äggmjölken!
Nu har jag gjort min första sats och jag måste erkänna att jag var skeptisk men…vågade mig på en liiiten smutt au naturell och jösses det smakar ju grädde!!!!
Hälften hällde jag sen i en mugg ihop med lite ögonkakao och jäklar va mumsigt. Resten står nu i kylen och inväntar kvällens "middagslatte"…
Så nu är det bara att vänta och se vad som händer. Stannar det nere (snällasnällasnälladethärkanjaglevapå!!!!) eller blir det porslinsbuss. 
Nu ska jag snart iväg och testa bilen och har inget hänt inom närmaste halvtimmen så kan jag nog sälla mig till äggmjölksfancluben yippie!
Precis som många andra här så tror jag att jag kan vara betjänt av att dra ner på den äkta grädden så det här är (om allt stannar där det ska eller åtminstone kommer ut i rätt ände) ett fantastiskt substitut.
Förresten, nån som provat det i matlagning, typ på sluttampen i en gryta? Jag använde bara gulor den här gången, kan det funka fullt ut som grädde/cremefraiche-ersättning tro?

Provade också äggmjölken här omvekan med samma skepsis som dig, vart ochså glatt förvånad och ska göra i kväll som jag ska använda i teét. Läste i någon tråd att det inte är bra att blanda grädde och kokosfett för då försviner verkningskraften som finns i kokosfettet, vilken verkningskraft det är? Att man inte tillgodogör gör sig fettet eller?
Har inte provat i matlagning men ska följa tråden med intresse om någon annan har.
Hoppas att det är ok att jag ställde frågor här i tråden
Emea

Vilket recept använde ni?
Om man reder med äggulor, eller i det här fallet, äggmjölk, får inte maten koka för då skär det sig, i och med att äggulorna börjar stelna.

Tack för infon!
Jag använder 1 ägg 1 äggula 50 gr fett ca 2-3 dl vatten. Vattnet är ju super hett när man mixar allt och äggen stelnar inte, sen även när den svalnat och man använder den i teé eller kaffe så stelnar de inte heller. Kanske det blir anorlunda om man kokar den?

jag gör min äggmjölk på 50-50 osaltat smör och kokosfett, och idag gjorde jag glass helt på den i min nya kärlek glassmaskinen :) ingen grädde alls i (även om det blir godare då, men jag hade ingen grädde hemma och ingen lust att gå å köpa)
man kan smaksätta med vad man känner för… jag använde matcha (japanskt grönt-te-pulver) men jag är ju nörd :P
glassen blir stenhård om man fryser in den en längre stund dock, bl.a eftersom man inte har nåt socker i. jag ska skriva ett inlägg om glass-makande snart… men jag är förvånad att det blev så bra resultat endast på äggmjölk!
#1 Emea: Läste i någon tråd att det inte är bra att blanda grädde och kokosfett för då försviner verkningskraften som finns i kokosfettet, vilken verkningskraft det är? Att man inte tillgodogör gör sig fettet eller?
Det har jag aldrig hört skulle vara ett problem för någon. Kör på du! Jag blandar alltid grädde o kokosfett i kaffet. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#0: Jag har läst recept på soppa gjord med äggmjölk som bas, kolla i gruppen med soppor. Det var köttfärs i den. Undrar om det kanske var Maia som skrev det? (Förlåt till den som skrev receptet, om jag nu skulle råka minnas fel:)
Jaha….hehe….här var ju en annan tråd på att du smakat äggmjölken.
Sorry, det hade jag missat.
#7: Samma här, tills nu.

#7 Samma här! Skönt att det gick bra och att du tyckte om den.
"You just have to belive…"
Hittar inte recept på äggmjölk. Kan någon ge mig det eller tipsa om var jag finner det. Kan den göras på gulor och grädde vatten enbart. Mer som äggröra?

Äggmjölk= ägg, smör/kokosfett, hett vatten, valfri smaksättning.
1ägg + en klick fett + 2dl vatten + vaniljpulver, kardemumma är en variant jag tycker är gott

Jag måste ställa en kanske något dum fråga…
Hur är det tänkt att konsistensen ska bli på äggmjölk? Jag ser framför mig någon ganska tjockflytande vätska, typ som tjock pulvervaniljsås… gjorde en omgång med 1 ägg, en klick smör, ett glas vatten och lite smaksättning. Är som rinnande…. mjölk.
Ska det vara så? Det ska det säkert. Eller beror på mängden vatten förstås.
//bättre och fråga och verka dum, än inte fråga och förbli dum

Min äggmjölk blir som ja, vanlig mjölk. :)

Vill man ha som 'pulvervaniljsås' så ska man visst ha i gelatin har jag läst ngnstans. Fast jag har inte prövat än. Annars tycker jag mer smör lite tjockare konsistens, mindre vatten, lite tjockare konsistens. Fast ändå som mjölk :)

Ja det borde ju kunna fungera. Har ett recept på vaniljkräm någonstans. Äggulor, grädde och vanilj… ska rota när jag har tillfälle att komma åt mina saker hemmavid.
jag dricker äggmjölken också gärna kall med ögonkakao i.
då har jag den i en tupperwear shaker och skaka ordentligt annars har man cocosfettklumpar.
jätte gott
Imorse gjorde jag äggmjölk enl följande recept.
50 g smör
1 ägg
1 dl bryggkaffe
1,5 del hett vatten.
Det var hur gott som helst. Riktig lattesmak. Jag vispar ägget för sig, smälter smöret i en bunke, hälde på bryggkaffet och vattnet på smöret, körde i mikron tills det kokat upp. Sen hälde jag i vätskan med smöret under tiden jag vispade (körde i mixern) ägget.

Testade at göra äggmjölk på 3 dl vatten 1 ägg o en gula samt 50 g smör o blandade i lite brygg kaffe i det var rätt ok faktiskt men är det nån som vet hur många kollisar o sånt det blir
Gjort Airams fläskpannkaka och bytte ut vispgrädden mot äggmjölk. Blev hur bra som helst.
1 ägg = 1 g kolhydrat (i runda slängar)
Tänk på att även kaffe innehåller kolhydrater! Vanligt bryggkaffe 0,4 g / dl. Te 0,3 g / dl.
Här är näringsinnehållet för äggmjölk med kaffe. 1,9 kolhydrater är ju lite.
Energi kcal:
521,40
Energi kJ:
2178,30
Proteiner:
11,24
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
1,90
Vatten:
162,22
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
52,86
Kolesterol:
638,20
E-mättade:
14,97
Mättade:
30,50
F-mättade:
2,38
Vitaminer:
A:
575,90
B1:
0,10
B2:
0,58
B3:
5,25
B6:
0,12
B9:
59,90
B12:
1,58
C:
0,00
D:
1,94
E:
3,02
Mineraler:
Fosfor:
248,00
Järn:
2,44
Kalcium:
69,00
Kalium:
222,10
Magnesium:
92,10
Natrium:
338,00
Selen:
20,65
Zink:
0,57
60Gram Ägg rått
50Gram Smör 80% fett
20Gram Äggula
100Gram Bryggt kaffe espresso drickf

tack Avokado för det svaret…..
jobi55,
har du kommit igång med minmat.net nu? förstår du hur du ska göra.
den sidan är ganska osmidig att använda. tog några dagar för mig att komma på hur jag ska göra. ändå är jag väldigt van datoranvändare.

Är ju en van datoranvändare o försöker mig på min mat men det går trögt *ler* har så svårt för siffror
Tänker i alla fall resolut inte väga mig i morron för nu är mensen igång så jag väntar till nästa söndag…jag blir lite galen på att jag int hittar allt o att man inte kan lägga in färdiga recept o få det räknat det hade förenklat en massa då man skriver in det i mitt eller om det heter mina

å nu glömde jag ju att det svåra är ju hur mycket fett o protein man ska/kan äta … jag äter ju det jag har med mig men jag vet ju inte om det är för mycket eller för lite det är ju det som är kruxet
kollisarna är aldrig över 20 g snarare mycket under
Som tumregel (som de vana LCHF - are rekommenderar) är att äta <20 gr kolhydrater, sedan minst så många gram protein man väger kg och så mycket fett (eller mer) i gram som kolhydrater plus proteiner tillsammans.
I mitt fall skulle det bli:
20 g kollisar, 70 g proteiner och 90 g fett. Detta blir 80+280+810=1160 kcal Alldeles för lite näring.
Jag äter dock runt 1700 -2000 kcal och ligger på ca 20 g kolhydrater, 100 g proteiner och 160 g fett.
Ät så lite kollisar du klarar av, ät minst lika mycket gram proteiner som du väger kg och sedan så mycket fett du orkar.
Hoppas detta var till någon hjälp
Ja, det är inte så bra att det inte går att lägga in egna recept.
Jag brukar lägga in det på en tom dag, bara det receptet. Sedan delar jag i så många portioner och då lägger jag in så mycket jag äter av det i aktuell dag.

Hmmm tack för att du delar med dig men det sista förstod jag inte riktigt….hur du menade att du gör
mia knsig i bollen
Jo, säg att jag ska göra köttfärsbiffar.
Då har jag 600 g färs, 3 ägg, 1 dl vispgrädde.
Då vill jag veta antal kalorier och näringsinnehållet för hela satsen. Öppnar t ex 11 november i minmat och lägger in det. Hela satsen ska räcka till 6 portioner till mig. Och då vet jag att aktuell dag jag ska äta det lägga in 1/6 av denna sats.
600/6 köttfärs
180/6 ägg
100/6 vispgrädde.
Det är kanske inte nödvändigt att göra så men jag tycker att det underlättar för mig att räkna ut kalorier och näringinnehåll för hela satsen. Jag vill hålla koll på kalorier (fast enl LCHF ska man inte göra det men jag har ändå svårt att helt bortse från termolagarna)
Det skulle underlätta om man kunde döpa om namnet 11 november till köttfärsbiffar, men det vet jag inte om det går att göra. Vi kanske kan höra med minmats skapare.

Ok då förstår jag lite mer hur du menade ….. läste din tråd oxå om ej diabetiker och samma stämmer in på mig är ej diabetiker men överviktig nej regelrätt fet trots att jag gått ner med vanlig diet drygt 18 kilo så ligger mitt bmi fortfarande på över 32 väger runt 88 till min ynka längd på 164 cm
har försökt med 80 80 20 men hamnar totalt fel där inte så lätt att komma rätt och även om det ser bra ut på dagen så blir det totalt fel mängd när dagen är slut…..
Jag tycker att 80/80/20 blir alldeles för lite kalorier. Fast det är många som hävdar motsatsen tycker jag att man balanserar på svältgränsen, vilket jag inte vill ha. Jag går ju ner i vikt fast jag äter nästan 2000 kcal så varför ska man lida. Sen älskar jag mat!
Vi kan väl diskutera mera i min tråd då den här handlar ju om äggmjölk egentligen…
Duktigt av dig att gå ner 18 kg!

Ja den gör ju det…hopar till din tråd i stället
Tänk på att Minmat ofta anger alldeles för lågt kolhydratinnehåll ffa på lågkolhydratmaten!
Upptäckte det när jag jämförde med SLV's listor…..
Men minmat bygger ju på SLV´s listor…

Går det att göra en cappucino, med äggmjölken? Har en espressomaskin och tycker att vanlig cappucino är så himla gott. Har kört med röd mjölk och lite grädde i.
Äggmjölk blir inte så skummig som vanliga mjölken.
Är så sugen att prova äggmjölk, men har en fråga: Hur gör ni med snodden????
Ägg har ju två otrevliga snoddar som jag inte klarar av att få i munnen!
När det händer går ägget med "vändande post" och jag har svårt att äta ägg på några dagar.
Tar ni bort snoddarna från äggulan eller försvinner de ändå i mixern?
Går det att göra äggmjölk på hela ägg? Att slänga vitan känns som lite slöseri….
H. Thea
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
Min äggmjälk blir mycket skummig just när den är nygjord. Sen lägger sig skummet förstås. Men det (skummet) är jättegott tycker jag. Brukar alltid hälla det färskt i kaffet och lägga över skummet…mums!

Jag försöker ta bort snoddarna, och gör bara äggmjölk av gulan. (vitan använder jag till linfröbröd o flingor) Men det är nog bara en mental grej, för ibland går det inte att ta bort, och det märks ändå inte ngn skillnad på slutändan.

Jag provade äggmjölken för ett halvår sedan, med bara smör. Då tyckte jag det smakade förfärligt. Ägg och salt.
Nu provade jag det igår med hälften kokosfett hälften smör och lite kakao och det blev ju gott! Inte övergott, men verkligen helt ok.
Så gjorde jag detta i morse med en äggula, 35 g smör/kokosfett och kakao och vatten. Men efteråt så mådde jag så illa! Det gick inte över på många timmar!
Vet inte om det kan vara kokosfettet? Har precis köpt ett silverpaket nämligen, så jag har inte använt det förr.
Det kan vara kokosfettet. Så blev det för mig. Blev illamående och fick riktigt ont i magen. Då bör man vänja magen med lite åt gången och sakta öka till önskad mängd. Sen håller jag med om att äggmjölk med kokosfett är mycket godare än med smör.
I dag har jag för första gången (efter 2 år och 11 månader med LCHF) köpt Cocosa. Kan jag använda det till äggmjölken eller blir kokossmaken alltför framträdande? Vet att det är en smaksak men jag vill gärna smaksätta äggmjölken med kanel. Tar kokossmaken över? Har tidigare bara använt smör och tycker det är smakligt. Har fått för mig att smöret kan vara en av orsakerna till att min kropp inte svarar på min mathållning som den borde.
Har inte minskat i vikt under dessa år utan i stället ökat ca 16 kilo. Dessa bör jag gå ner av medicinska skäl. Testar "allt", därav Cocosan. Många frågor och en hel del gnäll men jag är tacksam om någon kan svara.

redina…om du förvarar äggmjölken i en shaker över natt i kylen o sen skakar du den på morgonen då blir den skummig o fin..
drack upp min sista skvätt ikväll o då har den stått sen i lördags i kylen
Jag har lite dålig koll på om cocosa är med kokossmak. För det finns ju kokosfett utan smak. Den kör jag. Men att riktigt smör skulle stoppa viktnedgång - Nej så är det absolut inte. Smöret kan du fortsätta med om du vill.
#42 Prova? Du får ett svar som passar dig perfekt om du bemödar dig om att testa, det tar ju inte lång tid?
Smöret är nog det sista jag skulle tro hade något med din uteblivna viktminskning att göra. Man går inte upp 16 kg utan att det är något problem i kroppen, som t.ex. förhöjt kortisol, insulin/blodoscker, osv.
Vore naturligtvis bra om jag kunde prova själv men är man hänvisad till andras hjälp kan det vara knepigt. Det finns så mycket annat som också skall göras. Men tack för påpekandet.

Ännu en klockren smaksättning på äggmjölken som andra tipsat om tidigare: vaniljpulver.
Jösses vad gott!
Tog ett ägg, 50 g smör och kanske 3 dl vatten. Smälte smöret med vaniljpulvret strött ovanpå så det utvecklade lite vaniljarom på allvar. Toppade med en dutt kanel också. Mmmm. Äggmjölk is my new passion! 

#Äggsakt hur går man tillväga, tänkte testa att göra det ikväll!
Vad är det för kokosfett man ska köpa, det är inte det vanliga silvriga paketet som finns i affärerna, som man gör ischoklad på, eller?

Jag testade att göra på 1 ägg, 1 gula, 3 stora klickar smör och kakao….tyckte det smakade fruktansvärt…. vill gärna kunna dricka det som frukost….får väl testa igen…..