Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2292 ggr
barbalala
0

bakelsetips någon?

Mitt första inlägg här :) Jag har ätit lchf i ca 4 månader och gått ner 11-12 kg (hade dock rätt hög startvikt, 105 kg).

Nu till saken. Jag tänkte bjuda på några smarriga, gräddiga men ändå kolhydratsnåla bakelser då min far med familj kommer på besök. Dom är sockerråttor och väldigt skeptiska till lchf. Jag hade tänkt mig tjocka skivor av något "rulltårtsaktigt" som man dränker in i vispad grädde, hackade nötter, riven mörk choklad, lite hallon. Men vad 17 kan man ha som rulltårtsbotten?

Snälla ge mig lite inspiration!

//B

Aniara4
0
Zepp
0

Cocospankakor som botten antar jag skulle funka!?

Kan du ju kalla för katten Findus pankakstårta.. du vet han katten i Pettson!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

greensis
0

Dickens här på sajten har recept på "bröd" gjort på fiberhusk och vispat ägg. Gör man det i fyrkantig form och delar det blir det drägligt sockerkaksliknande. (bara kh från äggen!)

Jag har gjort liten jordgubbstårta på sån, fyllt med färska skivade jordgubbar och hyvlad mörk choklad, dränkt den i vispad grädde och sedan några dekor jordgubbar uppepå. Hallon + choklad är också gott.

Fabricati diem, pvnc!

arudberg
0

Hade du tänkt en helt osötad? Jag har kört LowCarb enligt Atkins i 4 år,så jag har nog lite andra recept än LCHF.

Chokladbotten:        Sätt ugnen på 250 grader

2 ägg - 3-4 msk sötningsmedel eller Stevia(pyttelite??) - 2 msk kakao -2 msk sojamjöl-2 msk finmalen mandel - 1 tsk bakpulver -ev.lite vaniljextrakt.   Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform och smöra.Vispa  ägg och sötn.medel poröst. Blanda mjöl,mandel,kakao och bakpulver och vänd ner i äggsmeten.Grädda mitt i ugnen  ca.6-7 min. Jag brukar lägga Chokladmousse ovanpå, och den gör jag på LowCarb choklad och grädde.  Mumsigt värre!!   // Anita

missaz
0

Jag fick smaka pannacotta av en vän för första gången igår. SÅÅÅ GOTT! Kan du inte göra sån, smaksätta med vanilj och garnera med lite hallon och riven choklad? Utmärkt smaskens!

Sockersmulan
0

Kan du inte göra någon form av cheescake  med en botten av malda nötter och mandlar istället. Ersätt sockret med sötningsmedel om du vill ha den lite sötare.

barbalala
0

Tack snälla för alla tips. Nu har jag lite att tänka på.

Det lutar dock åt #1, tror det blir smaskens Tungan ute.

//B

Wildrat
0

#7 Det beror nog på. Själv blev jag inte särskilt förtjust i den där. Botten smakade papper och jag tycker definitivt inte om mascarpone. Tror botten blir godare om man gör den på mandel eller hasselnötter istället.

barbalala
0

Wildrat, jag hittade en variant i en annan tråd där man gräddade en kaka av mald mandel och smör. Man skulle kanske kunna ta rundlar från den bottnen…

Även förslag #3 verkar intressant. Fiberhusk har jag dock inte sett på min Coop runt hörnet (jag har iof inte letat heller).

Jag och äldsta dottern får helt enkelt ha en bakdag på lördag där vi testar alla möjliga varianter med allt från Finduspannkaor till krämiga chokladkakor, hehe :) Allt med sötningsmedel går dock bort eftersom jag då har svårt att sluta äta när jag egentligen är nöjd…

//Ba

Zepp
0

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

greensis
0

#10 Jag hittade Fiberhusk på hälsokosten och ihop med hälsomaten på välsorterad stormarknad. OBS! Väldigt små påsar, men de räcker rätt länge.

Fabricati diem, pvnc!

barbalala
0

Tack för tipset på pannkakor Zepp :) Testade nu ikväll, gott.

greensis, jag ska leta i min hälsokost. Apoteket ska tydligen också ha fiberhusk.

barbalala
0

det blev #9, den krämiga chokladtårtan och till det vispadgrädde med hallon. Jag var den ända som tyckte det var gott… Gjorde tårtan på 85% choklad så den blev ganska besk.

Har också köpt fiberhusk och provade att göra bröd på det och det var verkligen över förväntan! Helt klart godkänt.