Vad ska jag säga?
Jag är ny på lchf, det började med att jag tackade ja till att hålla en förläsning på jobbet. Jag är i grunden Kostpedagog, naturligtvis utbildad i SNR-kost. Efter att ha läst om lchf mest i syfte att hitta invändningar insåg jag att det känns som ett naturligare sätt att leva.
Så till problemet: Jag ska hålla min föreläsning, den heter: Modedieter & hur håller jag vikten på ett hälsosamt sätt.
Vad ska jag säga? Som sagt utbildad i SNR, men jag kan INTE med gott samvete längre säga "Tallriksmodellen", margarin osv.
Vill prata om lchf, men det känns extremt att säga att de ska sluta med alla kolhydrater. Jag känner mig inte tillräckligt inläst på lchf ännu (jag pluggde ju ändå SNR i 3 år ochhar nyss upptäckt att jag nog blev lurad).
Är det någon som har några ideér? Finns det någon lightvariant att börja med.
Mitt mål är att frälsa världen, men utan att skrämma bort dem. 

Schysst! :D Du kan kanske ha med Ravnskovs bok om fett och kolesterol. Prata om att dra ner på potatis, pasta, ris och bröd. Berätta också om skillnaden mellan margarin och smör och varför de ska välja naturligt fett framför skokrämen. Hörde förresten någonstans att Becel är lika nyttigt som en cigarett berikad med c-vitamin … hehehehe
Lycka till och berätta gärna hur det gick!
Angående margarin och "nyttiga vegetabiliska fetter", så kan du berätta att människan i stort inte kan tillgodogöra sig vegetabiliskt omega 3, vilket leder till att man i huvudsak bara får i sig omega 6. Starkt inflammatoriskt.
Om att skära ner på kolhydrater: ptja, inte ens Livsmedelsverket påstår att man måste äta kolhydrater för att kroppen skall funka. Vissa organ behöver glukos för att fungera som de skall (däribland en liten del av hjärnan). Det behovet tillfredställs genom att levern syntetiserar glukos. Resten av kroppen (muskler, hjärna) fungerar på en annan sorts kolhydrat som heter keton, specifikt ketonen aceton.
Min kropp drivs vanligtvis av aceton (och fett, naturligtvis!), så när jag äter lite för mycket kolhydrater utsöndras restacetonet i andedräkt. Det är det man syftar till med andedräkten… Värt att notera är att det bara är i själva övergången mellan "lite kolhydrater" och "mycket kolhydrater", dvs att det bara blir ett överskott av keton under en kort tid. Hade jag ätit SNR en hel dag hade jag alltså bara märkt det vid frukost.
Av intresse kan också Andreas Eenfeldts referat av hearingen som Hjärt-Lungfonden hade nyligen vara, se http://www.kostdoktorn.se
Lycka till!

Jag tycker att Ralf Sundberg uttryckte det på ett bra sätt, egentligen kan man inte säga så mycket mer även om mycket pekar på att vi har rätt, iallfall på många punkter!
"Vid alltför hög kolhydratkonsumtion uppstår hos de som är genetiskt betingade för fetma och diabetes höga insulinnivåer samt ett tillstånd som kallas insulinresistens. Höga insulinnivåer leder till ökad fettsyntes i levern från kolhydrater, samt minskat utnyttjande av fett i musklerna för förbränning. Resultatet blir att fett inlagras i vävnader som levern (NAFLD), bukspottkörtelns ö-celler (diabetes), muskulaturen och även i hjärtmuskulaturen (hjärtsvikt), alltså överallt med funktionsförsämring som följd. Enda kausala behandling (behandling av orsaken, inte symtomen) är kolhydratreduktion."
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/search?q=Fettf%C3%B6rgiftning
Sen det där med att mättat fett skulle orsaka hjärtkärlhändelser;
"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans. Den störda metabolismen är inte som man tidigare trott en akut reaktion i samband med infarkten utan kvarstår minst ett år. Sannolikt fanns den där också före infarkten."
http://diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Man kan ta upp detta med hur ovetenskapliga våra kostråd är och på vilka lösa boliner de har kommit till!
Man kan säga att först har man bestämt sig för vad som är nyttigt och sen har man letat vetenskapliga bevis för saken.. inte alltid så lätt!!
Råden som säger att man skall dra ner på mättat fett bygger på studier av margarin.. margarin med transfetter som det var förr i tiden!!
Det är därför som det står max 10 % mättat och transfett i kostrekomendationerna! Hade man tagit bort det dåliga margarinet hade det inte varit några problem med det mättade fettet alls!
" I tidiga studier studerade man ofta effekten på t ex hjärt-/kärlhälsa när försökspersonerna åt mycket "hårda fetter". Eftersom både härdat fett (med transfetter) och mättat fett är hårt slog man helt enkelt ihop dessa två grupper vilket idag ter sig absurt. Med modern forskning visar det sig nämligen att det naturliga mättade fettet inte är farligt men att det är transfetterna som givit alla hårda fetter dåligt rykte."
http://blogg.paulun.se/permalink.asp?blogContentId=124
Kostrekomendationerna v i har idag är inte värda papperet de är skrivna på.. vilket allt fler upptäcker!
"Kostrekommendationerna har alltså ingen förebyggande effekt påkostrelaterade sjukdomar. I framtiden bör sådana rekommendationer tas fram som har förebyggande effekt, påvisad genom vetenskapliga studier, summerar forskarna."
Vad betyder snr- kost?
Svenska Näringsrekommendationer, det är vad som förespråkas av Livsmedelsverket och följaktligen vad alla dietister måste följa.
Observera att "tallriksmodellen" är något helt annat. SNR har betydligt högre andel fett.
Tack för alla bra förslag.
Det ska bli jättekul att hålla föreläsningen, tänk att slippa säga "ät mer frukt och grönt och massa fiber".
Tallriksmodellen var ett trevligt pedagogiskt verktyg på den tiden jag trodde på den…
Justja, glöm inte att säga att fiber är den stora boven bakom alla magproblem idag.

Skulle vara roligt att höra hur det gick, vilket grepp tog du och vilket mottagande fick du?
Återigen: Tack alla!
Föreläsningen var i torsdags, och gick bra. Det var en liten grupp.
Föreläsningen skulle handla om "modedieter och hur man håller vikten på ett hälsosamt sätt".
Så här ungefär blev upplägget:
Vad innehåller maten och vad ska vi med det till
vad är GI
Insulin och fettförbränning
Några olika dieter
(bla. GI, Montignac, Flygvärdinnedieten, Stenålderskost, LCHF)Är tallriksmodellen en modediet?
Hur håller man vikten på ett hälsosamt sätt (Mer fett, mindre kolhydrater osv…)
Mycket diskussion, många åsikter.
Jag tipsade bla om Kalla Faktas Fettkriget. Hoppas de såg det, Första fem minuterna lät precis som min föreläsning.

Ja nu måste dom ha fått något att tänka på när både du och TV säger samma sak!