Vaniljpulver
Jag har nu försökt hitta vaniljpulver på våra två stora livsmedelsaffärer….men det finns inte.
Var hittar ni vaniljpulver?
COOP
Min ICA-affär i Sala har det i alla fall. Det står bland"baknings"varorna- En lite burk i brun kartong .Heter: Vanilla
ground organic vanilla powder. Små bruna frön från Sydafrika
företag www.khoisantea.com

Ica Kvantum i Landskrona hade inte det iaf…..
Får be ngn kolla på Coop - har inte vi i L-a
.
Tack!
Köper åxå mitt på Coop… Fråga i affären, det är en liten oansenlig förackning, så du kanske har missat den? Eller om de inte har; be dem ta hem!

Coop & Hemköp, en liten typ 3x3x3cm brun kartong blan bakvarorna.

Oj, verkar ju inte så bra då. Men kan jag använda vaniljsocker då? Blir inte riktigt klok på om det är ok eller inte.
Hade varit gott i lite grädde med hallon till…. 
COOP i Sala har också Vaniljarom,Dr Oetker, flytande i en liten brun flaska, 30 ml. Säkert en massa onyttigt i men jag anv. bara ett par droppar i grädde för att få lite vaniljsmak

Jag gillar vaniljpulvret. Tycker dock att vaniljstång är godare, men det är kanske inte så konstigt. Vaniljpulver är torkade vaniljstänger som blivit urskrapade, torkade och malda. Äkta vaniljsmak med lägre kvalitet. Ok för vardagsbruk enligt mig.
Smaken blir bättre om det värms upp så aromen får komma ut. Bara nedrört i kall mat/grädde blir det inte lika gott.
Vaniljsocker däremot är ju bara florsocker med vanillin - syntetisk vaniljsmak.

finns på vårt kvantum i skövde ….

# 10 visst vet jag det. Jag vet också att vanillin bara är en av hundratals molekyler som ger smaken från vaniljorkidéns frökapslar. Oavsett så är det florsocker med syntetvaniljlukt. Ungefär som skumbananer smakar banan…
*springer omkring på pianot*
Tack för förtydligandet! :-)

# 13
Oooh springa runt på piano. Sexigt
Me like alot.