taurin finns i allt kött men det var på Wikipedia

paperdoll
0

Det här är ett svårt och återkommande ämne, jag har haft sådana problem med mat till mina två kissar. En är kraftigt överviktig, den andra är en slank och ståtlig katt som definitivt inte behöver gå ner i vikt. Jag har gett orijen men det tål bara den ena katten inte den andra som bajsar på sig så fort hon ätit det. Barf har jag provat ett tag men min katthona är så van vid sitt torrfoder så hon vägrar äta. Har alltid gett Royal Canin, har nu gått över till IAMS multi-cat, hon i djuraffären sa att det var bra när man har två katter som väger olika då den är proteinbaserad med mindre kolisar än vanligt torrfoder. Nu äter kissarna i stor del blötmat, det vill säga dom sorter som är ganska bra och innehåller lite socker, dvs mjau, ica:s, willys osv. och då får dom lite torrfoder då och då.

Har ni några tips eller ska jag fortsätta såhär?

Halvdansken
0

Har exakt samma problem som du paperdoll. Den ena Barfar sig själv genom att vara en utmärkt musfångare. Den andra fick vi från ett katthem där han ätit sig tjock på torrfoder. Eftersom våra katter går ut (bor på landet) så har vi alltid haft torrfoder stående, och de har ätit när de ville.

Nu med den nya katten så glufsar han i sig allt, kanske av nervositet, tuff uppväxt osv. Jag har börjat ge honom blötmat med extra smör i, och det verkar gå fint. Han äter i alla fall. Ska se om jag kan hitta flott i butiken (jodå, det kan man i Danmark), tror att jag hellre ger honom det än smör.

Har gett dem Dr Hills torrfoder, men det är 35% kolisar, så jag letar nytt som man kan köpa i 10-15 kg säckar. Orijen är inte vanligt här, man får skicka efter det och det är svindyrt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kaisakavat
0

Jag är just hemkommen från stan - med en 2,5 kgs påse Orijen. I jämförelse med ovanstående smörja framstår Orijen som gudasänt.

Lite mumsiga kattstories:

Ända sedan jag var jätteliten har jag älskat kattor och har  fortfarande i färskt minne när grannens katt satt och glufsade i sig en hel gråsparv. Ben och vingpennor spretade åt alla håll ur kattkäften. Gnafs, kras, knäck, kras, gnafs.. Jag - typ 4 år - höll på att glo ihjäl mig. Helt förundrad.

En annan gång hade samma katt bitit hela huvet av en mus. Huvudet var försvunnet, troligen redan uppkäkat. Katten lekte med muskroppen, tryckte tassen på den, varpå innandömen åkte ut och in i hudhöljet genom halshålet.. Mumma!

Men ända sedan dess har jag haft en förförståselse kring vad katter är gjorda för att äta. Och inte är det mjöl eller frön. Skrattande

paperdoll
0

Precis, håller med till 100 %. Problemet med orijen är precis som jag skrev att Lilo inte tål det och bajsar på sig på en gång, sedan har jag varit in på deras hemsida och hittat tvivelaktiga ämnen i den kosten, dels olika former av örter och även en liten mängd majs. Har mailat dom för längesen för att få en bättre förklaring till innehållet, dom har inte svarat än vilket enligt mina erfarenheter tyder på att dom har något att dölja.

Det här är verkligen skitsvårt, speciellt när man har två katter som båda är kräsna på olika sätt. Det bästa vore Barf, men det äter inte tjejen, så det näst bästa för oss antar jag är blötfoder utan socker och massa géle. Svårt, svårt..

kaisakavat
0

Vet att det finns "grejjs" i Orijen som kan ifrågasättas.. Jag frågade på affären: Har du nån gång sett en katt mumsa i sig…

Hon höll med. Men tydligen är det vitaminer/mineraler i dessa grejs. Majset är förstås för att dryga ut..tyvärr!

Dock är kh-mängden mkt låg jmf med andra prod. och andelen animaliskt innehåll är sjuttinånting procent. Och det står "inga köttbiprodukter". Det tolkar jag som att det inte i alla fall är typ päls å sånt i, utan mer näringsinnehållande grejjs.. Näringsmätningarna är gjorda på slutprodukten, inte innan "tillagning" vilket ibland trixas med.

Min katt äter mkt mindre än deras portionsangivelse. Alltså verkar det bli rätt mkt billigare än jag först trodde. Bra.