Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 947 ggr
MariaTherese
0

Fakir ??

Det nämns på flera ställen när man surfar runt att ni äter "Fakir"… kan nån förklara för en nyfiken nybörjare vad som menas ??

Wildrat
0

Det betyder att man äter bara kött och fett, främst köttfärsbiffar. Inga grönsaker och inga mjölkprodukter (förutom smör). Nånting att ta till som en sista åtgärd när vikten inte vill gå ner (vänta helst ca 6 månader från start av LCHF) eller för att se om det är nånting man inte tål.

MariaTherese
0

Är det inte nåt man kan "köra" om man vill ha en "rivstart" ?

Eller är det för extremt ? :-)

Wildrat
0

#2 Det är för extremt för att börja med. Nån enstaka klarar det men de flesta mår dåligt. Det finns ingen anledning att må dåligt när man får äta så god mat. Jag tycker det är bättre att vänta tills omställningen är gjord.

MariaTherese
0

Ok, tack för svaret. Du vet hur det är, man är alltid "på G" i början…. men det är nog bäst att vara måttlig. Det finns ju så mkt gott man kan äta !! :-)

missaz
0

När jag började med LCHF åt jag nästen fakir från start. Det enda som inte kan höra till fakirandet som jag åt var grädde i liten mängd. Mådde aldrig dåligt, men blev väääldigt trött och trög i ca 2 veckor. Åt då, via grädden, runt 5 gram kolhydrater per dag, vilket (som sagt) inte är fakir, men nära på! Är mer liberal nu (och har varit länge) men tyckte det kändes bra att rivstarta för att slippa dra ut på plågan.

Jennix
0

#2  Vill man ha en rivstart är det bättre att köra nåt som liknar Atkins Induktions-fas. DVS, kött, lite ovandjordsgrönsaker, fett - inga nötter, grädde, begränsad mängd ost osv. Kör LCHF men utan dom sakerna som KAN ställa till problem för vissa.

Själv körde jag fakir direkt och trots att jag mådde illa så tycker jag att det funkade för mig.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

MimLan
0

För nybörjare kan fakir ha en poäng om man är starkt sockerkänslig och likt missbrukare behöver bryta helt för att ta sig ur sockersug som man inte kan bemästra på egen hand. Men som redan sagts, det är ofta inte lätt alls.

MariaTherese
0

Det känns ju ibland som om man vill "tömma" kroppen på kollisarna från början eller om man fuskat och utesluta så mycke som möjligt som man kan "triggas" av…Men som sagt så är nog den gyllene medelväge bäst ändå :-)