Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1108 ggr
ulraxe
0

nybörjare...

Hej allihopa!

Jag fattar grejen med att utesluta kolhydrater..och äta mer fett och proteiner. Men hur ofta äter man..man har ju hört att man ska äta 3 mål mat om dagen plus 2-3 mellanmål.. inte senare än klockan 19..stämmer det med Gi oxå lr?

Hur mkt vatten behöver man dricka om dagen..?

Hur är det med mörk choklad(70%)..visst får man ta en liten bit om suget är allt för stort?

Vill gärna att det här ska funka eftersom jag har problem med magen..och har haft i många år..

hatar  och blir även fruktansvärt sur av att vara hungrig så detta borde funka…även föräktenskapets skullGlad

nr-9
0

Tre gånger om dagen räcker för de flesta. Mellis är onödigt. jag brukar hålla mig mätt 6-7 timmar och det verkar gälla för många. 70% choklad anser de flesta innehålla för mycket kolhydrater också. Är du hungrig efter 19, ät. Skrattande

jejjja
0

Hej

Välkommen hit!!

Du sak äta dej mätt. inte proppmet men det lär du inse med när du äter lchf. Du kan ochså gå in på www.minmat.se och skriva upp allt du äter så ser du hur du äter. Jag tycker den sidan är så smidig.Då ser man när man får för mycket av de ena eller andra. Så lycka till

mikaelj
0

Hej du!

Det är inte GI, utan LCHF. Enligt GI äter du kolhydrater, vi minimerar dem till (helst) <20g/dag.  Många som har magbesvär som mår mycket bättre på sån här kost, hoppas det funkar för dig.

Ät när du är hungrig, sluta när du inte är hungrig längre. Du står dig rätt länge på målen, så du kommer nog bara orka äta 3 gånger om dagen. Mellanmål finns inget behov av om du inte är småhungrig men vill passa in t.ex. gemensam middag.  Det finns alltså inget behov av mellanmål "för att hålla igång förbränningen" som du läser på andra ställen.

Du behöver inte dricka mer än vad du känner att du behöver, dvs när du är törstig. Du verkar redan bestämt dig om chokladen, så då är det nog så!

Det är kort sagt fantastiskt enkelt, egentligen.

Lycka till!

Karen
0

Nar jag blir sugen …eller gamla vanor kanns av, sa tar jag en kaffe med gradde i. Da star jag mig en bra stund till! Det ar verkligen helt fantastiskt det har, hur lange man ar matt och belaten,sa praktiskt pa jobbet nar man inte kanner det som om man skulle rasa ihop om man inte far nagot att knapra pa strax.Glad

Wildrat
0

Du får dricka hur mycket vatten du vill, i början blir man väldigt törstig av ketosen men det går över. Jag drack nog ungefär 1,5 liter när det var som värst, nu dricker jag kanske 0,5-0,75l om dagen ibland kanske till o med mindre.

Mörk choklad kan du äta lite av nån gång ibland. Det blir gärna mer och mer så håll koll på det där…

WilliamJ
0

Äter man lite kolhydrater så får man tillgång till ännu en matsedel, ditt eget kroppsfett. Detta sker när det inte finns kolhydrater att förbränna. Man bränner fett på ett optimalt sätt och det ger både energi och viktminskning. Det är därför LCHF:are nästan aldrig blir hungriga. Vi äter oftast ändå när tiden känns rätt. Det är också viktigt eftersom annars kan kroppen tro att det är svälttider.

ulraxe
0

Glad Tack snälla medlemmar för att ni tar er tid att svara på mina frågor..

Jag har börjat på allvar idag..har inte ätit nästan ngt i kolhydrat väg alls…Har ätit en pytteliten potatis och ett litet äpple..potatisen hörde till pedagogisk mat som jag måste äta med mina pensionärer.

Känner mig inte hungrig alls..även fast jag vet att jag ev skulle öka fettmängden en aning till.

Och ang mörk choklad så är jag inte speciellt förtjust idet..men ett bra alternativ när sötsuget blir för stort iaf.Men kaffe med grädde funkar ju verkligen oxå.Glad

Så om jag har fattat er rätt så: äter man när man är hungrig och tills man är mätt..dricker när man vill och är törstig..Kan det verkligen vara så lätt??

Hur lång tid tar det ungefär innan kroppen börjar märka av kolhydrat förlusten??innan man känner ev symtom??

Jag lovar det kommer flera frågor…Skrattande

mikaelj
0

Det är precis så lätt. Hur tror du djuren i naturen gör? Vi är inte mer avancerade än så, även om vi tror det.  Att det satts ur spel beror på att vi manipulerar våra hormoner (framförallt insulin) genom att äta massa kolhydratrik mat (potatis, pasta, bröd, …).

Vi är i grunden köttätare som kan äta vissa växter, även om en del veganer/vegetarianer tror att vi är växtätare som kan äta visst kött (ät rått spannmål eller rå potatis och se hur mycket näring du tar upp!)

greensis
0

#7 Så lätt är det faktiskt!

En liten varning: Många upplever att tredje veckan är tung, när de tvärt släppt kolhydraterna. Huvudvärk, trötthet, leda osv. Drabbar inte alla men bara så att du inte blir förvånad.

Fabricati diem, pvnc!