Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 8101 ggr
jessicam
0

Kvinnoproblem...

Nu måste jag fråga någon om det finns nån som stött på samma problem som mej.

Jag äter p-piller, har gjort det i några års tid. Allt har varit bra. Tycker jag har haft väldigt regelbunden mens och ganska lite. Men efter att jag har börjat med LCHF så vill det bli mellanblödningar och mycket rikligare mens! Varför??

Just nu efter julen har jag skärpt till mej lite å forsöker äta lite striktare men inte fakir, har nog alltid lite grönsaker på tallriken. Nu har jag haft "mellenblödningar"  mer och mindre i snart 1 vecka… och nästa vecka ska min "riktiga" mens börja….

Vad tror ni??

Regnglitter
0

Vilken sorts p-piller är det du tar? Har du tagit tabletterna regelbundet eller glömt något piller? Andra förändringar förutom kosten i ditt liv?

jessicam
0

Yasmin heter dom…jag har inte glömt någon men det blir inte alltid på samma tid jag tar dom. De hör till min morgonrutin..men jag jobbar skiftes så vissa veckor stiger jag upp 5 och vissa 9…

jessicam
0

oj en fråga till..andra förändringar..hmmm…näää…

Regnglitter
0

Yasmin är det p-piller som har starkast östrogen-profil (inte mest östrogen men i kombinationen med gestagenet gör det). Vissa kvinnor kan blödningsproblem av dessa. Kanske har din egen hormonproduktion förändrats pga kosten och det ger blödningstrassel. Jag skulle rekommendera att du avvaktar och ser om det ger med sig, annars kanske du skulle prova att byta sort. Det man annars alltid ska tänka på vid blödningstrassel är att utsluta klamydia.

jessicam
0

ok..tack så mycket för ditt svar! Jag ska vänta och se.. Tänkte snart sluta med pillrena…Skrattande

mizztlur
0

Har faktiskt haft det med vid något tillfälle….

Bitta
0

Hmmm. Min mens har varit klockren sedan jag steriliserade mig för 16 år sedan.

Nu, med en vecka kvar på cykeln har jag avslagna småblödningar. Inte mycket mer än att pappret och trosorna får lite kulör, men ändå - det har aldrig hänt tidigare.

Har klarat av två veckor, och precis påbörjat vecka 3. Kan det verkligen ha med den nya kosten att göra?

Skulle vara kul att höra en kommentar från någon expert.

Margareta
0

Jag är kanske inte vad Du menar med expert - men jag är inte förvånad - vi har hört rapporten om mens så många gånger nu att det inte kan vara en tillfällighet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Bitta
0

Hej Margareta!

Det var bland annat dej jag tänkte på…  Glad 

Fattar inte hur du kan vara överallt hela tiden?? Ständigt på pass för att svara och bemöta alla våra frågor och funderingar….

Hur hänger det ihop menar du?

Mimsivimsi
0

jag åt Yasmin ett tag, provade många olika p-piller innan det men alla, inklusive Yasmin gav mig enorma humörsvängningar och depressioner, hade också mycket mellanblödningar. Satte in en hormonspiral för ca 8 månader sedan och det är verkligen något att rekommendera!

Tror inte blödningarna har så mkt med kosten att göra, men kanske?

Margareta
0

Våra hormoner styrs av kosten och hormonerna styr mensen…

sandramaria
0

Jag fick regelbunden mens när jag började äta LCHF och nu när jag har slarvat försvann den igen. Så, jag tror absolut att kosten har inverkan även på detta område.

Rita-S
0

min mens var ostabil innan koständringen (grunnad övergong p-spruta till p-piller) ungefär ett år, och kosten har inte lyckats stabilisera min mens riktig änn. Dock TROR jag att jag har en aning mindre mensvärk. Inte direkt påtagbart, och min mens har det senaste halvåret uteblivit varannan gong trots kosten så det är smått att uttala sig efter 3 mens, men det värkar som det är en liten aning reduktion i värken.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MaMaMade
0

Har ju enligt blodprov tagna på KK kommit in i klimakteriet men…hade näst sista mensen i slutet av nov tror jag o sedan kom den tillbaka här i mitten av jan. Har ingen aning om det beror på klimakt. el kosten (4 v imorgon) men jag blödde i 11 dagar…det var lite irriterande faktiskt!  Får bli duktigt o notera o se hur det börjar se ut. (Förut gick jag som Fröken Ur så det var jätteenkelt att hålla i huvudet. Lätt att planera resor od…sista året däremot!!!)

Tintaglia
0

Nej men Jessicam - har du samma problem - jag trodde jag var ensam om det! Jag åt Cerazette i ett halvår ungefär och det funkade jättebra. Jag hade visserligen hoppats på att mensen skulle upphöra eller åtminstone minska eftersom den alltid har varit riklig, oavsett jag har använt p-medel eller inte. Men den förblev som den alltid har varit.

Men så började jag äta LCHF och då började trasslet. Låånga blödningar som var rikligare än någonsin, och då talar vi byte av dubbla supersizetamponger (jo, efter tre barn går det faktiskt…) samt binda en gång i timmen dygnet runt i två veckor. Efter 4-5 månader tröttnade jag och slutade ta pillren. Och nu, efter ungefär ett halvår har mensen gradvis genomgått en enorm förändring och jag är jätteglad!! SkrattandeDen varar numera bara 5-6 dagar och jag har aldrig haft så sparsamma blödningar!  

Men nu går jag och funderar på om jag skulle våga prova igen med pillren - är det någon som har en susning? Det verkar ju som om något har rättat till sig i kroppen?

Amiechan
0

Oj vad jobbigt att mensen bvlev rikligare! Jag gick direkt på minskning av mensen efter byte till lchf. Mycket skönt - jag har alltid blött ganska länge och kraftigt. Och så minskade pms:en rejält på lchf också. Två dagar tillbaka i månaden - tack! :D

MillisB
0

Vid riklig mens finns det något som heter menskopp, att använda istället för bindor/tamponger, engångskostnad och fortfarande hygieniskt. Se här . Jag har inte något samarbete med dessa, kom över sidan av en slump…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

[cat_allis]
0

Den här kosten har ju god effekt när man har PCOS - polycystiskt ovariesyndrom. Enkelt förklarat många vätskefyllda småcystor på äggstockarna som utsöndrar testosteron och gör att mensen blir mindre/uteblir, viktökning/svårt gå ner i vikt och hänger ihop med det metabola syndromet.
Jag har i perioder haft PCOS - och fick p-piller som "medicin" emot det. När jag bytte kost och gick ner i vikt för några år sen så försvann alla cystorna och mensen blev kraftig och regelbunden.
Jag tror att den här kosten helt enkelt "rättar till" våra kvinnliga hormoner och får maskineriet att fungera som det ska!

För mig som var utan mens i åtta månader när det var som värst så njuter jag nästan av smärtan och blödningarna.. för då vet jag att jag fungerar som jag ska!

Edit: Måste tillägga; när jag var sjuk i min utmattningsdepression tog gynekologen bort p-pillren för mig.
Nu är jag totalt medicinfri och kroppen går trots viktökningen som en klocka..

Pasi
0

Jag läste överskriften och tänkte - Ja vem har inte haft det!?SkrikandesFlört

Brynhilde
0

LOL

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

Jennix
0

#19  Hahaha!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

TheWho
0

Du är kul du Pasi!

MaMaMade
0

O hur ska vi tolka det då, Pasi? Flört

Får jag bidraga m en OT-historia för att höja temperaturen denna dag m, iaf hos oss, -6 grader?

Gud hör din bön 

En man är ute och promenerar på en strand i Kalifornien och funderar över livet när han helt plötsligt utbrister: "Herre, uppfyll en önskan åt mig!"

Plötsligt fylls himlen av mörka moln över hans huvud, och han hör Gud säga med mörk röst: "Eftersom du har försökt att vara mig trogen på alla sätt, ska jag uppfylla en av dina önskningar." 

Mannen säger: 
- Herre, bygg mig en bro till Hawaii så jag kan åka dit när jag
vill. 

Gud svarade: 
- Din önskan är mycket materialistisk. Tänk dig hur mycket tänkande och arbete det krävs för att den ska gå att bygga. Tänk bara på pelarna som ska gå ända till botten på oceanen! Tänk dig hur mycket betong och stål det skulle gå åt! Jag kan göra det, men det är väldigt svårt för mig att uppfylla dina önskningar om så världsliga ting. Ta dig lite mer tid och tänk ut en annan önskan. En önskan som du tycker skulle ära och
glorifieramig. 

Mannen tänkte en lång stund och till slut sade han: 
- Herre, jag har varit gift och skilt mig fyra gånger. Alla mina fruar har sagt att jag är okänslig och inte bryr mig om dem. Jag önskar att jag kunde förstå mig på kvinnor. Jag önskar att jag kunde förstå hur de känner inombords. Jag vill veta hur de tänker när de vägrar prata med mig, varför de gråter och vad de menar när de säger: - ingenting! Jag vill veta hurman gör en kvinna verkligt lycklig. 

Efter ett par minuter sade Gud: 
- Vill du ha två eller fyra filer på den där bron?

Ett litet kulturutbyte m Gubens kusin (man såklart, han ska snart få igen…Flört).

Pasi
0

ASG Skrattande

Margareta
0

Skrattande

DrAnna
0

Skrattande

Wildrat
0

fall.gif image by Wildrat

batman
0

Jag har bytt till vanlig kopparspiral eftersom jag och pillrena aldrig kom överens om och när jag skulle blöda! Första gångerna efter lchf fick jag mer och längre blödning men nu har det gått tillbaka och jag blöder bara ca 5 dagar.

Ingen som vet något om koppar i kroppen? Spiralen avger ju en viss mängd hela tiden! Fot i munnnen

jessicam
0

Tack för alla funderingar och roliga vitsar!Skrattande

Jag tänkte bara äta piller någon månad till sen är det slut med dom. Har börjat planera lilla familjen..Glad Bara jag/vi blir gravid så hade jag tänkt mej att hålla mej till någon slags Low Carb …vet inte hur sanningen är då man är i det….får se. För vad jag har läst så tycker jag att barnen verkat må bra av att mamman ätit LC…

MaMaMade
0

Åååh, lycka till! Skrattande

Elaichi
0

Ha, ja det har då åtminstone inte stabiliserat sig… Tycker aldrig det slutar blöda,  sen kanske det slutar ett tag, börjar lite igen, nytt uppehåll… men jag vet aldrig hur länge eller hur mycket…. Men har vant mig efter några år.

Men intressant att se hur olika det blir, endel mer regelbundna och endel mer oregelbundna… Kan det ha att göra med om man tar övriga horontillskott (typ p-piller)?

Regnglitter
0

#29 Glad Lycka till!!! Hör gärna av dig och berätta hur det går.

#31 Om man tar p-piller och har återkommande bevär med oregelbundna blödningar tycker jag man kan ta kontakt med den som skrivit ut dem och diskutera ev byte av piller/p-metod.

Klarafina
0

Vad intressant detta med ändrat blödningsmönster! Jag har ätit LCHF sedan mars 07 och då hade jag haft min hormonspiral i ca 2 månader. Jag hade ståndiga småblödningar i 3 månader och sedan förväntade jag mig att ha en mindre blödning var tredje månad, precis som "alla andra". Döm om min förvåning när jag alltid har mens! Inte direkt alltid, men vid en blödning vid varje ägglossning och menstruation. Min barnmorska verkade lite fundersam men sa att bara att "det kan vara så", och att jag kanske borde byta preventivmedel.

Är det någon som har liknande erfarenheter? Har någon provat minipiller, vill inte ta så mycket hormoner. Är det lättare att bli gravid när man äter så här, trots piller? Ingen katastrof för mig, men för min man Glad. Vore roligt med en LCHF-bebis!

Har detta diskuterats tidigare här, var kan man isf läsa om det?

Amiechan
0

#33: Vet inte alls så jag puttar tråden lite :)

Dock åt jag minipiller i ett par år. Jag slutade med det när jag åt antidepressiva. Min kropp klarade inte av kombinationen antidepp+minipiller=ingen lust. Enbart det ena eller det andra gav ingen lustsänkning för mig, men kombon gjorde det.

Regnglitter
0

#33  Har du kollat att spiralen sitter på plats? Kan du känna trådarna, är de lika långa som vid insättningen? Det har visat sig att det är vanligare med blödningstrassel om hormonspiralen hamnat lite ur läge (ex om den glidit ned lite). Är din nuvarande blödningsmängd "normalstor" eller mindre än tidigare? För en del kan det ordna till sig om man byter till en ny spiral, men de kostar ju en del i inköp och man har ingen garanti för att det fungerar med nästa.

Hur såg ditt blödningsmönster ut innan du satte in spiralen? Är din nuvarande mens som tidigare i mängd eller mindre än tidigare?

När det gäller hormonmängd är Levonova det hormonella p-medel som ger absolut lägst dos hormoner. Därefter kommer mini-piller (Exlutena, Mini-Pe) och sedan östrogenfria p-piller (Cerazette) Det som gäller för alla dessa metoder är att de är utan östrogen och att man inte kan "styra" sina blödningar, man får prova sig fram vad som passar bäst.

Jag tror inte att det är större risk att bli gravid om man äter LCHF så länge man tar pillren regelbundet.

Det blev många frågor och mycket information. Försökte få med det som kanske var av intresse för dig. Du behöver naturligtvis inte svara om du tycker det känns för personligt.

Klarafina
0

Tack för ditt svar, Regnglitter, jag har verkligen funderat över detta och är glad för all hjälp jag kan få, särskilt som min bm inte kan hjälpa mig. Spiralen sitter som den ska, har kollat upp det. Allt såg jättebra ut. Jag har inte känt trådarna själv, känns lite läskigt. Vill egentligen inte ha spiralen alls, vill inte ha en främmande sak i kroppen. Vill hellre ha ett litet barn i livmodern! Min man vägrar dock, och med två friska fina barn har jag inte mycket att sätta emot. Är känslig för hormoner; de påverkar lusten kraftigt.

Blödningsmängden är mindre, mest rejäla flytningar i 1-3 dagar, eller så rejäla blödningar i 1-3 dagar. Blöder ibland lite efter samlag. Hade "normal" blödning tidigare, inte särskilt mycke/lite, regelbunden.  Blödningsmönstret är helt upp och ner nu, dvs det finns inget mönster alls! Det kommer lite då och då, varierande mängd. Jag vet aldrig när eller hur mycket, men det är minst 2ggr/månad. Irriterande! Funderar på att plocka ut den och prova minipiller ändå. Helst skulle jag vilja vara "hormonfri" eftersom jag mår bäst då, men då finns ju "risken" att jag blir gravid igen…Glad

Mimsivimsi
0

Klarafina, du behöver inte vara orolig!

Jag har också hormonspiral Levanova. Första 2 månaderna hade jag lite stänk-blödningar som sedan gick över. Sedan jag började med LCHF 8 månader sedan har jag "mens" 1 gång i månaden i ca 2-3 dagar, men bara väldigt lite blödningar. Det är nästan exakt en gång i månaden.

Jag har hört om andra som också har det så, vet inte riktigt hur det funkar men det ska vara normalt även med hormonspiral.

Tycker du det är jobbigt så ta ut den. Själv tycker jag att den är det bästa preventivmedel jag haft då den har minst hormonutsläpp i kroppen, man får inga humörsvängningar och det finns ingen risk att man glömmer piller..
Den ska tydligen också vara mer säker än sterilisering. 99.9% skydd mot graviditet.

Regnglitter
0

Klarafina, du känner själv vad som är bäst för dig. Det låter bra att mängden minskat men besvärligt med mellanblödningarna.Trots att spiralen fungerar jättebra för många och det finns mycket annat att välja på finns det en del kvinnor som har svårt att hitta ett bra p-medel. Fundera ordentligt, läs på och gå på din egen känsla.

Har du hört talas om "Persona"? Man kissar på stickor som "Persona" läser av och berättar när du riskerar bli gravid och när du inte gör det. Den har 94% säkerhet och det finns en del kriterier som man bör uppfylla för att kunna använda den. http://www.persona.info/se/NaturligtarP.cfm 

Sedan får man inte glömma bort att det finns mekaniska skydd som kondom och pessar.

Det jag har funderat lite över är om en del av de kvinnor som byter kost till LCHF blir med uppmärksamma på sin kropp och börjar fundera över/ känna mer hur extra hormoner påverkar kroppen? Men det kanske får bli en annan tråd/fråga.

Klarafina
0

Regnglitter, tack för tipsen, ska kolla upp det.

Angående dina sista funderingar tror jag att du kan ha rätt. I mitt fall blev jag mer uppmärksam tack vare mina båda graviditeter. Slutade med piller sommaren -02 och har sedan varit utan konstgjorda hormoner till hösten -06. Jag tror att det krävs en "hormonell förändring" för att vi som ätit piller sedan tonåren ska lära känna våra kroppar. Den kan bestå av kostomläggning eller graviditet. Jag har iaf aldrig mått så bra som under graviditet och amning, dvs en känsla av lugn och harmoni i kroppen. Intressant fråga hur som helst, spinner gärna vidare på den och andra "moderna" fenomen som tex stora bebisar, foglossning…

Sagajo
0

Undrar om det är flera som blöder mindre (markant mindre) vid mens när man äter LCHF? Äter inga p-piller och jag kunde inte riktigt utröna av tråden om det är vanligt att det blir så här mycket mindre. Jag vet att mens kan "utebli" om man äter jättelite men det har aldrig hänt mig förut (och jag har inte precis ätit jättelite Flört).

Pasi
0

#40 Det är främst om man äter extremt fettsnålt som mensen kan utebli, tror jag…..vilket ofta är en följd när folk svälter sig kraftigt.

Annars verkar kosten stabilisera flertalet hormoner i kroppen….när insulinet åker berg-och-dal-bana så dansar oftast de andra hormonena med. Ställer till med mycket. Kanske stabilisering du upplever!?Glad

Sagajo
0

Kanske… men så mycket mindre?! Jag får väl vänta till nästa månad och se vad som händer då. Det är superpraktiskt om det skulle vara så!

estrid
0

Jessicam, det är inte så att du äter omega-3 tillskott??

greensis
0

Det finns också en tidigare tråd i ämnet som heter Intima förändringar på LCHF-kost där många har skrivit om förändringar i mensen.

#43 Skulle omega-3 påverka mensen? Jag äter höga doser omega-3 och har tidigare haft problem med mellanblödningar. Detta försvann dock i somras när jag ökade dosen för att behandla pollen-katt-mm-astma.

Fabricati diem, pvnc!

Caena
0

jag väntar med iver för att se hur det ska bli med mensen, började ju precis med lchf när mensen var slut förra ggn.. 
kände knappt av ägglossningen som jag annars brukar krama magen över..

Sagajo
0

Aha, den tråden kom inte upp i min sökning!

missaz
0

Jag använder p-spruta och har mer "starta-upp-blödningar" nu än förra gången jag använde denna preventivmetod. Tror faktiskt att det beror på kosten eftersom hormonerna påverkas av det vi äter. Hoppas bara att detta är övergående; tål knappt några p-medel i övrigt och vill IIIINTEEE bli gravid. (kan knappt se en karl naken utan att bli gravid när jag inte använder preventivmedel….)

bullmagen
0

Sagajo: Jag blöder mycket mindre med lchf (och jag äter en del fett…). Både mängden och längden har minskat Skrattande och jag äter inte heller några hormonpreparat, dock omega-3, hur påverkar det blödningar, estrid?

Frihet07
0

Jag blev av med mensvärken och migränen i samband med mensen ett par menstrationer efter att jag började äta LCHF - möjligen har den blivit rikligare de första tre dagarna.

Will
0

Jag äter inga p-piller eller liknande men min mens har blivit oregelbunden sedan LCHF-start. Inga mellanblödningar, men lååånga cykler.Obestämd Rattarna blir inte ömma innan mens längre i alla fall. Skrattande

Aniara4
0

Som jag skrev i tråden "Intima förändringar på LCHF" så har jag fått tillbaka min mens (i full skala förra månaden! Rynkar på näsan) vilket jag inte alls tycker är kul eftersom jag skaffade hormonspiralen för 1½ år sedan mestadels för att få slippa eländet!

Jag antar att det är ett slags "normalisering" av det "onaturliga" tillståndet att inte ha mens…

missaz
0

#51 men blä! Just vad gäller detta VILL jag ha det onaturliga tillståndet, hatar verkligen att ha mens och använder p-sprutan främst för att slippa den. Hopas verkligen att min mens väljer att försvinna och inte att normaliseras!

Mimsivimsi
0

Jag har inte orkat läsa igenom tråden men vill bara säga att jag blev galen av yasmin efter ett tag. Var problemfri i början men efter en tid fick jag sådana humörsvängningar att min pojkvän trodde jag blivit tokig. Inte ens en kost hög på fett och låg på kh hjälpte.

[cat_allis]
0

Jag har/har haft diagnosen PCOS, även om jag inte har haft några synliga cystor på äggstockarna vid ultraljud sist jag var till gynekolog. Iofs flera år sedan nu.. men ändå.

När jag äter LCHF så får jag kraftigare blödningar och väldigt mycket mer smärta än när jag äter fel mat. Det är jobbigt, men samtidigt så tolkar jag det som att jag är fri från pco-cystorna och att allt fungerar som det ska därnere då.

Nu är jag dessutom 44 år, och om man ska tro mamma och flera kvinnliga kollegor så blir mensen värre ju äldre man blir innan man hamnar i klimakteriet..

Äter inga p-piller eller andra hormontillskott och har heller ingen spiral insatt. Här får mannen i huset sköta preventivmedelsbiten!

Sagajo
0

#54 Jag tycker också det är bra om mensen blir "ordentlig" (i lagom doser) så att man vet att allt är som det ska och liksom rensas ut.

sussie
0

Vet inte om det har med saken att göra men efter att jag gått över på LCHF (ca ett år senare) fick jag myom och blödningar typ hela tiden under ett års tid. Jag fick ett par riktiga störtblödningar också, har ätit p-piller "hela livet" pga menssmärtor provade även p-spruta då jag blödde konstant. Slutet kom då jag gjorde en hysterektomi, det bästa jag gjort i hela livet - ännu!!

estrid
0

Har tyvärr också fått jobbigare menstruationer. Varje gång har dom varit minst en vecka försenade och också medfört jättepsm, med nedstämdhet och illamående (vilket jag aldrig haft förut).

estrid
0

pms skulle det förståss stå…

trollebarn
0

#51 och #52

Precis - jag har valt att ha ett preventivmedel som gör mig blödningsfri och vill ju att det så förblir! Jag hade p-spruta i över 12 år och har nu, för två år sedan, bytt den till en p-stav, och varit blödningsfri hela tiden!

Nu, efter att ha lagt om min kost så har jag fått en "månatlig" (inte 4 veckor emellan, utan 6 veckor) som är riklig och håller i sig i ca 10 dgr. (hade tidigare, för x antal år sedan, blödningar som var små och korta…)

Nu ska jag dessutom ut och resa - långsemester - och hade verkligen inte räknat med att behöva såna här kvinnobesvär under tiden! Fast, jag kommer ju inte kunna styra min kost på samma sätt, så äter jag kolisar så kanske den försvinner igen…

missaz
0

#59 Min mens har nu hållit sig borta i flera veckor! *peppar peppar* tog en ny spruta i fredags, så jag hoppas att det inte gör att det startar upp igen… Hoppas du slipper blödningar på semestern! Då vill man ju gärna slippa…

jejjja
0

jag äter neovletta´ 28 och min mens har minskat en hel del och har den bara i 3 dar, innan alltid i 5 dar så det är nog med lchf som den har ändrats Skrattande

uzie
0

Intressant tråd! Jag har ätit LCHF sen 1 maj -08. 15 nov -07 åt jag mitt sista p-piller efter regelbundet användande i nästan 20 år. Konstaterade glatt att allt kom som det skulle och var regelbundet, måttligt och fint.

Men efter 1 månad med LCHF började den hoppa över och bli oregelbunden igen och ju mer hardcore jag blivit desto mindre har det kommit. Inga stora livsomvälvningar eller så, bara övergång till ny kost.

Orsaken till att jag började med p-piller var kraftiga och oregelbundna blödningar och orsaken till att jag slutade var att jag knappt haft mens på flera år (samt var singel). Det var efter en diskbråckoperation -99 som mensen försvann igen efter flera års regelbundenhet men det skulle inte vara nåt samband, enligt ortopeden…

flikkan77
0

Jag har haft p-spruta i lite mer än ett år och det fungerar super! Inte en enda blödning sen första sprutan. Har haft hysterisk mensvärk (kräker och svimmar och sånt) med jätteblödningar och det är så skönt att slippa det.

Sen att jag är så spruträdd att jag nästan svimmar varje gång jag ska ta sprutan är en helt annan historia. Flört

"You just have to belive…"

missaz
0

#63 Är extremt spruträdd jag med, men det är ju bara var 3:e månad… Jag ser det som terapi mot rädslan! Cool

flikkan77
0

#64 Precis min tanke med, ett litet stick var tredje månad är ju ingenting! Dessutom gör vissa insektsstick mycket ondare. Utom den gången hon råkade sätta sprutan i en nerv, kunde inte gå på benet på ungefär en hel dag. Sen går det bättre om jag slipper se när de tar upp den stora sprutan med den stoooora nålen ur förpackningen. Oskyldig

missaz
0

#65 Har åxå varit med om att bli träffad i en nerv en gång, det gjorde verkligen såååå ont!!! Är mycket det som gör att spruträdslan håller i sig tror jag; man väntar bara på nästa gång det ska hända…. Skrikandes

flikkan77
0

#66 Ja, fast av nu fem sprutor så har det bara hänt mig en gång, men jag känner igen rädslan, men förra gången så märkte jag inte ens av att jag sticket. Fattade inte att hon var klar när hon tog fram plåstret. Det var var en mycket bra känsla så nu är jag positiv till nästa gång. Cool

missaz
0

#67 Visst är det så; det GÖR ju inte ont om de sticker bra. Men det KAN ju göra ont, man vet ju aldrig! Förvånad

MimLan
0

#65,66 Jag har fått sprutorna i nerver flera gånger om. De första åren gick jag och lät de inkompetenta barnmorskorna på flera olika vc sätta sprutorna. Det var helt enkelt standard att det skulle bli plågsamt och de ansåg hela bunten att jag inbillade mig att det hade med deras sprutsättning att göra. Efter det lät jag mina pojkvänner sätta sprutan efter mina instruktioner, sedan har jag lärt mig att sätta dem själv. Inte någon gång har det blivit problem sedan dess.

Jag har verkligen mycket emot barnmorskor, inte bara för att de inte kan sätta sprutor, jag har sett dem både som patient och som praktikant, men de verkar vara en mer inkompetent grupp inom vården än de flesta. Jag har några tankar om att de anser att allt är så j-a naturligt med deras jobb att de inte behöver vara professionella.

Aniara4
0

Jag tänkte faktiskt häromdan på hur det verkar finnas två distinkta typer av barnmorskor. Jag har träffat på dels underbara, lyhörda, kloka barnmorskor, och dels nonchalanta okänsliga typer som i vissa fall verkar veta mindre än vad jag gör om vissa saker. En fällde en riktigt okänslig kommentar till sin praktikant vid en cellprovtagning (hon verkade ha glömt att det fanns en person i andra änden av muttan!) och fräste sen irriterat åt mig att slappna av då. Andra är å andra sidan desto mer medvetna om allt som KAN upplevas som jobbigt och har en massa knep för att få en att känna sig trygg. Jag skulle tippa att metod 2 är betydligt mer effektiv för att få någon att slappna av…

missaz
0

#69 Det är nog både-och inom den yrkeskategorin åxå… Min ordinarie barnmoska är helt suverän; proffsig och duktig, lyssnar på min önskan och agerar med allt hon har för sina patienter.

Däremot har jag åxå träffat på en hel del pucko-barnmorskor. Senast var det när jag födde min dotter för 3 år sedan. FY säger jag bara! Fast jag hade fött 2 barn tidigare och anser att jag känner min kropp och vet vad som händer under en förlossning lyssnade de inte ett skit på mig och struntade helt i mina önskningar. Dessutom skrev de fel i journalen; de försökte tvinga mig att ta lustgas vilket jag absolut inte ville, sedan skrev de i journalen att jag använt smärtlindring; lustgasen alltså.

Blir fortfarande så arg och ledsen när jag tänker på när min tös föddes; det skulle ha varit så underbart, men de slet och drog i mig i total hysteri och lät mig inte föda som jag ville… Man har liksom inte så mycket att sätta emot mitt i krystvärkar när 4 personer drar och sliter i ens kropp för att man ska vara i det läge DE vill.

Kan tillägga att det inte var något fel så de DÄRFÖR drog i mig som om jag vore ett paket; allt var bara fint! Problemet (för DEM) var att det gick fortare än de trodde, något som jag sa till dem att det SKULLE göra eftersom det gick rätt snabbt gången innan.

När jag kom in var jag öppen 7 cm, de sa då att "detta kommer att dröja ett tag" jag sa att det kommer det inte alls, värkarna var extremt täta och jag kände efter bara ca 10 minuter på rummet att det var dax att krysta. De försökte tvinga mig att sluta med det och tryckte ner mig i sängen på sidan för att krystvärkarna skulle ge med sig. När jag sedan sa åt dem efter några minuter att "nu kommer bebisen" lyssnade de inte först, jag var tvungen att skrika åt dem att det var på allvar! När de då såg att bebisens huvud var nästan ute började de gapa i panik och sa åt mig att jag måste över på rygg.

Jag informerade dem att det inte fanns en chans att jag skulle vrida mig över på rygg med en bebis i förlossningskanalen som ju fixerade mitt bäcken, dessutom ville jag bara vara ifred och jobba vidare med att föda mitt barn; jag tyckte de kunde hålla sig i de "nedre regionerna" så jag och sambon fick göra resten ihop.

ICKE! De övertygade min sambo om att jag absolut måste över på rygg, så 3 barnmorskor/sköterskor och min sambo (som var rädd och trodde de hade rätt) slet och drog i mig för att få över mig på rygg medans jag skrek åt dem att låta mig vara och kämpade emot.

4 mot en gick dock inte; de fick min överkropp på rygg och höll mig fast så medans underkroppen med en bebis på väg ut låg på sidan mer eller mindre. Detta gjorde så förbaskat ont att jag var tvungen att baxa underkroppen över i ryggläge åxå….

Har sagt till min BM på hälsocentralen att OM jag skaffar fler barn åker jag aldrig in på förlossningen igen, jag föder hemma! Hon förstod mig, gjorde en anmälan mot personalen som var med vid dotterns födelse och lovade mig att om det blev en till bebis så ska hon komma hem till mig och  hjälpa till med en hemförlossning.

Oj, långt inlägg! Skäms

MimLan
0

Det är verkligen absurt att de struntar i en som fött flera barn tidigare och kan sig själv. Sådana personer skall öht inte jobba med människor. Skönt att du har bra stöd i din bm hemmavid!

I dagens DN finns en artikel om att 20% av sjukvårdskostnaderna går åt till extra inläggning för felbehandlingar. Undrar hur stor andel som går åt till ohälsa i övrigt, som t.ex. statinutskrivandet orsakar och som inte anses vara felbehandlingar.

flikkan77
0

Nu har jag inte förr några barn men de barnmorskor jag har träffat har jag kännt sen innan och det är rätt avlsappnande. Kunna ligga och prata om annat och känna att man är i goda händer. Underbart!

Braille
0

Ingen som har blivit av med mensen till följd av kostomläggning?

Det är nämligen det som hänt mig (inne på tredje månaden LCHF nu utan mens).

Wildrat
0

#74 Hur gammal är du och hur mycket (och vad) äter du? Utebliven mens är inget bra tecken…

uzie
0

#74, se mitt inlägg #62.

Ringde sjukvårdsupplysningen och fick beskedet att avvakta lite till eftersom det kunde bero på kostomläggningen i alla fall. Skumt tycker jag eftersom jag för 2 år sen fick beskedet att PCOs skulle bli bättre, mensen jämnare och jag må bättre om jag bara gick ner i vikt. Och det är ju det jag gjort…..