Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 1538 ggr
Kiboko
0

Yrsel...

Jag har ätit lågkolhydratkost nu i två veckor och det har funkat toppenbra, har gått ner ett par kilo och blivit av med mitt sötsug. Så ikväll hade jag middagsbesök och lagade en god och bra måltid och en liten efterrätt som innehöll lite sötningsmedel.

Någon timme efter måltiden började jag känna riktigt yr.

Undrar om det kan finnas någon förklaring till detta.. drog direkt parallell till sötningsmedlet eftersom jag inte ätit nåt sött på två veckor…   kanske inte alls funkar så.. kanske är en dum tanke, men om det är nån som känt nåt liknande eller har nån logisk förklaring… så vore jag tacksam.

Inkanyezi
0

Händer mig någon gång och brukar alltid vara lågt Blodtryck då. Om det börjar hända oftare och trycket stadigt ligger en bit under 120/80 några veckor minskar jag min blodtrycksmedicinering. Det har jag behövt göra ett par gånger nu med LCHF, och trenden är att det fortsätter sjunka.

För min del är det dieten; jag använder aldrig sötningsmedel, och det behöver inte ha varit inblandat i yrseln.

Jag har tidigare haft högt Blodtryck och medicinerar; är nere på ungefär en fjärdedel av tidigare dosering och hoppas på att så småningom slippa det helt.

Kiboko
0

tack för svaret! Det gick över efter ett par timmar, får väl se om det kommer igen om jag kan koppla ihop det med nåt speciellt. Kanske är som du säger att det kan va lågt Blodtryck, men det har jag aldrig haft förut..

Maia
0

Det finns några som inte kan hålla kolhydraterna för lågt för då blir de yra, men de har i regel lågt Blodtryck. Tror du det kan vara lite övergångsbesvär? Har det kommit tillbaka?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

gluffgluff
0

Jag hör till dem som har lite lågt tryck, jag brukar få blodtrycksfall ibland när jag reser mig hastigt. Det svartnar lite för ögonen, och så får jag stå stilla i några sekunder innan allt är okej igen. Yrsel i timmar låter inte som blodtrycksfall i mina öron. Kolla med läkare om det kommer tillbaka.

Kiboko
0

Tack för era svar. Yrseln har inte kommit tillbaka… vet inte vad det kan ha berott på.