Seltin - är det bra?
Ni brukar prata om extra magnesium och sånt. Är det bra att använda seltin istället för salt? Jag har slängt förpackningen, så jag vet itne längre vad det innehåller…

Tror att ett naturligt salt är det bästa, om man nu vill salta maten. Havssalt har vi fått i oss när vi ätit fisk, så det är nog inte alls främmande för vår kropp. Däremot skulle jag undvika onaturliga konstgjort framställda salter, tror inte att det skulle vara nyttigare för fem öre. En naturlig kost borde ge tillräckligt med mineraler utan tillskott.

Seltin innehåller per 100 gram
Natriumklorid 50%
Kaliumklorid 40%
Magnesiumsulfat 10%
Jod 5mg
Hemma använder vi inte mycket salt och när vi använder det så är det Seltin. Det började med att det skulle vara bra med kalium mot benkramper har jag för mig.

Jag håller med reamdn om att naturligt salt nog är att föredra.
Naturligt salt har en balanserad halt av en mängd olika mineraler och spårämnen, medan vanligt bordssalt och dietsalter har ett begränsat mineralinnehåll som ev. kan förskjuta kroppens mineralbalans.
Jag använder naturligt havssalt numera, det är godare. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

(öppnar upp tråden igen)
köpte seltin faktiskt.. utan att ha läst några trådar..
annars använder jag oftast trocamare/hermamare och flingsalt/havssalt
MEN.. det jag upptäckte igår var att jag tycker att seltin smakar lakrits! på nått mysko vänster så väcker smaken av seltin mina lakritsknoppar i tungan..
någon annan som upptäckt detta?